Budeme si kupovat nové mobily kvůli hrám?

Někteří odborníci tvrdí, že hry budou znamenat pro mobily totéž co znamenal e-mail pro rozvoj Internetu. Možná ano; ale budou to potom ještě věcičky pro telefonování?
Budeme si kupovat nové mobily kvůli hrám?

Mobilní operátoři i výrobci mobilů zaznamenali v uplynulých pěti letech nebývalý boom svých příjmů i zisků. Ve víceméně nasyceném trhu, kdy má mobil už prakticky každý, kdo jej může mít, musí hledat nové příjmy mimo telefonování – lze souhlasit se závěry známé studie od J.P.Morgan, podle které je nejvyšší úroveň utrácení za telefonování určitým procentem národního důchodu země a může jej velmi obtížně překročit, i přes nákladné, působivé i agresivní reklamní kampaně operátorů se sdělením „volej víc!“. Jinými slovy – operátoři mohou naučit občany, aby zapomněli na telefony se šňůrou a přepnuli se na utržené sluchátko; nebudou ale do něj říkat více slov, než normálně potřebují.

Jedním z možných nových zdrojů příjmů mají být mobilní hry (hry na mobilech). Odhady již hovoří o miliardách – Yankee Group tvrdí, že v roce 2006 jen v Americe utrží operátoři 1.2 miliardy dolarů právě zde (IDC říká trošku jiná čísla: 130 mil. loni, 4 miliardy v roce 2007). Prognózy pro Evropu jsou ještě vyšší, logicky, neboť mobilní telefonie má na starém kontinentě stále před Amerikou náskok: Jupiter Research tvrdí, že už v letošním roce má jít o částku přes půl miliardy euro, a 1.4 mld € v roce 2006. Příjmy mohou být různé: za zakoupení a „download“ hry na mobil s Javou, za přechod na vyšší úroveň (level) hry, za přístup k online hraní, za předplatné či „pay-per-play“ a podobně.

Mobilní hry by měly být novým zdrojem příjmů pro firmy, které dříve prodávaly dvě skupiny známých doplňků pro mobily – vyzváněcí tóny a loga. Hry sice nabízejí vyšší příjmy a širší možnosti, ale největší šance na úspěch mají zjednodušené varianty slavných herních titulů, na které ovšem drží práva herní vydavatelé.

Budou hry na mobily novou „killer app“, novým, významným hnacím motorem na trhu mobilních komunikací? Časopis mCommerceTimes přirovnává mobilní hraní k e-mailu, který vlastně způsobil první velké rozšíření Internetu, toto srovnání se ale zdá být poněkud přehnané. Počet lidí, kteří si občas na mobilu hru zahrají, bude jistě velký – pokud má jít v USA o 71 mil. uživatelů v roce 2006, tj. zhruba třetina celé populace, jak odhaduje IDC, může to být blízko pravdě. Neznamená to ale současně, že tito uživatelé utratí za mobilní hraní velké peníze: opět totiž jde o trh počítačových her, který sice roste, ale má svůj strop, který není dán dostupností technických zařízení, ale spíše chutí lidí hrát.

Optimismus týkající se mobilního hraní se často čerpá ze situace na asijském trhu. Zde údajně už nyní existuje 70 miliónů „mobilních hráčů“; ovšem jen v Číně je už dnes podle San Francisco Gate 200 miliónů uživatelů mobilů, a asijský trh je ostatně místem, kde se kapesní hrajítka zrodila. Známá firma Nintendo například snížila odhady pro počty prodaných kusů hracího zařízení Game Boy Advance za loňský rok z 19 na 15 miliónů kusů – právě z důvodů konkurence mobilů. Jenomže už je pak otázkou, jestli se vůbec jedná o mobilní telefony: dnešní zařízení prodávaná například v Japonsku sice ještě nedosahují úrovně Game Boye, ale rychle se k němu blíží a zřejmě jej brzy dosáhnou. Spíše má pak smysl hovořit o hybridních zařízeních – větší než mobil, rozklápěcí s velkým displejem, se stejnou schopností ovládání i hraní jako dnešní kapesní hrajítka. Stejně tak je jisté, že i dnešní výrobci herních zařízení přijdou s jejich novou verzí, která bude umět telefonovat. Pro mobilní operátory zůstává finanční přínos v tom, že hry se budou downloadovat přes spojení a to bude něco stát; u složitějších zařízení ale určitě bude možná i jiná cesta, např. natažením z počítače přes USB, infraport, Bluetooth atd. Pokud tedy máme počítat, kdo z mobilního hraní bude profitovat, zdá se nám, že na prvním místě budou spíše výrobci mobilů, a tón udávající Nokia dává zřetelně najevo, že hodlá opanovat i tuto oblast; na něco si přijdou samozřejmě i producenti her a operátoři, ale spíše to pro ně bude příjemná třešnička na dortu než živobytí, ostatně stejně jako u SMS. (A mimo téma: k SMS, které jsou dnes žhavějším tématem díky zpoplatňování a „nezpoplatňování“ webových bran, jedno zajímavé číslo: Datamonitor tvrdí, že marže operátorů na této službě, tj. podíl příjmů k průběžným nákladům v Evropě obvykle přesahuje 95%).

Témata článku: Ostatní

4 komentářů

Nejnovější komentáře

  • Roman Durdis 5. 2. 2003 15:34:53
    Televize si taky nekupujeme kvůli videohrám... Za chvíli tu můžou být...
  • Jan 5. 2. 2003 14:51:04
    SMS, WAP, MMS, televize, mp3, java, UMTS ...
    Všechno jsou to marné...
  • Ivan Kordač 5. 2. 2003 14:39:36
    Je nevkusná, až trapná. Ale děti, "budou si kde hrát". Téma autorských...

komerční sdělení

Komerční sdělení