Bude Nokia 9500 úspěšná? (pro a proti)

Nový komunikátor od Nokie vyvolal velký humbuk. V diskusi se perou kladné i záporné reakce. Přečtěte si rozdílný názor dvou autorů. Zatímco jeden hovoří o neúspěchu, druhý to vyvrací.
Bude Nokia 9500 úspěšná? (pro a proti)

Pojďme se na uvedení Nokie 9500 podívat z jiného pohledu, bez technických dat a hodnocení, které si můžete přečíst na jiném místě MobilManie. Podívejme se pohledem dvou autorů, jejich názory se poněkud různí.

Tip: prohlédněte si nové živé obrázky nového komunikátoru


Začíná Martin Kalián

Ostrá konkurence

Rychle se množí skupina uživatelů, kterým už došla trpělivost a začali se poohlížet u konkurence. A je po čem se poohlížet! Například Sony Ericsson P900 je technickou lahůdkou, která uspokojí jak náročného technoida, tak běžného manažera. Stejně tak překvapivě funkční kombinace PDA a telefonu prodávaná třeba jako MDA II je díky silné podpoře operátorů nezanedbatelným hráčem na trhu. Plná klávesnice je tím zaklínadlem, které udržuje auru komunikátoru při životě. Jenže všechno má své meze a jestliže telefon nesplňuje požadavky moderní doby, bude s ním brzo ámen, ať je posilován jakýmkoli kouzlem. Nokia 9210i už na své povinnosti stačí opravdu jen s velkou trpělivostí majitele.

Základními důvody, proč si Nokia dovolila opomenout tento segment trhu, byl nedostatek konkurence a vysoký patriotizmus zákazníků z této oblasti. Právě loajalita je tou největší chybou, které se zákazníci dopouštějí, a dávají tak šanci výrobci k prodeji zastaralého zboží. Proč se bát změnit přístroj s ohledem na nové ovládání, nové rozvržení nebo dokonce nové příslušenství? Přechod přitom bývá nakonec velmi rychlý, výrobce zpravidla dělá maximum proto, aby vše vyplašenému nováčkovi co nejvíce zjednodušil. Na nové ovládání se dá zvyknout hladce, pryč jsou doby, kdy existovaly značky, v jejichž menu se vyznal jen málokdo. Plná klávesnice zůstane samozřejmě vždy výhodou, ale naučit se grafitti nebo psát na softwarové klávesnici zase není tak velký problém. Odměnou je pak plně funkční zařízení, které svému majiteli slouží kvalitně a bez berliček, navíc většinou v designově zdařilém a moderním kabátku.

Se zpožděním, ale s WiFi 

Z tohoto pohledu se tedy zdá, že uvedení Nokie 9500 bylo vynucené konkurencí, která se konečně probudila a nabídla životaschopné produkty nabízející to, co komunikátor nemá. Je totiž velmi nezvyklé, že firma předvádí světu něco, u čeho sama připouští, že bude uvedeno až za více než půl roku, a přitom představuje své telefony zpravidla až těsně před uvedením na trh.

Navíc se dá předpokládat, jak je u Nokie špatným zvykem, jisté zpoždění, které by mohlo přístroj odsunout dokonce až na začátek příštího roku. Je tedy opravdu Nokia 9500 jen návnadou rozladěným zákazníkům, kteří začínají uvažovat, zda se nepoddat konkurenci? Spíše ne. Je od Nokie velmi odvážné myslet si, že tento segment trhu bude akceptovat další roční zdržení.

Jediným důvodem, proč čekat na nový komunikátor, je podpora WiFi, což je jediná technologická novinka, kterou komunikátor do oblasti mobilních komunikací přináší. Rozhodně nelze říci, že by byla zbytečná, ale pro účely, ke kterým je komunikátor určen, to není žádné terno. Běžné využití plně pokryje GPRS a je otázkou, kolik lidí bude WiFi v tomto přístroji vůbec potřebovat. A kdo ví, jestli konkurence nebude dostatečně rychlá a nenabídne do konce roku totéž u některého svého modelu, který pak nabídne třeba také lepší fotoaparát a předstihne 9500 ještě před jejím uvedením na trh.

Bude nám za rok stačit?

Závěr se tedy nabízí sám. Nokia si předčasným uvedením modelu 9500 nejen příliš nepomohla, ale možná si dokonce uškodila. Každý, kdo vzhlížel k novému modelu, se dozvěděl, že sice bude mít všechno, co od něj očekává, ale že to všechno dostane nejdříve za sedm až osm měsíců. Ale také možná až za rok, připočteme-li zvyk finského výrobce počastovat nás nedodělaným softwarem, který budeme dolaďovat až my, první odvážní zákazníci jako testovací králíci. Z toho vyplývá, že každý, komu již opravdu dochází trpělivost, by měl přesedlat ke konkurenci minimálně na jeden rok, a někdy na jaře příštího roku se možná vrátit k odladěnému komunikátoru. Zůstává však otázkou, jestli se mezitím neobjeví něco, co by mu v tom zabránilo. K přechodu k nové značce se stačí jen odhodlat.

Mohlo by se zdát, že nemám finského výrobce příliš v lásce, ale to je velká mýlka. Jsem dlouholetým a donedávna velmi spokojeným uživatelem Nokie 9210i. Když moje trpělivost přetekla, začal jsem testovat Sony Ericsson P900. Tenhle článek by měl být vzkazem pánům od Nokie, aby uvedení komunikátoru co nejvíce postrčili. Třeba už jen proto, že jsem s P900 hodně spokojený, stejně jako mnoho jiných zákazníků. A jestli se v ní zabydlím, budu se k té velké cihle, kterou mám tak rád, jen velmi těžko vracet.


Názor z druhé strany

Tomáš Votruba

Jelikož se nemohu plně ztotožnit se slovy autora, nabízím vám svůj pohled na věc. Nejprve si musíme uvědomit, co vůbec Nokia 9500 znamená. Už vás slyším, je to cihla! Ano, máte pravdu, jedná se o cihlu, zvlášť v případě, kdy chcete stavět z velmi kvalitního materiálu. Když jsme o této novince poprvé napsali, většina z vás zareagovala negativně. Mezi vaše hlavní výtky patří: velké rozměry, malá designérská invence, nepříliš kvalitní displej (pouze 65 000 barev), nízké rozlišení fotoaparátu (VGA 640 x 480 pixelů) a hlavně absence dotykového displeje.

Profesionální nástroj

Všechny tyto „nedodělky“ můžeme Nokii opravdu vytknout, ale já osobně bych se toho rád vyvaroval, Nokia 9500 totiž není přístrojem pro každého. Cílový segment trhu, kam komunikátory míří, nepodléhá „cirkusovému“ publiku, které obdivuje barevné modely téhož výrobce nebo asijská véčka s empétrojkami. Nový komunikátor je profesionál každým coulem, který svému majiteli dopřeje přesně to, co potřebuje. Chcete se bezdrátově připojit? Ať už to bude k čemukoli, máme tu WiFi, Bluetooth, GPRS, HSCSD, EDGE nebo infračervený port. Co takhle archivace dat? Že je 80 MB málo? Využijte potenciálu paměťových karet a získáte ještě víc. Takhle můžeme pokračovat do aleluja. Konkurence se nenechá zahanbit a nabídne úplně stejné, možná i lepší funkce za ještě lepší cenu. Nokia 9500 navíc přijde na trh až na konci roku, času je pořád dost.

Lepší fotoaparát? Proč?

Nová Nokia se bude i přesto velmi dobře prodávat, byť se v diskusi objevily názory, že úspěšná nebude. Komunikátor z Helsinek se liší od zbytku (Sony Ericsson P900, MDA II apod.) hlavně konstrukcí. Žádné z konkurenčních zařízení (vyjma Treo 600) nenabízí plnohodnotnou qwerty klávesnici. S dotykovým perem nenapíšete tak rychle dlouhý text a nepomůže vám k tomu Božský Bruce ani systém rozpoznávání písma. V tomto je Nokia skutečně ojedinělá, manažerský komunikátor není jen o kalendáři, schůzkách a plánování, někdy je potřeba napsat delší e-mail nebo firemní zprávu. A musíte uznat, že pokaždé se člověku nechce zapínat notebook, jehož naběhnutí chvíli trvá.

Manažer nepotřebuje fotoaparát v komunikátoru, natož ještě megapixelový. A pokud ano, VGA provedení na MMS zprávy bohatě stačí. Na World Press Photo se s ním určitě hlásit nebudete, stejně jako majitel stavební firmy nebude mobilem fotit praskliny ve zdi, aby s nimi vyhrožoval betonárce. Technické nebo finanční propočty si v něm ale určitě udělá. Z mého pohledu bychom fotoaparát klidně oželeli.

Finové mají tradici

V článcích a diskusích se neustále oháníme tou či onou funkcí a podrobnými parametry, o to zde ale vůbec nejde. Úspěch či neúspěch podobného zařízení spočívá hlavně ve strategii a marketingu. Můžete vyvinou sebelepší komunikátor, jenž nabídne toustovač a třeba i sněžné dělo, avšak čistě z tohoto důvodu se pro něj rozhodne jen pár nadšenců. Komunikátory jsou určeny hlavně pro firemní zákazníky a na tomto poli Nokia výrazně vede, hlavně díky své historii. Pokud firma vlastní dvacet modelů 9210i, z ničeho nic nepřejde k Sony Ericssonu. Bude pro ni jednodušší a zároveň levnější vyměnit starý za nový (v rámci značky), který nabízí zpětnou kompatibilitu. S tím není spojeno jen příslušenství, ale také zaškolení zaměstnanců, které stojí čas a peníze.

Každému dle jeho gusta

Samozřejmě, my běžní uživatelé se můžeme poohlédnout jinde a vybrat si dle aktuálních sympatií jinou značku. Já chci jen bojovat proti tvrzení, že Nokii se tento komunikátor nepovedl. Povedl se dobře a cílové skupině – nikoli však nám - bude optimálně vyhovovat. Nezapomínejme taky na to, že žijeme v České republice, každá země má velmi specifický trh. Jediné co bych mu skutečně vytknul, je absence dotykového displeje pro lepší orientaci na displeji a časová propast mezi oficiálním představením a reálným uvedením na trh. Na závěr chci jen dodat, že jsem spokojeným uživatelem Sony Ericssonu P900.

Témata článku: Nokia, Nokia 9500, Sony Ericsson P900

74 komentářů

Nejnovější komentáře

  • wang 9. 3. 2004 13:52:23

    ... není to tak dávno, co lidé s mobilem v ruce chodili a hledali...

  • unlicensed cephlapoid 28. 2. 2004 15:17:47

    >> Já chci, aby ji vymyslela Nokia a nechala...

  • PV 27. 2. 2004 20:20:18
    Tak něco mezi tím.
Určitě si přečtěte

Týden mobilně 367: Obrněných Androidů není nikdy dost

Týden mobilně 367: Obrněných Androidů není nikdy dost

** Nebudeme mluvit o iPhonu, ale o tom, co udělal se světem smartphonů ** Představíme obrněné Androidy, dvojčata iGet Blackview ** Chybět nebude ani Pavlač s komentářem toho nej z uplynulého týdne

14.  1.  2017 | Kůžel Filip, Láska Jan | 7

Nokia 6: Vytoužený návrat legendy je tu

Nokia 6: Vytoužený návrat legendy je tu

** Nokia 6 je první smartphone legendární značky v nové éře ** Má však slabý procesor a bude se prodávat pouze v Číně ** Berme ji pouze jako předehru před veletrhem MWC (konec února)

8.  1.  2017 | Kůžel Filip | 50

Síť pro „internet v oblacích“ úspěšně prošla testem. K pokrytí ČR stačí 4 vysílače

Síť pro „internet v oblacích“ úspěšně prošla testem. K pokrytí ČR stačí 4 vysílače

** Vysokorychlostní síť EAN slouží k připojení chytrých zařízení na palubách letadel ** V komerčním provozu by se mohla objevit už příští rok ** Pokryta bude celá EU včetně Česka

13.  12.  2016 | Láska Jan | 14


komerční sdělení

Komerční sdělení