Zdavím,tak trochu souhlasím s názorem uživatele Pavla Šorfa. Nevím proč lidem tak strašně vadí, že se někdo v pozici monopolu (či oligopolu) chová, tak jak se chová. Kdyby vy (vaše firma) jste vyráběli produkt nebo nabízeli službu, kterou lidé velmi nutně potřebují a byli jste v tom odvětví sami, či v kartelu s dalšími dvěma obdobnými firmami, chovali byste se myslím stejně - tedy naprosto racionálně - a to říkám i přes to, že se mi náš trh s telekomunikacemi hrubě nelíbí, stejně jako ceny pro koncové zákazníky a nabízené služby (jejich kvalita). Ono když je vstup do odvětví otázka miliard a česká legislativa a úřady spíš než aby podporovali volný trh, tak všem možným potenciálním konkurentům hází klacky pod nohy atd., tak se není co divit. A ČTÚ se občas vytasí s pokutou v řádech milionů, aby tak nějak "legitimizovala" svůj roční půlmiliardový rozpočet z daní ovčanů - pane jo! - dokázala, že regulovat umí! Houby s octem umí regulovat. A pojďme si říct, milionová pokuta operátory tak maximálně zamrzí, ale rozhodně ani trochu neohrozí (mají výdělky v miliardách). Uznávám, že zde nemůže být 150 různých síťových operátorů. A slyším argumenty, že frekvenční pásma jsou omezená. No, to se ale dá říct skoro o jakémkoli statku - o železničních kolejích či dálnicích - také nemůžou vést všude. A přesto ve světě jsou úspěšnější ty soukromě vlastněné v místech, kde vstup do odvětví znamená pouze cenu "HW" - tzn. koupit pozemky a ty koleje či dálnici postavit a soupeřit kvalitou a cenou služeb s ostatními. Vemte si jak překotný rozvoj zažívají mobilní telefony. Zde nikdo nikomu v ničem nebrání - když budete chtít, může vaše firma nabízet přístroj, co má černobílý displej, nebo anténu s podporou GSM frekvencí, na kterých nevysílá žádný síťový operátor. A nejspíš krachnete. A spousta takových firem byla a z trhu mobilních telefonů odešla (žádná levná záležitost - vývoj, výroba, software, podpora, servis, retail, zaměstnanci, marketing). Přesto díky této absolutní volnosti na trhu jsme svědky obrovsky rychlého vývoje kupředu a to k čím dál větší spokojenosti nás koncových zákazníků. To co před rokem Samsung nabízel za 17tis Kč dnes nabízí Xiaomi za 7tis. U telefonů to jde - přesto je to produkt, kde vstup do odvětví jeho výroby je velmi nákladný, k výrobě se používá omezených statků (součástky, lidská práce, ropa, elektřina atd.). U operátorů a jejich sítí to evidentně nejde - přitom je to podobně jako u mobilů produkt (služba), kde vstup do odvětví je velmi nákladný, k "výrobě" (dodání služby) se používá omezených statků (omezená frekvenční pásma, technologie atd.). Zásadní rozdíl mezi trhem výroby mobilních telefonů a výrobou síťového pokrytí je jediný - trh výroby síťového pokrytí není konkurenční. A to vám nezajistí žádný regulátor na světě. Ani, kdybych byl ten největší regulátor pod sluncem, tak nemůžu nařídit třem operátorům, kteří mají nastaveny podmínky tak, že je nikdo nemůže konkurenčně ohrozit, aby byli konkurenční a chovali se, jako kdyby trh byl volný. A kdo dá příklad z vedlejšího Německa, že tam to přece funguje - bude to ze dvou důvodů. Jejich tamní regulátor neprodal pásma na 10 let jen tak za hubičku jako se to stalo u nás někdy v roce 1999 nebo kdy to bylo, byl o tom tuším článek tady na mobilmanii. A zadruhé, funguje to tam jen o tolik lépe, o kolik volnější ten trh je a jak moc velkou svobodu mají spotřebitelé reagovat na kvalitu služeb migrací (a jak jsou k tomuto migrování přivyknuti ještě i z jiných volných trhů veškerého zboží a služeb, které využívají). Otázka je, jestli je to u nich tak dobré, jak to mohlo být, nebo "jen" lepší než u nás. Jinými slovy, když je ve vašem státě všechno s kvalitou více méně na pendrek, a všem je to buřt, tak nebude ani chuť dodavatelů zvyšovat kvalitu. Tím, že nám je to fuk, resp. neuděláme s tím nic, než jen budem nadávat na fórech/v hospodách, dáváme feedback výrobcům a prodejcům, že jsme vlastně spokojeni. Národ, který si ale všeobecně na kvalitu potrpí a nechá šlendrián dodavateli produktu/služby jak se patří sežrat a potrestá ho okamžitě odchodem jinam, tam je i etika a mentalita výrobců ve většině od základu jiná. A zase jsme u té svobody. Kdyby převedení čísla jinam bylo na počkání a bez penále s tím, že si necháte číslo, vypadalo by to u nás taky trochu jinak. A k tomu kdyby byla i větší tržní svoboda ohledně síťových operátorů, možná bychom byli dnes už před Německem. Kdo by měl chuť si přečíst v angličtině poměrně rozsáhlý článek o regulacích a možnostech deregulace, o FCC a dalším: https://mises.org/daily/1662...