Český Telecom: proč vyhořela ústředna v Blanické?

Po požáru, který nastal v objektu telefonní ústředny v Praze 2, bylo od sítě Českého Telecomu odříznuto 41 140 uživatelů. Byl tento požár opravdu nutný? Jak Český Telecom zabrání tomu, aby se podobná situace znovu opakovala? Na to vše a mnoho jiných otázek nám odpovídal tiskový mluvčí společnosti, Vladan Crha.
Český Telecom: proč vyhořela ústředna v Blanické?

Požár v Blanické nebyl první

Požár telefonní ústředny v Blanické ulici v Praze 2 nebyl rozhodně prvním požárem, kdy byli od sítě Českého Telecomu její uživatelé „odříznuti.“ Podobný požár nastal naposledy před dvěma lety ve Frýdku-Místku, kdy odstranění závady trvalo několik desítek dní. Příčinou požáru bylo tehdy déle trvající přepětí, které způsobilo požár na hlavním rozvodu ůstředny.

Rozhovor s tiskovým mluvčím Českého Telecomu

Je pravda, že budova ústředny v Blanické nebyla první, která Českému Telecomu v posledních pěti letech vyhořela?

Dne 2. 1. 2000 došlo k požáru v objektu telefonní ústředny ČESKÉHO TELECOMU ve Frýdku-Místku.

Jaká byla příčina požárů u předešlých ústředen?

Z šetření příčiny požáru digitální telefonní ústředny ČESKÉHO TELECOMU ve Frýdku-Místku vyplývá, že do přístupové telefonní sítě vniklo jiné vyšší cizí napětí. Toto napětí způsobilo požár na hlavním rozvodu digitální telefonní ústředny. Orgány činné v trestním řízení záležitost odložily. Je však možno vyloučit, že příčina vzniku požáru byla uvnitř telekomunikačního objektu.

Jak dlouho již ví ČTc o problému přehřívání bleskojistek při delším přepětí, které může a také podle našich informací způsobuje vznícení okolních kabelů?

V současné době ČESKÝ TELECOM neřeší žádné problémy, které by se týkaly tzv. bleskojistek.

Řeší ČTc problém požárů?

Co se týče obecně ochrany proti požárům, ČESKÝ TELECOM používá technologická zařízení renomovaných firem. V souladu s technologickým vývojem jsou doinstalovány dodatečné ochranné prvky.

Jaké protipožární systémy jsou nainstalovány u ústředen a v místnostech s kabely?

V technologických místnostech jsou standardně instalována zařízení, která jsou schopna indikovat vznik požáru.

Jak dlouho trvala v předchozím případě požáru ústředny výluka telefonních linek?

Převážná část telefonních účastníků ve Frýdku-Místku měla provizorní telefonní spojení obnoveno během 20 dní. Stejně jako nyní v Praze byly jednotlivé linky zapojovány postupně. V měsíci červnu roku 2000 jsme přistoupili k přepojení zákazníku postižených požárem na zcela nově vybudovanou digitální telefonní ústřednu.

Jak byly odškodněni postižení zákazníci ve Frýdku-Místku?

Všem zákazníkům, kterým nebyl nejpozději v pondělí 3. ledna znovu zapojen telefon, nebyl účtován měsíční paušální poplatek za dobu, po kterou byly stanice mimo provoz. Každý z nich navíc od ČESKÉHO TELECOMU, a. s., zdarma obdržel telefonní kartu s 50 impulsy v hodnotě 175 Kč.

Jakého odškodnění se od ČTc dočkají zákazníci, kteří byli díky požáru v Blanické odpojeni od sítě?

ČESKÝ TELECOM poskytne zákazníkům, jejichž telefonní stanice byla mimo provoz déle než 48 hodin (tj. do 11:00 hodin, 24. ledna 2002) slevu ve výši jejich stávajícího měsíčního paušálu. Příslušná částka bude odečtena z následujícího vyúčtování za telekomunikační služby (telefonního účtu). Další nabídka je připravována pro zákazníky, jejichž telefonní stanice budou mimo provoz déle než dva týdny. 

Co udělá ČTc pro to, aby se podobné požáry již neopakovaly?

ČESKÝ TELECOM se neustále snaží vylepšovat svá technologická zařízení. Jednotlivé technologické objekty jsou dálkově sledovány prostřednictvím řady citlivých čidel. V souladu s technologickým vývojem jsou a i do budoucna budou tato zařízení modernizována. Zároveň s těmito změnami přistoupí rovněž k optimalizaci některých pracovních postupů. v současné době probíhá podrobné vyhodnocování celé události a na základě jeho výsledků dojde k dalším konkrétním opatřením.

Kolika zákazníkům z Prahy 2 v současné době nefungují telefonní linky?

Z původního celkového počtu 41 000 nefunkčních linek jich tak na území Prahy 2 a 3 zůstává  momentálně mimo provoz zhruba 13 500. Tento počet však klesá každým dnem. Přibližný termín zprovoznění konkrétní telefonní linky a další informace o průběhu oprav vyhořelé telefonní ústředny na Praze 2 mohou postižení zákazníci ČESKÉHO TELECOMU získat na nově zřízené Zelené lince 0800 101 108, která je bezplatně dostupná i z mobilních telefonů. Linka je v provozu každý den od 7:00 do 22:00 hodin a její kapacita bude podle potřeby průběžně rozšiřována.  Další aktuální zprávy jsou dostupné také na internetové adrese http://www.telecom.cz/special/.

Co bude dál?

Podle posledních oficiálních informací byla ústředna v Blanické ulici požárem poškozena a nepodařilo se ji již znovu uvést do provozu. Ačkoliv tedy Český Telecom podle svých slov měl nainstalovánu ochranu proti požárům od renomovaných firem a své technologické objekty má dálkově sledovány pomocí řady čidel, tak nedovedl zabránit požáru, který způsobil škodu za desítky až stovky milionů korun a v jehož důsledku došlo k dlouhodobému odpojení části z 41 140 postižených uživatelů a přerušení poskytování některých dalších služeb. Protipožární opatření tedy byla evidentně nedostatečná a zůstává otázkou, co Český Telecom udělá pro to, aby se podobný požár již neopakoval.

Témata článku: Operátoři, Ostatní, Ústředna, Telecom, Český Telecom