Voláte málo? Voláte hodně? Nejlepší je tarif Neon S. A volání v ČR za poslední tři měsíce zlevnilo až o polovinu. Dokazují to data Teligenu a ČTÚ.
V analýze je porovnáváno šest spotřebních košů. Koš 30, 100, 300 a 900 hovorů. Dále pak 40 hovorů na předplacené kartě a 400 SMS. Ale pozor, slovem hovorů není myšleno minut, charakteristiku košů přikládám:
Spotřební koše | počet hovorů | Rozložení hovorů | Ks |
z mobilu na pevnou | v rámci sítě | mino síť | hlas. Schránka | SMS |
Koš 30 hovorů | 30 | 16% | 55% | 25% | 4% | 100 |
Koš 100 hovorů | 100 | 17% | 52% | 28% | 3% | 140 |
Koš 300 hovorů | 300 | 14% | 46% | 37% | 3% | 225 |
Koš 900 hovorů | 900 | 14% | 55% | 28% | 3% | 350 |
Koš 40 předplacených hovorů | 40 | 14% | 64% | 18% | 4% | 60 |
Koš 400 SMS | 8 | 8% | 55% | 25% | 12% | 400 |
Délka hovorů v koších:
Spotřební koše | Délka hovoru v minutách/hovor |
z mobilu na pevnou | v rámci sítě | mino síť | hlas. Schránka |
Koš 30 hovorů | 2,00 | 1,60 | 1,70 | 0,90 |
Koš 100 hovorů | 2,10 | 1,90 | 1,80 | 1,00 |
Koš 300 hovorů | 2,00 | 2,00 | 1,80 | 1,00 |
Koš 900 hovorů | 1,90 | 2,10 | 1,90 | 1,10 |
Koš 40 předplacených hovorů | 1,90 | 1,90 | 2,00 | 0,90 |
Koš 400 SMS | 1,60 | 2,20 | 1,60 | 1,10 |
Pokud se zadíváte na tabulku ukazující délku hovorů pro jednotlivé koše, zjistíte, že obsahují zhruba dvojnásobek minut, než je číslovka u každého koše. Například u koše 300 hovorů stanovuje OECD, že všechny hovory trvají zhruba 2 minuty. U hovorů mimo síť je délka stanovena na 1,8 minuty (108 s), což můžeme zaokrouhlit na 2 minuty tak, jako vám to naúčtuje O2. Jinak řečeno: koš s 300 hovory obsahuje 600 provolaných minut. Odečteme-li 3 % hovorů do hlasové schrnánky, dostáváme 580 minut.
Důvěřuj, ale prověřuj...
Zpráva uvádí, že za služby v "koši 300 hovorů" zaplatíme necelých 800 Kč. Podle Teligenu je této ceny dosaženo s tarifem O2 Neon S s úvazkem na 36 měsíců a balíčkem 200 SMS. O2 Neon S obsahuje 40 volných minut a bezplatné volání do vlastní sítě o víkendu.
Komentář ke koši 300 hovorů. Jeho cena prý klesla na méně než 40 dolarů. Naše výpočty však říkají něco jiného
Dle OECD jsou hovory rozloženy takto: 80 % ve všední dny, zbytek o víkendu. Tedy pětina minut je provolána v rámci neomezené služby. Z 580 minut nám tak zbývá 424, které jsou účtovány sazbou 5,90 Kč/min. Jednoduchým výpočtem zjistíme, že zaplatíme 2 502 Kč. K tomu je třeba připočítat 300 Kč za paušál a 180 Kč za balíček SMS. Cena celkem: 2 981 Kč. Jak Teligen dospěl k částce kolem 800 Kč?
Diametrálně odlišně vychází i cena u koše 900 hovorů (1 740 minut). Opět počítejme, že pětinu hovorů uskutečněných o víkendu zákazník neplatí a 3 % hovorů do hlasové schránky neuvažujeme. Výpočet je obdobný: (1 740 min. × 0,8) – 40 tarifních min. = 1 352 minut. Při sazbě 5,90 Kč/min. dostáváme 7 977 Kč. Připočteme 300 Kč za paušál a 180 Kč za SMS balíček. Cena celkem: 8 457 Kč. Dle zprávy ovšem tyto služby vyjdou na nějakých 75 dolarů, tedy 1 500 Kč. Jak je to jen možné?
Komentář ke koši 900 hovorů, najdete ho v monitorovací zprávě na straně 18
Kdo za chyby může?
Zpráva dokazuje cenový pokles v ČR a ve výpočtech jsou takové nepochopitelné chyby? Pokud se budu držet zpátky, musím konstatoval, že analýza, kterou ČTÚ přinesl v monitorovací zprávě je nedůvěryhodná. Alespoň tak jsem si analýzu vyhodnotil jako běžný spotřebitel. Zeptali jsme se ČTÚ, jak bylo dosaženo výsledných cen v koších 300 a 900 hovorů. Kde tyto nebetyčné chyby vznikly?
Za úřad odpovídal jeho tiskový mluvčí František Malina: „Český telekomunikační úřad záměrně převzal a zveřejnil statistiky společnosti Telingen bez jakýchkoliv úprav a zásahů. A to proto, aby se vyhnul případným obviněním z manipulace. Máte-li proto jakékoliv pochybnosti, obraťte se prosím přímo na zpracovatele.
Neodpustím si ovšem poznámku, a sice, že když stejná statistika vyšla vloni, byla brána jako „slovo boží“. A to bez ohledu na výhrady, které měl ČTÚ k použité metodice.“
Data dodaná Teligenem jsou na evropském telekomunikačním trhu už několik let považována za bernou minci, sledují je (a platí za ně) operátoři, regulátoři i politické subjekty. Je proto až zarážející, jak špatně byla provedena analýza českého trhu. „Odfláknul“ takhle Teligen svou práci i v ostatních zemích? Jakou váhu pak má výsledná studie?
Tahle kauza pro nás nekončí, pokračovat budeme otázkami směřovanými na Teligen.