Český Telecom se rozhodl (opět) zaútočit na Internet

Během několika dní ohlásil agresivní cenovou politiku na dvou úrovních. Zákazníci se zaradují, konkurence se velmi zlobí. Český Telecom nemá v Internetu monopol, avšak jej zneužívá.
Český Telecom se rozhodl (opět) zaútočit na Internet

Po poměrně dlouhé odmlce zahajuje Český Telecom o prázdninách, s předstihem před sezónou, další útok na Internet. Ten první byl rámován enormní billboardovou kampaní – možná si pamatujete na www.pamela.cz a další, druhý pak byl ve znamení rychlých šneků, portálu a sady služeb Quick.cz. Obě kampaně byly v rozměru českého Internetu zřejmě vůbec nejnákladnější a ačkoli Telecomu (IOLu) přinesly významný tržní podíl, vítězství na celé čáře to nebylo. Zejména konkurenti CzechOnLine a Tiscali dosáhli svých, zhruba srovnatelných tržních podílů za nesrovnatelně menších nákladů – pokud ovšem do toho nepočítáme částku 8 miliard korun, za kterou CzechOnLine v momentálním zatmění mysli odkoupil před dvěma lety Telekom Austria. A musíme zmínit i nezanedbatelné procento tzv. „okresních ISP“, malých a lokálně působících firem, které obvykle přeprodávají konektivitu Telecomu a jsou úspěšní díky dokonalé znalosti domácího hřiště a dobrým kontaktům.

Současný „útok“ Telecomu je zcela jiného druhu: je, alespoň zatím, téměř nemedializovaný a probíhá formou nenápadných tiskových zpráv. Míří ale na nejcitlivější místo českého Internetu – na ceny. Český Telecom oznámil dvě nové aktivity, které se vyznačují v podstatě pouze snížením cen:

  • snížením cen za pronájem okruhu („pevných linek“) o zhruba 40%, kdy 64 kbps stojí 4900 Kč, 128 kbps 9900 Kč a 256 kbps 13 500 Kč, vše za měsíc bez omezení objemu přenesených dat
  • vytvořením nových tarifů pro dial-up, platných od prvního října letošního roku, které jsou příznivější než ty minulé: v něčem jen o málo, nejzajímavější je ale „polopaušál“ s názvem i-víkend, kdy uživatel má k dispozici nepřetržité víkendové a sváteční internetování za čtyři stovky měsíčně bez dalších poplatků.

Snížení ceny za pronájem „pevné linky“ má několik zajímavých aspektů. Nevýznamným, ale poměrně typickým jevem je zmatenost v prezentaci služby. Firma na stránkách uvádí „Připojení službou IOL Digital do konce září o 40% levněji“, z čehož každý soudný člověk vyrozumí, že do konce září má tuto službu levnější, a pak se už neví. Na další stránce se ale píše něco jiného, a to, že to je prázdninová nabídka, jejíž podstatou je, že je potřeba uzavřít nejméně roční smlouvu, ale podepsat je nutné ji od začátku srpna do konce září, což asi mají být ty prázdniny. Druhým, důležitějším faktorem je, že firma, která současně tyto pevné okruhy nabízí „velkoobchodně“, tj. dalším providerům k nabídce jejich zákazníkům, nyní tímto cenovým krokem podkročila svoje vlastní velkoobchodní ceny (alespoň tak tvdí Vít Šubert, šéf konkurenční Nextry). Jak by řekl klasik, Český Telecom sice nemá monopol, ale přesto jej zneužívá. Firma skutečně nemá žádný garantovaný „monopol“ na datové přenosy a nikdy jej neměla, díky bezmála stoprocentnímu tržnímu podílu ve vlastnictví telefonních linek, které se k těmto druhům připojení používají (a danému monopolem firmy v oblasti hlasové komunikace u těchto linek) nemají ostatní provideři mnoho jiných možností, než nakupovat tuto konektivitu u Telecomu. Samozřejmě, existují i jiné cesty připojení k Internetu, které jsou konkurenčním firmám zcela otevřené a právě to komplikuje odpověď na otázku, jestli Český Telecom tímto krokem porušuje zákon nebo ne. Alternativních možností připojení je dnes stále více a navíc, tímto krokem není poškozen koncový zákazník; rovněž asi nejde dokázat, že ČTc dělá dumping, tj. že prodává pod výrobní náklady, což se ve slušné společnosti nesmí. Na druhé straně ale jde o poměrně zřejmé zneužití výsadního postavení na určitém trhu: Úřad pro hospodářskou soutěž, ke kterému ostatní operátoři podávají stížnost, bude mít hlavní úkol v rozhodnutí, do jaké míry je tento trh relevantní, tj. „uzavřený“, ucelený, jak je propojený s jinými trhy, jaké jsou jiné možnosti dodavatelů.

Vytvoření nových programů pro dial-up připojení se rovněž očekávalo a Český Telecom jej vcelku splnil i v tom, že udělal malý krok k paušálu. Firma spouští novou službu s názvem Internet Plus, která v paušálu 399 Kč zahrnuje bezplatné surfování 24 hodin denně o víkendech a svátcích. Podle vzoru mobilních operátorů se tato služba kombinuje s tarify Českého Telecomu, jako jsou Home Mini, Home Maxi, Home Internet, Home Standard a další, takže se pravděpodobně stejně nedopočítáte, kolik za Internet vlastně utratíte a jaký tarif je nejvýhodnější. To je ostatně účel takto vystavěných konfigurací, a bude ještě hůř. Orientačně uveďme, že za hodinu ve špičce s typickým programem Home Standard zaplatíte 42 Kč, mimo špičku 15 Kč, plus ovšem zatím neznámý poplatek vašemu providerovi. To samozřejmě nejsou částky, ze kterých by uživatel byl zrovna unesen; vůbec nejlevnější brouzdání ale pak stojí jen 12 haléřů za minutu, s dražšími prvními deseti minutami činí asi deset korun za hodinu (22 – 05 hodin ráno, program i-Night).

I v prezentaci této služby postupuje Český Telecom stylem „hlavně že tomu rozumíme my“. Podle kresbiček na této stránce (zcela dole) to vypadá, že koncový uživatel platí za Internet hned třem firmám současně, jednou je Český Telecom, druhou je ISP a třetí je tajemná růžová firma označovaná jako OLO. Skutečnost je samozřejmě jiná, dojde pouze k jinému způsobu rozúčtování zaplacených částek – zákazník bude vidět, kolik ze zaplacené částky dostává Telecom a kolik ISP, což může být ovšem také Telecom (IOL). I zde samozřejmě může dojít k velmi podobnému konfliktu jako u pevných linek: pokud vám bude službu nabízet „Telecom a Telecom“, může poskytnout levnější cenu než „Telecom a Tiscali“.

Shrnuto: zatímco snížení cen pevných linek je docela razantní, snížení cen za dial-up může být (uvidíme, s jakými poplatky přijdou ISP) poměrně kosmetické. Pozor však na jednu věc: alternativní ISP dost možná zavedou paušální poplatky bez ohledu na to, jak často jejich službu využíváte, což znevýhodní dnes časté používání více ISP „podle chuti a kvality spojení“. Český Telecom ale provedl obě tyto změny víceméně pod tlakem: v letošním roce se daleko více než kdykoli v minulosti etablují různé alternativní metody připojení k Internetu: po české krajině se, právě vinou vysokých cen ČTc za pronajaté okruhy šíří bezdráty jako zběsilé, více se využívá Internet přes kabelovou televizi a zajímavou novinkou je Internet přes satelit, jehož ne nepodstatnou výhodou je dostupnost i pro sebeodlehlejší místa. Kasírovat za nejtenčí možnou pevnou linku měsíčně částky okolo deseti tisíc korun v tomto ekonomickém prostředí je do budoucna neúnosné, 4900 už je suma konkurující některým alternativním metodám. Jen nepatrné snížení u dial-upu je pak bohužel opět dáno tím, že v tomto druhu připojení Český Telecom konkurenci prakticky nemá – ten, kdo nemá možnost si pořídit bezdrát nebo kabelovku, bude muset i nadále využívat této nabídky. A ta je v porovnání s tím, co dnes nabízejí právě operátoři nevyužívající telefonní sítě Českého Telecomu, už skutečně nehorázně předražená, pouze využívající toho, že kabelovka či bezdrát není všude přístupná.

Témata článku: Operátoři, Ostatní

53 komentářů

Nejnovější komentáře

  • Michal 21. 8. 2002 20:35:42

    Cena se vůbec nemění a k...a TElecom neslevní a navíc mám platit ISP a...

  • M.Král 16. 8. 2002 13:04:08

    Jak chce Telekom konkurovat s cenou za neomezené připojení pevnou...

  • kubik 11. 8. 2002 18:03:39
    Tak než do toho tak radostně půjdeš, zjisti si pořádně o co jde - o...

komerční sdělení

Komerční sdělení