Automatické prodloužení smlouvy už se nesmí, operátoři mění podmínky

  • T-Mobile jasně a srozumitelně napsal, že říct si musíte sami
  • Podmínky O2 musí běžný smrtelník přečíst několikrát, než porozumí
  • Vodafone podmínky zatím nezměnil, má ale ještě čas

ČTÚ se v říjnové monitorovací zprávě vrací k novele Zákona o elektronických komunikacích (ZoEK), která je účinná od 2. září 2017. Konkrétně se regulátor vrací k zásadní změně ve „smluvní automatice“. Jedná se o to, že nově může k automatickému prodloužení smlouvy na dobu určitou dojít jen tehdy, pokud k tomu zákazník udělí svůj prokazatelný souhlas, což dle ČTÚ zapracovali O2 s T-Mobilem, zato Vodafone nikoli, přestože 2. září zveřejnil nové všeobecné podmínky.

Dosavadní praxe byla opačná – kdo v přesně určeném období tzv. autoprolongaci neodmítnul, toho si operátor „podržel“ další dva roky, nebo z něj alespoň vyrazil 20 % z ceny paušálů, které by zákazník během dvou let zaplatil, jako sankci za odchod ke konkurenci.

Nejasná zpráva o konci úvazku

Nikoli však u T-Mobile. V jeho podmínkách platných od 1. září najdeme naprosto jasně formulováno (bod 2.4), že vám smlouvu do dobu určitou změní na neurčito (a neprodlouží o dva roky) pokud mu nedáte vědět alespoň 20 dnů předem. Současně v podmínkách v bodě 2.6.2 najdeme, že výpověďní doba je 30 dnů ode dne jejího doručení.

U O2 není snadné pochopit text v podmínkách, nestačí hledat ve všeobecných podmínkách ale musíte ještě studovat ceník (obojí zde). V ceníku operátora najdeme následující formulaci, týkající se tzv. speciální nabídky, což je nějaká výhoda plynoucí z podepsané smlouvy:

Pokud není účastník spotřebitelem (tj. fyzickou osobou, která si službu zřídila na rodné číslo, tedy nikoliv pro účely své samostatné výdělečné činnosti), vždy po uplynutí doby 24 měsíců se závazek plynoucí ze zvýhodněné ceny měsíčního paušálu automaticky prodlužuje o stejnou dobu, účastník má však právo toto automatické prodloužení do budoucna kdykoli odmítnout.

Zjednodušeně: máte-li paušál na rodné číslo (nikoli na IČ), nebude vám smlouva automaticky prodloužena.

 

Nová pravidla se od 2. září aplikují na všechny dosavadní i nové smluvní vztahy

 

Co se výpovědi týče, musíte do všeobecných podmínek, bod 9.9. Tam je upravena 30 denní výpovědní doba, která počíná běžet následující den po doručení výpovědi. Zajímavé je, že u O2 se výpověď podává primárně po telefonu:

Klepněte pro větší obrázek
U O2 můžete službu vypovědět zavoláním na horkou linku

I Vodafone zveřejnil nové všeobecné podmínky, novou právní úpravu do nich ovšem nepromítnul. Ustanovení o tom, že dojde k automatickému prodloužení smlouvy, pokud nestanovíte jinak, má operátor uvedeno hned v bodě 1.1.1. a všímá si toho i ČTÚ.

Klepněte pro větší obrázek
Z monitorovací zprávy ČTÚ...

Na sladění podmínek s novelou ZoEK mají operátoroři lhůtu 6 měsíců (do 2. března 2018). Přesto jsme se zeptali Vodafonu, proč ještě novelu ZoEK do svých podmínek nezapracoval, když už podmínky měnil. Odpovídala tisková mluvčí Markéta Kuklová:

„Znění zákona respektujeme, naše smlouvy i podmínky jsou s ním v souladu.“

Ustanovení týkající se 30 denní výpovědní doby má operátor uvedené tučně hned v prvním bodě smluvních podmínek.

Diskuze (15) Další článek: Apple zveřejnil žebříček nejoblíbenějších emoji. Klasický smajlík je překvapivě nízko

Témata článku: , , , , , Tisková mluvčí, Marketa, Automatické prodloužení, Měsíční paušál, Prokazatelný souhlas, Právní úprava, Právo, Prodloužení smlouvy, Horká linka, Smluvní podmínka, Nové pravidlo, Elektronická komunikace, Operátor, Dosavadní praxe, Fyzická osoba, Markéta Kuklová, , Rodné číslo, Monitorovací zpráva, Podepsaná smlouva,