Automatické prodloužení smlouvy už se nesmí, operátoři mění podmínky

  • T-Mobile jasně a srozumitelně napsal, že říct si musíte sami
  • Podmínky O2 musí běžný smrtelník přečíst několikrát, než porozumí
  • Vodafone podmínky zatím nezměnil, má ale ještě čas
Automatické prodloužení smlouvy už se nesmí, operátoři mění podmínky

ČTÚ se v říjnové monitorovací zprávě vrací k novele Zákona o elektronických komunikacích (ZoEK), která je účinná od 2. září 2017. Konkrétně se regulátor vrací k zásadní změně ve „smluvní automatice“. Jedná se o to, že nově může k automatickému prodloužení smlouvy na dobu určitou dojít jen tehdy, pokud k tomu zákazník udělí svůj prokazatelný souhlas, což dle ČTÚ zapracovali O2 s T-Mobilem, zato Vodafone nikoli, přestože 2. září zveřejnil nové všeobecné podmínky.

Dosavadní praxe byla opačná – kdo v přesně určeném období tzv. autoprolongaci neodmítnul, toho si operátor „podržel“ další dva roky, nebo z něj alespoň vyrazil 20 % z ceny paušálů, které by zákazník během dvou let zaplatil, jako sankci za odchod ke konkurenci.

Nejasná zpráva o konci úvazku

Nikoli však u T-Mobile. V jeho podmínkách platných od 1. září najdeme naprosto jasně formulováno (bod 2.4), že vám smlouvu do dobu určitou změní na neurčito (a neprodlouží o dva roky) pokud mu nedáte vědět alespoň 20 dnů předem. Současně v podmínkách v bodě 2.6.2 najdeme, že výpověďní doba je 30 dnů ode dne jejího doručení.

U O2 není snadné pochopit text v podmínkách, nestačí hledat ve všeobecných podmínkách ale musíte ještě studovat ceník (obojí zde). V ceníku operátora najdeme následující formulaci, týkající se tzv. speciální nabídky, což je nějaká výhoda plynoucí z podepsané smlouvy:

Pokud není účastník spotřebitelem (tj. fyzickou osobou, která si službu zřídila na rodné číslo, tedy nikoliv pro účely své samostatné výdělečné činnosti), vždy po uplynutí doby 24 měsíců se závazek plynoucí ze zvýhodněné ceny měsíčního paušálu automaticky prodlužuje o stejnou dobu, účastník má však právo toto automatické prodloužení do budoucna kdykoli odmítnout.

Zjednodušeně: máte-li paušál na rodné číslo (nikoli na IČ), nebude vám smlouva automaticky prodloužena.

 

Nová pravidla se od 2. září aplikují na všechny dosavadní i nové smluvní vztahy

 

Co se výpovědi týče, musíte do všeobecných podmínek, bod 9.9. Tam je upravena 30 denní výpovědní doba, která počíná běžet následující den po doručení výpovědi. Zajímavé je, že u O2 se výpověď podává primárně po telefonu:

Klepněte pro větší obrázek
U O2 můžete službu vypovědět zavoláním na horkou linku

I Vodafone zveřejnil nové všeobecné podmínky, novou právní úpravu do nich ovšem nepromítnul. Ustanovení o tom, že dojde k automatickému prodloužení smlouvy, pokud nestanovíte jinak, má operátor uvedeno hned v bodě 1.1.1. a všímá si toho i ČTÚ.

Klepněte pro větší obrázek
Z monitorovací zprávy ČTÚ...

Na sladění podmínek s novelou ZoEK mají operátoroři lhůtu 6 měsíců (do 2. března 2018). Přesto jsme se zeptali Vodafonu, proč ještě novelu ZoEK do svých podmínek nezapracoval, když už podmínky měnil. Odpovídala tisková mluvčí Markéta Kuklová:

„Znění zákona respektujeme, naše smlouvy i podmínky jsou s ním v souladu.“

Ustanovení týkající se 30 denní výpovědní doby má operátor uvedené tučně hned v prvním bodě smluvních podmínek.

Témata článku: Operátoři, ČTÚ, Paušál, ZoEK, Smlouvy, Smluvní podmínka, Podmínka, Automatické prodloužení, První bod, Právní úprava, Operátor, Prokazatelný souhlas, Běžný smrtelník, Následující den, Prodloužení, Zvýhodněná cena, Smluvní automatika, Tisková mluvčí, Elektronická komunikace, Horká linka, Měsíční paušál, Dosavadní praxe, Stejná doba, Fyzická osoba, Vodafone

Určitě si přečtěte

Chtěli „flat“ se 100 GB, operátoři se jim vysmáli. Přesto má Nové Město tarify pro občany

Chtěli „flat“ se 100 GB, operátoři se jim vysmáli. Přesto má Nové Město tarify pro občany

** Tarif A měl mít 100 GB, „béčko“ 5 GB. Nakonec mají 150 MB až 1 GB ** Tarif pro lidi, kteří hodně volají nabízí 3000 minut za 499 Kč ** Veřejnou soutěž vyhrál brněnský virtuální operátor Fayn

12.  12.  2017 | Pospíšil Aleš | 65

Proč operátoři poškozují mobilní internet? Jejich tematické balíčky matou uživatele

Proč operátoři poškozují mobilní internet? Jejich tematické balíčky matou uživatele

** Operátoři slibují něco nového a fantastického ** Problém je, že to zřejmě odporuje pravidlům ** ...a hlavně to nedává velký smysl pro uživatele

25.  11.  2017 | Kůžel Filip, Láska Jan | 34

HBO Go si už můžete pořídit i bez operátora. Bude více konkurovat Netflixu?

HBO Go si už můžete pořídit i bez operátora. Bude více konkurovat Netflixu?

** HBO nově nabízí svoji videopůjčovnu s přímým předplatným ** Na stránce tedy vyplníte číslo karty a dostanete paušál za dvě stovky ** První měsíc je zdarma

19.  11.  2017 | Holčík Tomáš, Čížek Jakub | 6

Síťoví a virtuální operátoři na ostří nože. Obhájí si ČTÚ regulaci trhu?

Síťoví a virtuální operátoři na ostří nože. Obhájí si ČTÚ regulaci trhu?

** ČTÚ naznal, že na trhu je něco shnilého, síťoví operátoři ale nesouhlasí ** Naopak virtuálové tvrdí, že stav je ještě mnohem horší ** Pozadí telco byznysu v ČR není tak líbivé, jako reklamy v televizi

14.  11.  2017 | Pospíšil Aleš | 26