Bike-o-Meter: Siemens M65 na jízdním kole

Aplikace Bike-o-Meter a praktický držák telefonu na jízdní kolo dokáže v mžiku proměnit Siemens M65 na praktický cyklopočítač. Co všechno se s jeho pomocí při jízdě na kole dozvíte?
Bike-o-Meter: Siemens M65 na jízdním kole

V recenzi odolného Siemensu M65 jsme slíbili, že se v samostatném článku vrátíme k aplikaci Bike-o-Meter. S ní se telefon snadno promění na cyklopočítač do každého počasí.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Propagační fotografie Siemensu 

Multifunkční telefony vyhrávají

Pokud se rozhodnete Siemens M65 používat jako cyklopočítač, budete si k němu asi za 900 Kč muset dokoupit speciální sadu příslušenství. Skládá se z dvoudílného držáku: do přenosné části zasouváte mobil, druhá část je pevně připevněna na kole a vsouváte do ní první díl s telefonem. Dále je v sadě speciální šroub s magnetem a několik upevňovacích plastových pásků.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Pohled na držák z různých úhlů, na posledním obrázku jsou od sebe obě části - držáku a objímka - odděleny

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Pohled z boku • část, kterou lze odejmout od objímky pevně upevněné na řídítkách •
telefon zajišťuje pryžový pásek

Z držáku, který pevně přišroubujete k řídítkům na kole, vede tenký, téměř metrový drátek. Natáhnete jej na vnitřní stranu kostry směrem k výpletu kola, kde jej pevně přichytíte dvěma plastovými pásky. Poté do stejné výšky na libovolný drát výpletu upevníte šroub s magnetem, který slouží jako snímač pohybu – otáček kola. Tím jste připravili vše pro použití Siemensu M65 jako cyklopočítače.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Snímač otáček

Automatický start

Jakmile vložíte mobil do odmínatelné části držáku, automaticky se spustí aplikace Bike-o-Meter. Je trochu škoda, že je naprogramována v Javě a není v mobilu pevně zabudována. Její spuštění proto trvá o něco déle. Na druhou stranu ale její javový původ dává naději, že se s ní třeba setkáme i v jiných Siemensech řady 65, i když s tím zatím Siemens nepočítá.

  
Bike-o-Meter v nabídce aplikací • úvodní obrazovka

Hned po spuštění aplikace se mobil zeptá, zda chcete držák s mobilem propojit s počítačem, a to buď přes infraport, datový kabel nebo Bluetooth. Siemens M65 ale Bluetooth nemá, že by se tedy přece jen počítalo s využitím aplikace i v dalších modelech? I když slot pro připojení datového kabelu zablokuje držák, v horní části najdete druhý slot pro kabel.

Klepněte pro větší obrázek Vzadu na držáku je systémový konektor 

Základní nastavení

Jakmile zvolíte možnost připojení, vstoupíte do samotné aplikace. V ní je nejprve nutné provést základní nastavení v nabídce Settings a položce Bikes & Wheel Sizes. Prvním krokem je pojmenování vašeho kola, aby se nepletla naměřená data, protože telefon je možné používat na více různých bicyklech. Dále zvolíte typ kola (horské, trekingové, silniční), průměr ráfku pro přesné měření a případně upravíte rozměr obvodu kola, pokud se nezobrazí automaticky podle nastavené velikosti ráfku.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Pohledy na telefon upevněný v držáku

K jednotlivým nabídkám se dostanete trochu nelogicky krátkým stisknutím červeného sluchátka – očekával bych spíše použití joysticku. Program je v angličtině, ale většinu výrazů určitě pochopí každý. Hlavní nabídka aplikace obsahuje sedm položek.

 
Nastavení cyklopočítače a hlavní nabídka 

Usedněte do kokpitu

V první položce s názvem Cockpit jsou skryty všechny možnosti obvyklého cyklopočítače. Jakmile se na kole rozjedete, zobrazí se okamžitá rychlost a průběžně se objevují další informace s aktuálním časem, celkovou dobou jízdy, maximální dosaženou rychlostí, průměrnou rychlostí a počtem ujetých kilometrů.

 
Okamžitá rychlost je na displeji neustále, v druhém řádku se střídají další údaje

Stisknutím joysticku v nabídce Cockpit se dostanete do další nabídky funkcí. V ní zjistíte, že aplikace Bike-o-Meter může posloužit i k jednoduché navigaci, které ale není založena na technologii GPS. Najdete zde položky pro zaznamenávání údajů o projížděné trase. Významné orientační body na trase (Waypoint) si můžete uložit do paměti a poskládat si tímto způsobem jakousi mapu, která vám později poslouží k orientaci při dalším cyklovýletu po stejné trase.

Detailní popis cesty

K jednotlivým orientační bodům lze zapsat jméno, vzdálenost od místa startu, krátký popis, případně i hlasovou nahrávku, směr, kterým se z tohoto místa vydáte dále (po 45 stupních), typ cesty (povrch), sklon terénu nebo nadmořskou výšku. Orientační bod můžete pro snadnou identifikaci také přímo vyfotit mobilem. Pokud si budete chtít udělat přestávku během jízdy, při níž tvoříte trasu, můžete použít volbu Pause tour, která pozastaví měření času jízdy.

Naměřené hodnoty cesty lze také rychle vymazat a připravit mobil na zaznamenávání další trasy. Jakmile projedete trasu celou, uloží se do paměti a můžete si ji později vyvolat. Na stejné cestě byste se pak už neměli ztratit. Na displeji se vždy bude ukáže ujetá a zbývající vzdálenost, nadmořská výška a v grafické podobě uvidíte, kolik kilometrů vám ještě zbývá do cíle. Hotovou mapu můžete také odeslat na jiný mobil stejného typu, nebo do počítače.

Hotové trasy se ukládají do nabídky Tours. Nemusíte si tvořit jen vlastní trasy, ale bude možné stahovat již hotové z webu a dále je editovat v počítači. Tyto možnosti jsem zatím nemohl vyzkoušet, protože telefon je v předprodejní verzi a webová podpora aplikace ještě nebyla spuštěna.

Máte vždy přehled o jízdě

Údaje o jednotlivých jízdách se automaticky ukládají do položky Rides. Jsou přehledně rozděleny podle měsíců, v každém měsíci je pak seznam jednotlivých jízd v konkrétních dnech. U každé jízdy je vidět kromě data, času a automatického názvu také ujetá vzdálenost, výškový a rychlostní profil. K polo6ce lze uložit vlastní komentář. Údaje o jednotlivých jízdách můžete také odesílat do počítače.

Aplikace Bike-o-Meter nabízí i další upřesňující nastavení. Můžete například vypnout automatické ukládání údajů o projížděné trase, nastavit interval ukládání údajů a vypnout podsvícení, které je standardně zapnuto po celou dobu chodu aplikace. V nabídce Alerts lze zvolit způsob zvukového upozorňování na uložené orientační body, vzdálenost od bodu, od níž má upozorňování začít, a automatické přehrávání případné hlasové poznámky o významném bodě. V nabídce Settings nechybí ani možnost rychlého resetování dílčích, nebo všech naměřených hodnot.

Držák nemá vlastní baterii, vše je napájeno z mobilu, je tedy třeba počítat s tím, že výdrž baterie bude o něco nižší. Energii můžete ušetřit vypnutím podsvícení, na displeji s reflexní fólií jsou údaje při jízdě dobře čitelné i bez podsvícení.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Několik nových oficiálních obrázků Siemensu M65 

Veselý cyklista

Bike-o-Meter je užitečný program, který dělá ze Siemensu M65 ideální sportovní telefon. V ceně mobilu získáte cyklopočítač a navigační přístroj, který se běžně prodává za cenu kolem pěti tisíc korun. Díky javovému původu, který umožňuje snadnou dodatečnou editaci, se může časem objevit i další vylepšená verze (aplikaci vyvinula společnost Softex Digital - www.softexdigital.com). K dokonalosti mi chybí snad jen okamžitá lokalizaci pomocí mobilní sítě nebo třeba spolupráce s GPS.

Tip: přečtěte si jedinou recenzi Siemensu M65

Témata článku: Siemens, Siemens M65

46 komentářů

Nejnovější komentáře

  • Chicken 25. 6. 2006 22:13:48
    Můžeš to nějak upřesnit,pls! :) diky - nedari se mne to najit
  • LUCKY 3. 3. 2006 16:03:49
    NA www.mobilmania.cz, se dá koupit za 499,- s DPH, je to pěkný mět to na...
  • Cyklista ze Strakonic 14. 12. 2005 9:50:12
    Hledám a stále nenacházím. Co? Webový archiv cyklotras pořízených...

komerční sdělení

Komerční sdělení