Český Telecom: liberalizace jen pro vyvolené?!

V poslední době se stále častěji diskutuje kolem nejnižšího cenového programu Českého Telecomu – Home Mini. Ten by od 1. 7. 2002 jako jediný neměl umožňovat svým uživatelům tzv. volbu operátora. Celý problém je o to ožehavější, že Home Mini v současné době používá téměř desetina zákazníků ČTc.
Český Telecom: liberalizace jen pro vyvolené?!

Home Mini – malý podraz ve velkém

Tarifní program Home Mini si u Českého Telecomu od 1. 2. 2002 aktivovalo přibližně 300 000 z celkového počtu 3,8 milionu zákazníků. Když ještě uvážíme, že z oněch 3,8 milionu uživatelů tvoří velkou část firemní zákazníci, tak můžeme konstatovat, že Home Mini má zhruba čtvrtina českých domácností. Co je ale na tomto tarifu tak zajímavého?

Je to především jeho cena respektive výše měsíčního paušálu, která činí 190 Kč přičemž obsahuje hovorový kredit 90 Kč (což je 32 minut hovoru ve špičce v rámci UTO). Home Mini se tak logický jeví jako volba pro ty, kteří příliš nevolají a nebo na volání používají mobilní telefon a chtějí si svoji pevnou linku nechat třeba kvůli Internetu nebo příchozím hovorům. Home Mini se svou cenou od loňského paušálu tarifu Standard příliš neliší (tedy až na výši hovorného), a tak by se mohl zpočátku zdát jako ideální volba. Kde je ale zakopaný onen pověstný pes?

Je to ve volbě operátora, která má být spuštěna již 1. července 2002. Volba operátora by měla umožnit zákazníkům ČTc zvolit si pro meziměstský či mezinárodní hovor libovolného operátora, který by nabízel třeba nižší cenu než ČTc, což v případě Home Mini by byl asi každý. Právě proto se tedy ČTc celkem pochopitelně rozhodl, že u Home Mini volba operátora nebude zpřístupněna.

Liberalizace neliberalizace

Zkusme se ale podívat na celý tento problém z ekonomického hlediska. Zákazník, který si pořídí Home Mini, bude platit ČTc 190 Kč měsíčně, ale bude mít vysoké hovorné – uvítal by tedy volbu operátora, který by mu nabídl hovorné třeba i méně než poloviční. Zákazník, který ale bude chtít volbu operátora používat, si bude muset zvolit alespoň Home Standard a platit 299 Kč měsíčně, přičemž konkurenční operátor mu nabídne hovorné nižší pravděpodobně řádově o halíře za minutu (třeba ale s výhodnější tarifikací). Zákazníkova motivace ke změně operátora však bude výrazně nižší než u toho, který by měl Home Mini. Kromě toho je tu ještě jeden aspekt, o kterém se mezi fixními operátory mluví čím dál tím častěji, a to ten, že volbu operátora se pravděpodobně k 1. 7. 2002 stejně nepodaří zprovoznit (ale to jsou jen zákulisní informace, které se nemusejí zakládat na pravdě). Jedním z důvodů může být právě i to, že ČTc doposud ani nedigitalizoval celou svoji síť, což měl podle původních podmínek učinit již do konce roku 2000. Podle všeho by tak měl ale učinit nejpozději do konce letošního června.

Nechme teď ale stranou to, jestli 1. 7. 2002 volba operátora bude nebo nebude. Důležité je totiž fakt, že ČTc své zákazníky o nevýhodách Home Mini jaksi pozapomněl informovat, což se evidentně kromě samotných zákazníků nelíbí ani Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Zde je ale nutné zastat se Českého Telecomu – vzhledem k tomu, že ještě není 1. 7. 2002, tak se může stát, že ČTc své stanovisko ještě změní nebo dokonce, že změní celou strukturu svých tarifů. Diskutovat tedy o nemožnosti volby operátora se mi zdá prozatím jako předčasné.

Mnohem zajímavější se mi ale zdá oficiální postoj Českého Telecomu, který tarif Home Mini, který je o 15 Kč měsíčně dražší než loňský Home Standard a který má aktivována zhruba čtvrtina českých domácností, považuje za: „svým způsobem ze sociálních důvodů dotovaný.“ Jak je možné, že Home Standard i Home Mini byly ještě ve čtvrtek 31. 1. 2002 výdělečné a nový Home Mini, který je o patnáct korun dražší než lednový Home Standard, je od pátku 1. 2. 2002 ze sociálních důvodů dotovaný?

Témata článku: Operátoři, Ostatní, Telecom, Ideální volba, Český Telecom