Bude přenositelnost mobilních čísel vůbec přínosná?

Začátkem roku 2006 by měla být podle novely zákona umožněna přenositelnost stávajícího čísla v mobilních sítích k jinému operátorovi. O praktické využitelnosti této možnosti však rozhodnou pravidla, která Český telekomunikační úřad právě připravuje k vydání.

V souladu s evropskými směrnicemi bude podle zákona o elektronických komunikacích i v České republice zavedena přenositelnost čísel mobilních telefonů. Spotřebitelé si tak budou moci ponechat své telefonní číslo a přejít k jinému operátorovi, který jim nabídne lepší služby či ceny.

Tip: Přečtěte si, jak bude v praxi fungovat přenositelnost čísel

Věci nejsou, jak se zdály

Mobilní operátoři si ještě donedávna mysleli, že nový zákon je až příliš přeceňován. Většina zákazníků má podle nich ve volbě operátora jasno a už v současné době používá toho, kterého chce. Situace se ale změnila se vstupem zahraničních skupin na český trh. Dá se předpokládat, že Vodafone a Telefónica nenechají příležitost ležet ladem a o potenciální „přestupující“ se řádně poperou. Lidé budou na obměněný trh reagovat přestupem k jiným společnostem možná dynamičtěji, než se předpokládá.

Možnost přenosu čísla může být silným nástrojem pro zvýšení konkurence. Ta by byla přínosná zejména pro koncové uživatele – dále by se zlepšovaly služby i cenová nabídka operátorů. Taková situace bude ale plně fungovat pouze v případě, že budou odstraněny všechny formální i cenové bariéry.

Bariérami jsou podle Sdružení obrany spotřebitelů České republiky míněny zejména následující skutečnosti:

  • Nemožnost přenosu čísel ze staré mobilní technologie NMT (čísla 601) na moderní GSM.
  • Složitý dvoustupňový proces, který nutí uživatele kontaktovat při změně oba operátory.
  • Riziko omezování přenosu prostřednictvím smluv na dobu určitou, se závazkem apod.
  • Nemožnost zvolit si, zda má spotřebitel zájem o hlasové oznámení o ceně volání (z čísla totiž již nebude možné určit cenu).
  • Nutnost stanovení ceny na úrovni, která by neodrazovala spotřebitele od přenesení.

Všechny tyto body nebyly v návrhu opatření, který k diskuzi zveřejnil Český telekomunikační úřad, dotaženy do stavu, ve kterém by zajišťovaly přenositelnost jako skutečně praktický nástroj pro zlepšení situace koncových uživatelů.

Sdružení obrany spotřebitelů České republiky se snaží a prostřednictvím médií trochu lobbuje o to, aby se zavedení přenosnosti čísel nejednalo jen o výstřel do tmy. Návrhy ČTÚ proto připomínkuje a přijímá podněty od veřejnosti.

Řešení, které by koncoví zákazníci ocenili, by bylo následující:

  • Při volbě nového operátora se automaticky ruší účet u původního poskytovatele. Informace o přechodu si operátoři zprostředkují mezi sebou. Zákazník tak kontaktuje pouze svého nového provozovatele sítě.
  • Možnost nastavení informačních SMS zpráv či hlasových oznámení o ceně volání.
  • Přiměřené cenové sazby za zprostředkování přestupu. Tedy žádné sankční poplatky ze strany původního operátora a naopak rozumné ceny za zaregistrování čísla u zákazníkovy nové sítě.
  • V ideálním případě stejné cenové podmínky pro volání do sítí ostatních operátorů. Tato možnost je ovšem nereálná, a to i přesto, že od zahájení přenositelnosti nebude možné identifikovat volaného pouze na základě předvolby. Operátoři raději přemýšlí nad způsoby, jak volajícímu oznámit, do sítě kterého operátora právě směřuje jeho hovor.

Pokud se opatření nechají v původním znění, bude to znamenat v podstatě pouze formální splnění požadavků evropských směrnic, které jsou nám v oblasti mobilní komunikace ukládány. Věřme ale, že výsledek bude pozitivní a všechna dodatečná pravidla a opatření „doladí“ zákon ke spokojenosti zákazníků. V nejbližších dnech o tom rozhodne postupování Českého telekomunikačního úřadu, který má ve věci zásadní vliv.

Diskuze (31) Další článek: T-Mobile: dostupnost EDGE zjistíte odesláním textovky

Témata článku: , Pře, Původní poskytovatel, Přínos, Silný nástroj, Přenos, Cenová nabídka, MOBI, Mobil