Auta bez řidiče dovezou seniory k lékaři. Možnosti 5G sítě vyzkouší Ústí nad Labem

Auta bez řidiče dovezou seniory k lékaři. Možnosti 5G sítě vyzkouší Ústí nad Labem

Prvním projektem řízení autonomních vozidel na 5G síti v Česku je pilot s názvem U Smart Zone, jehož spuštění chystají v Ústí nad Labem. Severočeská metropole je jedním z pěti českých „5G měst“, která se svými projekty zvítězila v soutěži pod záštitou ministerstev průmyslu a obchod a pro místní rozvoj. Ústí na provoz koncepce autonomních aut používá 5G síť operátora Vodafone.

Klepněte pro větší obrázek
Ústí nad Labem otestuje provoz aut bez řidiče na 5G síti Vodafonu

K představení testovacího provozu autonomního řízení vozidel došlo při příležitosti slavnostního otevření nového sídla Inovačního centra Ústeckého kraje. Auta bez řidiče by v budoucnu například mohla vyzvednout doma seniory a odvézt je lékaři. Podobně by mohla umožnit cestování třeba i lidem s postižením, kteří dosud řídit nemohli.

Živá laboratoř se spoustou senzorů

Z Ústí nad Labem se stane živá laboratoř, která poslouží pro zkoumání a hodnocení inovativních nápadů a konceptů pro zlepšení kvality života v reálném městském prostředí. Do projektu U Smart Zone se zapojí nejen městská radnice s operátorem, ale také místní výzkumná pracoviště, firmy, veřejné subjekty v oblastech mobility, zdravotnictví, životního prostředí a energetiky.

Nová síť 5G je pro spuštění testování autonomních vozidel klíčová. K bezkolizní jízdě bez řidiče je potřeba přenos velkého množství dat z různých senzorů a kamer a zároveň velmi rychlá odezva pro komunikaci s okolním prostředím a operátorem. To vše 5G splňuje. Předpokládá se, že autonomní vozidla povedou k bezpečnějšímu a plynulejšímu provozu. Sníží se počet nehod způsobených lidskou nepozorností – autonomní vozidlo nebude nikdy unaveno, nebude porušovat dopravní předpisy.

Klepněte pro větší obrázek
Vozítko vyzvedne pasažéra a dopraví ho na zadanou adresu

Zároveň s tím však narostou nároky na kybernetickou bezpečnost takto provozovaných systémů. V případě Ústí nad Labem bude sběr dat potřebných pro provoz autonomních vozidel zajišťovat regionální datová platforma Portabo, která sjednotí data z dopravy, životního prostředí, energetiky, zdravotnictví a veřejné správy. Tato data mohou využívat obce, města i kraj ke své činnosti a jsou k dispozici i třetím stranám pro jejich další zhodnocení. Se sběrem dat pomůže síť internetu věcí (NB-IoT) od Vodafonu. IoT senzory dokáží například mapovat obsazenost parkovišť nebo hlídat kvalitu ovzduší.

Sítě 5G

5G je zkratka pro bezdrátové sítě páté generace. Mají kratší odezvu, vyšší přenosové rychlosti, kapacitu a variabilitu. Jsou od základu vymyšlené tak, aby zvládaly širokopásmové připojení miliónů lidí a strojů v metropolích, energeticky nenáročné senzory, které s jedinou baterií vydrží roky, a cokoliv mezi tím.

Ve světě začalo hromadné spouštění 5G sítí v roce 2019, start 5G v Česku bude opožděný. Nejvýznamnějšími vývojáři 5G technologií a výrobci síťových komponent jsou Huawei, Nokia, Ericsson a Samsung.

Diskuze (3) Další článek: Mall Pay získal licenci od ČNB. Může otevřít účty a začít vydávat platební karty

Témata článku: Technologie, 5G, Vodafone, Autonomní vozidla, Řidič, Vozidlo, Autonomní vozidlo, Síť, Inovační centrum, Ústecký kraj, Ústí nad Labem, Labe, Lékař, Internet, Operátor, Česká republika


Určitě si přečtěte

RECENZE: Redmi Note 8 Pro – bestseller má úspěšné pokračování

RECENZE: Redmi Note 8 Pro – bestseller má úspěšné pokračování

** Redmi Note 8 Pro přináší nekompromisní poměr výkon / cena ** Přidává čtyřnásobný fotoaparát s 64Mpx rozlišením ** Zamrzí jen košaté MIUI se zbytečnými aplikacemi

Martin Miksa | 9

Samsung Pay (neoficiálně) v ČR! Poradíme, jak můžete hodinkami Galaxy platit i vy

Samsung Pay (neoficiálně) v ČR! Poradíme, jak můžete hodinkami Galaxy platit i vy

** Oficiální podpora Samsung Pay v Česku je zatím nedohlednu ** Ukážeme vám postup, které vám umožní již nyní platit hodinkami od Samsungu bezkontaktně i v ČR! ** Budete muset sáhnout po kartě Curve a upravit software hodinek

Martin Chroust | 160