Boom smartphonů: Nokia vede, Apple raketově roste

Nokii dýchá na záda ambiciózní BlackBerry, Apple a HTC. Návrat do první pětky mezi chytrými telefony zažívá Motorola.

Obliba smartphonů neustále narůstá a dalo by se říct, že tempem přímo raketovým. Prodeje chytrých mobilů, respektive jejich dodávky na trh rok od roku narůstají a tento trend bude pokračovat i v budoucnu. Výjimkou v tomto směru nebyl ani loňský rok, výrobci dodali na trh celkem 54,5 milionu chytrých mobilů jen během října, listopadu a prosince minulého roku, čímž překonali číslo 39,2 milionu z konce roku 2008 o více než patnáct milionů kusů a celý trh smartphonů meziročně povyrostl o celých 39 %.

Klepněte pro větší obrázek
Mezi vítězi a poraženými na celém trhu mobilních telefonů rozhodnou právě chytré mobily, jelikož výrobci z nich mají nejvyšší marže a poptávka po nich neustále narůstá

Analýzu zpracovala společnost IDC, další ze zveřejněných závěrů říkají, že za celý minulý rok pak výrobci dodali na trh celkově 174,2 milionu telefonů, což představuje 15,1% nárůst oproti roku 2008. Smartphony, tedy mobily s operačním systémem si za rok 2009 na celkovém počtu prodaných mobilů uzmuly 15,4 %, což představuje opět meziroční nárůst, tentokráte o 2,7 %.

„Čtyři z pěti největších výrobců vytvořili nový rekord v počtu přístrojů dodaných na trh za jediné čtvrtletí, což ukazuje na silnou poptávku na trhu,“ říká Ramon Llamas, vedoucí výzkumný analytik oddělení mobilních přístrojů, technologií a trendů u společnosti IDC.

„Stále více uživatelů požaduje od svých přístrojů větší užitečnost, něco mnohem dále za obyčejným telefonováním a textováním a smartphony dovedou tuto potřebu uspokojit. Aby vyšli vstříc poptávce, soustředí se operátoři jako nejvýznamnější prodejci na nabídku starších přístrojů za nižší ceny, což koncoví uživatelé vítají. Byl to jeden z důvodů, proč se dodávky přístrojů na trh vyšplhaly na rekordní úroveň.“

Výhled na rok 2010: souboj platforem se vyostřuje

Společnost IDC očekává, že pokračující poptávka bude táhnout trh chytrých mobilů i v letošním roce s tím, že klíčovou vlastností přístroje se stane samotný operační systém. „Rok 2009 byl rokem příchodu platformy Google Android a webOS od Palmu, přičemž oba operační systémy odhalily nový způsob jak obklopit uživatele zvýšenou funkčností,“ říká Kevin Restivo, analytik věnující se odvětví mobilů ve službách IDC.

„Další vylepšení přijdou letos, očekávají se nové verze Symbianu a Windows mobile. Tato dvojce bude pak soupeřit s ostatními, především budou muset zaujmout intuitivním ovládáním, nabídnout velmi úspěšné obchody aplikací a přinést doslova podmanivé uživatelské zkušenosti, které k dané platformě dovedou uživatele doslova připoutat. V konečném důsledku budou uživatelé profitovat nejen z větší použitelnosti, ale rovněž z širších možností personalizace a přizpůsobení.“

Top 5 výrobců smartphonů a jejich pozice

Než se dostaneme k jednotlivým výrobcům, můžeme se si loňské čtvrté čtvrtletí a celý rok zrekapitulovat řečí čísel:

Top pět výrobců chytrých mobilů, dodávky na trh v milionech jednotek a tržní podíl za čtvrté čtvrtletí 2009
Výrobcedodávky na trh za Q4 2009podíl na trhu za Q4 2009dodávky na trh za Q4 2008podíl na trhu za Q4 2008meziroční nárůst
Nokia20,838,2%15,138,5%37,7%
Research In Motion10,719,6%7,619,4%40,8%
Apple8,716,0%4,411,2%97,7%
Motorola2,54,6%1,64,1%56,3%
HTC2,44,4%2,25,6%9,1%
ostatní9,417,2%8,321,2%13,3%
celkem54,5100,0%39,2100,0%39,0%
Top pět výrobců chytrých mobilů, dodávky na trh v milionech jednotek a tržní podíl v roce 2009
Výrobcedodávky v roce 2009tržní podíl v roce 2009dodávky v roce 2008tržní podíl v roce 2008meziroční změna
Nokia67,738,9%60,540,0%11,9%
Research In Motion34,519,8%23,615,6%46,2%
Apple25,114,4%13,89,1%81,9%
Motorola8,14,6%7,55,0%8,0%
HTC5,73,3%5,43,6%5,6%
ostatní33,119,0%40,626,8%-18,5%
celkem174,2100,0%151,4100,1%15,1%

A takto by rozložení sil vypadalo graficky:

Grafické vyjádření roku 2008: 

  • Nokia zakončila loňský rok stejně jako ho začala – je jedničkou v prodejích chytrých mobilů na světě. Finové se očividně snaží přinést na trh více dotykových přístrojů, přesněji řečeno přístrojů vybavených dotykovým displejem a nasazení modelů jako 5800 XpressMusic, N97 a její mini varianta a konečně dostupná hudební dotykovka 5530. Všechny tyto modely jsou tahouny příjmů a následného zisku. Výrobce rovněž poukazuje na konkurenceschopnost přístrojů své E-série. I když výše zmíněné přístroje jsou pro Nokii v jistém smyslu milníky, je třeba rovněž zdůraznit, že Nokii v růstu hodně pomohly prodeje starších modelů za snížené ceny.
  • Kanadská společnost Research In Motion (RIM), výrobce manažerských komunikátorů BlackBerry, poprvé ve své historii pokořila hranici deseti milionů přístrojů dodaných na trh za jediný kvartál. Na předvánočním trhu se dařilo novým přístrojům jako high-endovému Boldu 9700, dotykovému Stormu 2 9550 a modelu 8520 s dobrým poměrem ceny a kvality s orientací na méně náročné spotřebitele. Všechny výše uvedené přístroje prohloubily portfolio RIMu, ale ke skvělému výsledku přispěly i prodeje populárních modelů jako Curve a Pearl, které jsou u mnohých operátorů jakožto výprodejové modely zdarma s dvouletým kontraktem.
  • Dnes už kultovní Apple iPhone přidal další kapitolu svého zatím ne příliš dlouhého příběhu, když za poslední čtvrtletí svého fiskálního roku přístroj s nakousnutým jablíčkem téměř zdvojnásobil objem prodejů. Poptávka po iPhonech neustávala, naopak se jich prodalo téměř devět milionů, přičemž Apple svůj jediný přístroj na trhu tlačí ke stále novým operátorům, kteří jeho přístroj nabízejí většinou za výhodných podmínek s datovým a hlasovým tarifem výměnou za úpis. A vyhlídky jsou stále velmi dobré, jelikož se iPhone dostal k čínskému China Unicom, což je jeden z největších světových operátorů.
  • K návratu na výsluní má dobře nakročeno americká Motorola, která se po roce opět dostala do první pětice nejúspěšnějších výrobců. Společnost splnila své sliby a přinesla na trh atraktivní modely s operačním systémem Google Android, jmenovitě vřely přijatý model Droid, který se v Evropě prodává pod názvem Milestone a Cliq (Dext), což je příjemný komunikátor cílený na mladší generaci.
  • Tchajwanské HTC započalo v posledním čtvrtletí loňského roku novou marketingovou kampaň říkající, že „nepotřebujete ledajaký telefon, potřebujete telefon, který vás dostane.“ A i když je na hodnocení úspěšnosti kampaně ještě brzy, holým faktem zůstává, že HTC se dere do popředí. Společnost si nyní může vychutnávat úspěch svých dotykových modelů a pravděpodobně se do budoucna zaměří hlavně na další přístroje s Androidem, tak aby navázala na úspěch modelů jako Hero nebo Eris, který je určen pro Ameriku.

volambaner.jpg

Čtěte také: Vánoce vytáhly trh s mobily z krize (analýza)

Mobilní trh už není v krizi, máme za sebou druhé nejúspěšnější čtvrtletí. Samsung a LG v roce 2009 kralovali, Motorola a SE slibují zlepšení. Finanční výsledky 2009


 

Diskuze (46) Další článek: O2 vychází vstříc neslyšícím, speciální linka je pro ně zdarma

Témata článku: Apple, HTC, Motorola, Nokia, Samsung, , , Apple iPhone 4GB, Boom, Nový rekord, SMA, Rekordní úroveň, Atraktivní model, #Apple, APP, První pětice,