Apple prodal šestkrát méně mobilů než Nokia, má z nich ale o dvě miliardy eur víc. Raketově roste HTC, propadá se LG a Sony Ericsson.
V minulosti bylo běžné, že pokud některý výrobce prodal hodně mobilních telefonů, utržil za ně také hodně peněz. Dnes ale stále větší podíl na počtu prodaných mobilů mají levné lowendy a tržby naopak závisejí na dražších smartphonech. Proto v prvním čtvrtletí letošního roku poprvé vykázal nejvyšší tržby za mobilní telefony Apple, přestože prodal šestkrát méně telefonů než Nokia. Ta sice znovu prodala mobilů nejvíce, ale utržila z nich o dvě miliardy eur méně než americký výrobce iPhonu. Stále výš se šplhají také další dva specialisté na chytré mobily, tedy RIM (Blackberry) a HTC. V následujícím grafu najdete vývoj tržeb výrobců přepočtený na eura vždy podle aktuálního měnového kurzu v příslušném období.
Vývoj tržeb jednotlivých výrobců (v mil. eur) po čtvrtletích za šest let
V letošním prvním kvartálu se podle Strategy Analytics prodalo 350 milionů mobilních telefonů, což je sice téměř o 50 milonů méně než na konci loňského roku, ale meziročně si trh o 17 % polepšil. Pozici nejrychleji rostoucího výrobce obhájilo tchajwanské HTC, které prodalo téměř třikrát více mobilů než v prvních třech měsících roku 2010. Extrémně vysoké tempo růstu si stále udržuje i Apple, kterému v uplynulém čtvrtletí pomohl mimo jiné start prodeje CDMA verze iPhonu u Verizonu. Apple a HTC jsou také jediní výrobci, kterým se na začátku roku podařilo prodat ještě více mobilů než ve čtvrtletí kolem minulých Vánoc. Nokia prodala 108,5 milionů mobilů, tedy téměř stejně jako v loňském prvním čtvrtletí. Sony Ericsson a LG se propadly.
Meziročních přírůstky počtů prodaných telefonů pro první čtvrtletí 2011
Nokia po dlouhé době navýšila svůj náskok před Samsungem, byť jen o necelý jeden procentní bod. Výrazně si polepšil Apple, který poprvé prolomil 5% hranici a dokonce se dotahuje na třetí LG, které spoléhá na svoje dvoujádrové trumfy v podobě smartphonů Optimus 2X a Optimus 3D. ZTE, čínský výrobce telefonů, které se prodávají pod různými značkami včetně Vodafonu, obhájil pozici v první pětce, ale dohání ho kanadský RIM. Propad Sony Ericssonu v minulém čtvrtletí znamenal posun švédsko-japonského výrobce na poslední příčku mezi výrobci, které sledujeme. Ta dosud patřila HTC, které ale prodalo skoro 10 milionů mobilů a předstihlo i Motorolu.
Tržní podíly výrobců mobilních telefonů ve prvním čtvrtletí 2011
Následující tabulka zobrazuje kompletní výsledky největších devíti výrobců mobilů na světě a mezičtvrtletní (QoQ) i meziroční (YoY) změny těchto výsledků. Tržby jsou přepočteny na eura, čtvrtletní a meziroční změny se ale vždy týkají hodnot v domácí měně příslušných výrobců. Největší zisk vykázal Samsung, velmi dobré čtvrtletí v tomto ohledu zaznamenaly také Nokia, RIM a HTC. Přes 60 milionů eur naopak ztratily LG a Motorola. Sony Ericsson se navzdory nižším tržbám udržel v plusu. Apple a ZTE zisk z telefonů zvlášť neuvádějí.
Výsledky výrobců mobilů a jejich mezičtvrtletní a meziroční změny pro první čtvrtletí 2011
Výrobce | počet prod. mobilů (mil. ks) | tržby (mil. EUR) | prům. cena (EUR) | zisk (mil. EUR) |
podíl | počet | QoQ | YoY | tržby | QoQ | YoY | cena | QoQ | YoY |
Nokia | 31,0% | 108,5 | -12% | 1% | 7 088 | -17% | 6% | 65 | -5% | 6% | 804 |
Samsung | 20,0% | 70,0 | -13% | 9% | 6 638 | -9% | 18% | 95 | 5% | 13% | 936 |
LG | 7,0% | 24,5 | -20% | -10% | 1 867 | -14% | -9% | 76 | 7% | 5% | -66 |
Apple | 5,3% | 18,7 | 15% | 113% | 8 933 | 17% | 126% | 479 | 0% | 7% | ? |
ZTE | 4,3% | 15,1 | -10% | 45% | ? | | | ? | | | ? |
Blackberry* | 4,3% | 14,9 | 5% | 38% | 4 036 | 1% | 36% | 271 | -5% | 0% | 903 |
HTC | 2,8% | 9,7 | 7% | 194% | 2 585 | 0% | 176% | 267 | -5% | 3% | 756 |
Motorola | 2,7% | 9,3 | -18% | 9% | 1 546 | -12% | 30% | 166 | 5% | 20% | -65 |
Sony Ericsson | 2,3% | 8,1 | -28% | -23% | 1 145 | -25% | -19% | 141 | 4% | 6% | 19 |
* údaje RIM se vztahují k období prosinec 2010 - únor 2011
Průměrná prodejní cena za jeden telefon se meziročně zvýšila u všech značek mobilů kromě Blackberry. Největšího relativního nárůstu dosáhla Motorola, která prodala jeden telefon o pětinu dráž než během ledna, února a března 2010. Velkou část z portfolia Motoroly totiž tvoří smartphony, čímž se americký výrobce blíží specialistům na smartphony HTC, Blackberry a Applu, kteří mobily prodávají za nejvyšší ceny.
Průměrné prodejní ceny telefonů podle výrobců ve prvním čtvrtletí let 2010 a 2011