Ceny v ČR klesly. Opravdu? Nemáte v té studii chybu?

Voláte málo? Voláte hodně? Nejlepší je tarif Neon S. A volání v ČR za poslední tři měsíce zlevnilo až o polovinu. Dokazují to data Teligenu a ČTÚ.
Kapitoly článku

V analýze je porovnáváno šest spotřebních košů. Koš 30, 100, 300 a 900 hovorů. Dále pak 40 hovorů na předplacené kartě a 400 SMS. Ale pozor, slovem hovorů není myšleno minut, charakteristiku košů přikládám:

Spotřební košepočet hovorůRozložení hovorůKs
z mobilu na pevnouv rámci sítěmino síťhlas. SchránkaSMS
Koš 30 hovorů3016%55%25%4%100
Koš 100 hovorů10017%52%28%3%140
Koš 300 hovorů30014%46%37%3%225
Koš 900 hovorů90014%55%28%3%350
Koš 40 předplacených hovorů4014%64%18%4%60
Koš 400 SMS88%55%25%12%400

Délka hovorů v koších:

Spotřební košeDélka hovoru v minutách/hovor
z mobilu na pevnouv rámci sítěmino síťhlas. Schránka
Koš 30 hovorů2,001,601,700,90
Koš 100 hovorů2,101,901,801,00
Koš 300 hovorů2,002,001,801,00
Koš 900 hovorů1,902,101,901,10
Koš 40 předplacených hovorů1,901,902,000,90
Koš 400 SMS1,602,201,601,10

Pokud se zadíváte na tabulku ukazující délku hovorů pro jednotlivé koše, zjistíte, že obsahují zhruba dvojnásobek minut, než je číslovka u každého koše. Například u koše 300 hovorů stanovuje OECD, že všechny hovory trvají zhruba 2 minuty. U hovorů mimo síť je délka stanovena na 1,8 minuty (108 s), což můžeme zaokrouhlit na 2 minuty tak, jako vám to naúčtuje O2. Jinak řečeno: koš s 300 hovory obsahuje 600 provolaných minut. Odečteme-li 3 % hovorů do hlasové schrnánky, dostáváme 580 minut.

Důvěřuj, ale prověřuj...

Zpráva uvádí, že za služby v "koši 300 hovorů" zaplatíme necelých 800 Kč. Podle Teligenu je této ceny dosaženo s tarifem O2 Neon S s úvazkem na 36 měsíců a balíčkem 200 SMS. O2 Neon S obsahuje 40 volných minut a bezplatné volání do vlastní sítě o víkendu.

Klepněte pro větší obrázek
Komentář ke koši 300 hovorů. Jeho cena prý klesla na méně než 40 dolarů. Naše výpočty však říkají něco jiného

Dle OECD jsou hovory rozloženy takto: 80 % ve všední dny, zbytek o víkendu. Tedy pětina minut je provolána v rámci neomezené služby. Z 580 minut nám tak zbývá 424, které jsou účtovány sazbou 5,90 Kč/min. Jednoduchým výpočtem zjistíme, že zaplatíme 2 502 Kč. K tomu je třeba připočítat 300 Kč za paušál a 180 Kč za balíček SMS. Cena celkem: 2 981 Kč. Jak Teligen dospěl k částce kolem 800 Kč?

Diametrálně odlišně vychází i cena u koše 900 hovorů (1 740 minut). Opět počítejme, že pětinu hovorů uskutečněných o víkendu zákazník neplatí a 3 % hovorů do hlasové schránky neuvažujeme. Výpočet je obdobný: (1 740 min. × 0,8) – 40 tarifních min. = 1 352 minut. Při sazbě 5,90 Kč/min. dostáváme 7 977 Kč. Připočteme 300 Kč za paušál a 180 Kč za SMS balíček. Cena celkem: 8 457 Kč. Dle zprávy ovšem tyto služby vyjdou na nějakých 75 dolarů, tedy 1 500 Kč. Jak je to jen možné?

Klepněte pro větší obrázek
Komentář ke koši 900 hovorů, najdete ho v monitorovací zprávě na straně 18

Kdo za chyby může?

Zpráva dokazuje cenový pokles v ČR a ve výpočtech jsou takové nepochopitelné chyby? Pokud se budu držet zpátky, musím konstatoval, že analýza, kterou ČTÚ přinesl v monitorovací zprávě je nedůvěryhodná. Alespoň tak jsem si analýzu vyhodnotil jako běžný spotřebitel. Zeptali jsme se ČTÚ, jak bylo dosaženo výsledných cen v koších 300 a 900 hovorů. Kde tyto nebetyčné chyby vznikly?

Za úřad odpovídal jeho tiskový mluvčí František Malina: „Český telekomunikační úřad záměrně převzal a zveřejnil statistiky společnosti Telingen bez jakýchkoliv úprav a zásahů. A to proto, aby se vyhnul případným obviněním z manipulace. Máte-li proto jakékoliv pochybnosti, obraťte se prosím přímo na zpracovatele.

Neodpustím si ovšem poznámku, a sice, že když stejná statistika vyšla vloni, byla brána jako „slovo boží“. A to bez ohledu na výhrady, které měl ČTÚ k použité metodice.“

Data dodaná Teligenem jsou na evropském telekomunikačním trhu už několik let považována za bernou minci, sledují je (a platí za ně) operátoři, regulátoři i politické subjekty. Je proto až zarážející, jak špatně byla provedena analýza českého trhu. „Odfláknul“ takhle Teligen svou práci i v ostatních zemích? Jakou váhu pak má výsledná studie?

Tahle kauza pro nás nekončí, pokračovat budeme otázkami směřovanými na Teligen.

Témata článku: , , , , , Fixní paušál, Délka hovorů, Hovorné, Monitorovací zpráva, Běžný spotřebitel