Český Telecom chce zničit ostatní operátory

Doplněno 23:30 Alternativní operátoři důrazně protestují proti novým cenovým programům Českého Telecomu, o kterých jsme psali včera. Český Telecom podle nich omezuje konkurenční podmínky na trhu.
Český Telecom chce zničit ostatní operátory

Aliatel, Contactel, Czech On Line, České Radiokomunikace, eTel, Tele2 a Tiscali protestují proti novým tarifům Českého Telecomu, o kterých jsme psali ve včerejším článku. Ty jsou podle jejich názorů v rozporu se stanoviskem Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (dále jen ÚOHS) a v případě tarifu Telefon Universal navíc nabízejí nižší ceny, než byly propojovací poplatky vypočtené na základě metody FAC (Fully Allocated Costs), které mají zcela pokrýt náklady Českého Telecomu a které platily ještě loni.

Problém jménem volné minuty

Celý problém, který před více než rokem vyvolal reakci v podobě vzniku tarifu Home Zero, se skrývá v tom, že Český Telecom do ceny paušálního poplatku, který účtuje svým zákazníkům, zahrnuje také volné minuty (či volný kredit). To velmi výrazně znevýhodňuje potenciální uživatele Předvolby operátora (CPS), neboť ti mohou v tomto případě volat pouze přes alternativního operátora. Volné minuty či volný kredit jim tak propadne. Ti, co využívají Volbu operátora (CS), volné minuty mohou využít.

Je zde ale problém, že nemají přesný přehled o tom, zda volné minuty či kredit již provolali, a tak se může stát, že volají přes Český Telecom (tedy dráž) zbytečně mnoho a nebo že Českému Telecomu nějaký ten volný kredit nebo volné minuty zbytečně nechají. To je samozřejmě z hlediska uživatele poměrně nepříjemné a alternativní operátoři se oprávněně domnívají, že to vytváří u některých potenciálních zákazníků bariéru, díky které raději volají pořád za draho (s Českým Telecomem).

Problém jménem Telefon Universal

Český Telecom mimo jiné také představil tarifní program bez volných minut a bez volného kreditu. Telefon Universal, jak se tento tarif jmenuje, je určen pro hodně volající zákazníky a nabízí ceny v mnohých případech shodné, někdy i nižší, s těmi, co nabízejí alternativní operátoři prostřednictvím CS a CPS. Jeho nevýhoda spočívá v podstatě ve dvojnásobném paušálu oproti tarifu Telefon 70. Telefon Universal se tak hodí spíše pro ty zákazníky, jejichž faktury výrazněji převyšují 1000 Kč měsíčně.

Alternativní operátoři ve svém společném prohlášení celou věc komentují následovně: „Ceny programu Universal výrazně omezují konkurenční podmínky na trhu. Ve srovnání s velkoobchodní nabídkou se koncové ceny v tomto programu pohybují pod nákladovou cenou. Český Telecom na tomto programu demonstruje, jak neoprávněně vysoké poplatky účtuje alternativním operátorům, a tím jim znemožňuje nabídnout trhu ještě atraktivnější ceny než dnes. Český Telecom brání nejen konkurenceschopnosti alternativních operátorů, ale i rozvoji rovného a liberalizovaného telekomunikačního trhu u nás.“

Telefon Universal Volání se 2 propojeními (FAC) Volání se 2 propojeními (LRIC)
místní propojení špička 1,13 Kč 1,22 Kč (1,28 Kč) 0,82 Kč (0,88 Kč)
místní propojení mimo špičku 0,50 Kč 0,66 Kč (0,72 Kč) 0,42 Kč (0,48 Kč)
1 tranzit špička 1,97 Kč 2,16 Kč (2,22 Kč) 1,02 Kč (1,08 Kč)
1 tranzit mimo špičku 0,59 Kč 1,08 Kč (1,14 Kč) 0,52 Kč (0,58 Kč)
2 tranzity špička 1,97 Kč 3,18 Kč (3,24 Kč) 1,30 Kč (1,36 Kč)
2 tranzity mimo špičku 0,59 Kč 1,58 Kč (1,64 Kč) 0,66 Kč (0,72 Kč)
Ceny jsou uvedeny bez DPH

Jak vidíte sami v tabulce výše, tak ceny za volání u tarifu Telefon Universal jsou naprosto ve všech případech nižší než ty, které reflektovaly náklady Českého Telecomu a mnohdy se blíží těm, které musejí platit alternativní operátoři jen za propojení. Telecom se sice může hájit, že dané ceny dotuje z měsíčního paušálu a že zákazník si vlastně volání zaplatí za reálně vyšší ceny, ovšem v okamžiku, kdy budeme mít hodně volajícího zákazníka, tak se v součtu dostaneme na ceny reflektující náklady Českého Telecomu, což je dle mého názoru naprosto v rozporu s tím, co by měl dodržovat operátor s významným podílem na trhu, což Český Telecom nepochybně je. Je ale možné, že se Českému Telecomu meziročně podařilo snížit náklady na úroveň těch, které byly vypočteny na základě metody LRIC (Long Run Incremental Costs). Nyní je na ÚOHS, aby rozhodl, zda toto jednání je či není v rozporu s platnými právními předpisy.

Volání za padesátník aneb křížové financování

Co ale již téměř určitě není v pořádku, je akční nabídka Českého Telecomu na volání o víkendech za 0,50 Kč/min bez DPH v rámci celé pevné sítě. Jak můžete sami vidět, tak cena, kterou musí za takovýto víkendový hovor zaplatit alternativní operátor, je u dálkových volání vyšší. Český Telecom tedy tuto akční nabídku buď silně dotuje ze svých příjmů, protože mu záleží na tom, aby se jeho zákazníci měli dobře, a nebo cena za propojení není nákladově orientovaná, což by ovšem měla být.

Problém jménem levné volání do zahraničí

Abychom ale nenabízeli pohled pouze ze strany alternativních operátorů, tak bude dobré si říci o tom, co možná ve skutečnosti alternativním operátorům vadí mnohem více než volné minuty u tarifu Telefon 70. Český Telecom totiž výrazným způsobem zlevnil u nových tarifů mezinárodní volání. Právě levné volání do zahraničí byla zatím doména alternativních operátorů, kteří právě díky němu získali poměrně nezanedbatelnou část klientů.

Mezinárodní volání však patří mezi jednu z mála věcí v oblasti fixních sítí, která je u nás skutečně liberalizovaná. Alternativní operátoři mohou využívat vlastní linky, vlastní technologie a vlastní zdroje a v drtivé většině případů tak také činí. To, že Český Telecom je schopen nabídnout podobné ceny, je téměř jisté a není to nic zvláštního. Pro alternativní operátory je to ale značně nepříjemné, neboť mnozí z nich zatím drželi ceny za volání do zahraničí na vyšší úrovni než nyní nabízí Český Telecom.

Co bude dál

Alternativní operátoři pravděpodobně podají k ÚOHS další z řady stížností na Český Telecom. Ten nyní bude muset opravdu hodně vysvětlovat, jak je možné, že při svém dominantním postavení na trhu vzniklém v důsledku státem přiděleného monopolu, který loni definitivně skončil, nabízí svým zákazníkům nižší ceny za volání než jsou propojovací poplatky (v případě akční nabídky) a že některé jeho ceny se v podstatě od propojovacích poplatků neliší.

Celou situaci okolo tarifu Telefon Universal by mohl začít zkoumat také ČTÚ, neboť je zřejmé, že pokud by ceny u tarifu Telefon Universal byly opravdu takové, že by umožňovaly vytvářet Českému Telecomu také nějaký zisk (tedy byly by v souladu s pravidly hospodářské soutěže), pak by skutečná cena za propojení vypočtená na základě metody LRIC musela být výrazně nižší než tomu je doposud.

Doplněno: Článek jsme rozšířili o ceny za propojení vypočtené na základě metody LRIC a některé další doplňující údaje.

 

Témata článku: Operátoři, Ostatní, Ostatní operátoři, Telecom, Operátor, Český Telecom