Českému Telecomu odhořelo 41 140 zákazníků a nebylo to poprvé

Úterní požár jedné z ústředen Českého Telecomu způsobil to, že 41 140 zákazníků z Prahy 2 bylo odříznuto od jeho sítě. Během dne se podařilo půlku z nich opět připojit jinou cestou. Co bude dál? Jak je možné, že Telecomu vyhořela již druhá ústředna?
Českému Telecomu odhořelo 41 140 zákazníků a nebylo to poprvé

Stala se chyba, ale kde?

Podle předběžného zkoumání to vypadá, že požár nebyl způsoben úmyslně, ale že nastal po zatím blíže nespecifikované technické závadě. To se konec konců prostě může stát. Podivuhodné je ale to, že tato závada způsobila tak rozsáhlý požár, který zničil telefonní ústřednu za desítky milionů korun. V oblasti mobilních operátorů by se nic podobného stát nemělo, jelikož u každého MSC (mobilní telefonní ústředna) je umístěn automatický protipožární systém. Někteří operátoři mají dokonce místnosti s MSC řešeny tak, že kromě hašení speciálním roztokem do nich lze napustit inertní plyn (což požár z pochopitelných důvodů uhasí). U Českého Telecomu ale část ústředny a hlavně kabely, které do ní vedly, shořela kompletně, z čehož vyplývá, že pokud v dané místnosti nějaký protipožární systém byl, pak byl naprosto k ničemu a nebo nebyl funkční. Největší problém ale není v tom, že se poškodila ústředna, ale v tom že se zničily kabelové hlavy (konektory), které se do ní zastrkávají. V případě 41 140 přípojek je pak nutné kabely rozplést a poškozené části nahradit. Podle hrubého odhadu tiskového mluvčího Českého Telecomu by rekonstrukce ústředny mohla zabrat až půl roku.

Podobný požár se ale již v minulosti stal ve Frýdku-Místku, kdy od sítě byla odpojena velká část města. Znovu zprovoznění odpojených pevných linek pak trvalo několik dní.

A co dál?

Během včerejška se ČTc podařilo připojit zpět do své sítě přibližně polovinu postižených zákazníků. Ti jsou do sítě připojeni přes jiné telefonní ústředny. Kapacita linek je však silně omezená, a tak i ti, co jsou již připojeni zpět do sítě, mají problém se dovolat. Otázka ale je, jak dlouho bude muset čekat zbylých 20 000 zákazníků a jak dlouho bude trvat než budou všichni zákazníci moci opět zase normálně telefonovat. Vypadá to totiž, že připojování dalších uživatelů zpět do sítě bude probíhat již mnohem pomaleji a v tom nejhorším případě až oněch půl roku.

Kromě výše uvedených zákazníků však zaznamenali problémy i zákazníci kabelové televize UPC, která přes budovu ČTc přenášela dabing k některým satelitním programům. Problémy pak také nastaly některým informačním linkám a některým dalším zákazníkům ČTc, kterým tím díky nedodržení svých závazků vůči svým zákazníkům také vznikla (nebo ještě stále vzniká) škoda.

Kdo za to může?

Ačkoliv Český Telecom je tím, koho požár postihl, tak je také viníkem celé této vzniklé situace. Každý mobilní operátor při umístění a zabezpečení svých MSC (ale i jiných částí sítě) počítá s požárem, zemětřesením, či jinými okolnostmi a je na ně připraven a kromě protipožárního systému má připravenou také alternativu pro případ, že MSC i přesto vyhoří. Český Telecom nebyl na možnost požáru evidentně připraven vůbec. Co je ale ještě mnohem více zarážející je to, že nebyl připraven již podruhé. Ústředna ve Frýdku-Místku totiž před pár lety dopadla naprosto stejně.

Otázkou ale teď zůstává, kdo zaplatí vzniklou škodu oněm tisícům zákazníků, kteří byli odpojeni od své pevné linky. Na Praze 2 je velké množství firem, které jsou již více než 24 hodin odříznuti od svých zákazníků. A vypadá to, že v příštích dnech se na této situaci příliš nezmění. Představa, že by některým firmám najednou přestal jít na delší dobu telefon je, jak se sami někteří postižení podnikatelé přiznávají, až mrazivá. Většina firem totiž používá pro styk se zákazníky výhradně pevnou telefonní linku, a tak pro ně takový delší výpadek může znamenat obrovské finanční ztráty nebo dokonce krach. A co obyčejní zákazníci? Těm nezbývá než volat z mobilu a nebo si jej, pokud bude výpadek delšího rázu, pořídit.

Každopádně to vypadá, že škoda, kterou způsobil požár na ústředně bude výrazně nižší než škoda, která tím nastala zákazníkům. A jak jsou zabezpečeny další telefonní ústředny? Proč Telecom znovu díky požáru v ústředně odřízl od své sítě tisíce zákazníků? Jak je možné, že od minulého požáru se v protipožárním zabezpečení telefonních ústředen nic nezměnilo?

Domnívám se, že by možná Český Telecom měl část finančních prostředků, které vybírá od svých zákazníků, věnovat také na fyzické zabezpečení klíčových komponent své sítě, aby platící zákazníci měli jistotu, že se ze své telefonní linky dovolají a ne jako v předešlých dvou případech požáru telefonních ústředen.

 

Témata článku: Operátoři, Ostatní, Telecom, Telefonní ústředna