Bezklíčové odemykání: Příplatková vstupenka pro zloděje

Je to jedna z těch absurdit „prvního světa“. Kvůli pohodlí si připlácíme za to, že je ukradení našeho auta otázkou pár sekund a zvládne to i děcko.
Bezklíčové odemykání: Příplatková vstupenka pro zloděje

Máme rádi technické vychytávky. Navíc bezklíčové otvírání/startování je opravdu pohodlné a silně návykové. Přijdete k autu s klíčkem v kapse, vezmete za kliku, sednete si a nastartujete. Klíček je pořád v té stejné kapse, ani se jej nemusíte dotknout.

Princip technologie je jednoduchý – klíček je vysílač, v autě je přijímač. Když auto uzná, že je signál z klíčku dostatečně silný, umožní otevřít dveře a nastartovat. Jednoduché, bohužel zabezpečené jen do té míry, že auto ověřuje identitu klíčku.

Signál je analogový, takže jej stačí zesílit a auto relativně snadno přesvědčíte, že je klíček v bezprostřední blízkosti. Ve skutečnosti však může být desítky metrů daleko. Nebo jen pár metrů – na nočním stolku spícího majitele. V praxi to vypadá tak, že zloděj přijde k autu, „v éteru“ chytí signál z klíčku, pomocí zařízení v ceně desítek dolarů jej zesílí, pošle do druhé části „rádiového prodlužováku“ a je uvnitř vozu. Za ideálních podmínek je to operace na několik sekund, beze stop, bez násilí, bez hluku.

 

Auto odjíždějící z dosahu klíčku nezastaví. Náhle „uspané“ by bylo v provozu nebezpečné, takže jede, dokud má palivo.

 

Tak jako všechny zlodějské taktiky, i tato má svá specifika. Na začátku není žádná sofistikovaná příprava, žádné vyrábění klíče, žádné hackování elektroniky, žádné uplácení servisního technika. Stačí vytipovat poblíž domu stojící vůz. Když se nepovede zachytit signál z klíčku, může to zloděj bez zanechaných stop zkusit o dům dál.

Klepněte pro větší obrázek
Takhle názorně vysvětluje techniku napadení „bezklíčového vozu“ německý ADAC. Mezi dvěma moduly „rádiového prodlužováku“ mohou být metry, desítky metrů, ale teoreticky i kilometry, Záleží jen na vnitřnostech a ceně takového zařízení.

Naopak složitější je vymyslet, co pak s ukradeným vozem. Ideální je odjet do připravené dílny, protože je potřeba to provést na jedno nastartování. Až tam mohou přijít ke slovu složitější metodu prolomení zabezpečení – tentokrát však v naprostém klidu.

Ale nemusí jít o nic tak organizačně složitého. Metoda je tak jednoduchá a levná, že se vyplatí i drobnějším pobertům, kteří neseberou celé auto a spokojí se s jeho obsahem:

Absurdní realita

Zní to jako něco naprosto absurdního? Zní to jako neuvěřitelná historka k pivu? Omyl. Tenhle problém není nový, takže se mu věnovala řada seriózních prací. Ta poslední od německého ADAC je patrně nejrozsáhlejší. Testem prošlo 24 vozů 19 značek.

Klepněte pro větší obrázek

Pokud nevládnete němčinou, tak v záhlaví tabulky je datum první registrace vozu, dosah „rádiového prodlužováku“ v rámci testovací haly (ve všech případech maximální, ADAC neuvádí přesnou vzdálenost, v souvisejícím textu je řeč o stovkách metrů) a poslední sloupce jasně ukazují zhoubnost metody – všechna auta šla otevřít i nastartovat.

Řešení je jednoduché (ale nepohodlné)

Stejně jednoduchá, jako krádež bezklíčkového auta, je i obrana proti popsanému postupu. Stačí ukládat klíček do kovové krabičky. Ano, funguje to, ale celé to pak ztrácí smysl. Připlatili jste si přece za pohodlí, ne za to, že se po každém příchodu domů budete chovat podivně. Budete to stejně dělat i v práci? A co na parkovišti supermarketu?

 

Audi, BMW, Citroen, Ford, Honda, Hyundai, Kia, Lexus, Range Rover, Renault, Mazda, Mini, Mitsubishi, Nissan, Opel, SsangYong, Subaru, Škoda, Toyota, Volkswagen. Další na tom patrně nebudou o moc lépe.

 

Problémem se (s typickou rychlostí unaveného hlemýždě) zabývají i automobilky. Technologie se bude muset od základů změnit, ale pro už vyrobená auta se toho moc vymyslet nedá. Pomůže demontáž, nebo zamčená garáž.

Klepněte pro větší obrázek

Jestli se zrovna chystáte koupit nový vůz, je rada jednoduchá – nepřiplácejte si za bezklíčové otvírání/startování. To stisknutí tlačítka na klasickém dálkovém ovladači nakonec není až tak složité. Ne že by se vozy s tímto starším a bezpečnějším systémem nedaly ukrást, ale aspoň to není tak absurdně jednoduché…

Diskuze (66) Další článek: Microsoft má další chytré brýle. Tyto „vrátí zrak nevidomým“

Témata článku: Technologie, Subaru, Ford, Vstup, KIA, Obrana, Záhlaví, Toyota, Rover, Mitsubishi, Mazda, Honda, Nissan, Texas, Servisní technik, Odemykání, Lexus, Zloděj


Určitě si přečtěte

RECENZE: Xiaomi Redmi Note 5 je téměř bez chyby a má skvělou cenu

RECENZE: Xiaomi Redmi Note 5 je téměř bez chyby a má skvělou cenu

** Kvalitně zpracovaný telefon, na kterém se obtížně hledají chyby ** NFC je zejména v ČR klíčovým parametrem, který zde bohužel chybí ** Povedený mix funkcí si může držet přijatelnou cenovku

Martin Herodek | 78

RECENZE: Nokia 6.1 a Android One mají trumfy, které z tabulky nevyčtete

RECENZE: Nokia 6.1 a Android One mají trumfy, které z tabulky nevyčtete

** Výrazně vyšší výkon ve srovnání s předchůdcem ** Čistý Android není pro každého, má ale svoje kouzlo ** Moderní pojetí klasiky bez zbytečných módních výstřelků

Martin Herodek | 9

Vybrali jsme 12 nejlepších levných smartphonů do 6 tisíc. Který si nadělíte?

Vybrali jsme 12 nejlepších levných smartphonů do 6 tisíc. Který si nadělíte?

** I když je cena limitem, dá se vybrat rozumný smartphone ** Levný smartphone umí víc než obyčejný mobil ** Připravte si alespoň 2 tisíce korun

Jan Láska | 32

Vybrali jsme 11 smartphonů s nejvýhodnějším poměrem ceny a výkonu

Vybrali jsme 11 smartphonů s nejvýhodnějším poměrem ceny a výkonu

** Hledáme smartphone, který nestojí jmění, ale přitom je kvalitní ** Podle hlediska ceny a výkonu jsme vybrali 11 nejvýhodnějších modelů ** Připravte si šest až čtrnáct tisíc korun

Jan Láska | 59

RECENZE: Samsung Galaxy J6 je základ pro nenáročné. Vyčnívá jen AMOLED

RECENZE: Samsung Galaxy J6 je základ pro nenáročné. Vyčnívá jen AMOLED

** Otestovali jsme nový model spadající do nejnižší řady Galaxy J ** Část funkcí si bere od Galaxy A6, kovové tělo však nahradil kvalitní plast ** I tak se ale novinka prodává za 6 500 Kč. Není to trochu moc?

Martin Chroust | 22

RECENZE: Honor 10 drtí konkurenci nejen duhovými odlesky, ale i výbavou a cenou

RECENZE: Honor 10 drtí konkurenci nejen duhovými odlesky, ale i výbavou a cenou

** Honor 10 opět přichází se skvělým poměrem ceny a výkonu ** Za přijatelnou cenu nabízí bohatou ochutnávku ze světa nejlepších ** Nastávající tuctovost displejů s výřezem zahání zády s odlesky duhy

Jakub Vrbacký | 29