Chcete vědět, jak funguje volání s mobilem?

Včera jste si mohli přečíst článek o tom, z čeho se skládá mobilní síť a jak se sítí mobil komunikuje. V tomto článku se podíváme na konkrétní situace, se kterými se s mobilem každý den setkáváte. Přejeme vám příjemné víkendové počteníčko.
Chcete vědět, jak funguje volání s mobilem?

Přečtěte si první díl miniseriálu Chcete vědět, jak funguje mobilní síť?

Článek je převzat z časopisu Mobility a jeho autorem je Martin Zikmund.

Stejně jako minule bych chtěl poprosit odborníky, aby nad naším zjednodušováním složitých technologií přimhouřili oko.

Co se děje, když zapnu telefon

Když zapnete svůj mobilní telefon a zadáte kód PIN, musíte chvilku počkat, než můžete začít telefonovat. Co se během této chvilky děje?

Nejdříve si váš telefon vybere konkrétní vysílač, se kterým bude komunikovat. Bývá to zpravidla ten nejbližší. Poté se do řídicího centra sítě přes nadřazený hlavní vysílač pošle výrobní číslo telefonu (IMEI) a vaše identifikační číslo telefonisty (IMSI), které je uloženo na kartě SIM. V řídicím centru se ověří, zda může být váš mobil v síti použit a zda se nacházíte v databázi uživatelů dané sítě či zahraničních roamingových partnerů. Když je vše ověřeno, síť sestaví šifrovací klíč, pomocí kterého budete komunikovat (a nikdo vás nebude moci odposlouchávat). Pokud ale  něco nesouhlasí a vaše IMEI či IMSI touto kontrolou neprojde, do sítě se nepřihlásíte.

Blokování výrobního čísla telefonu je základem tzv. blacklistů, do kterých můžete svůj telefon po odcizení přihlásit. U nás tuto službu podporuje pouze Eurotel. Když vám někdo ukradne mobil, nahlásíte jeho IMEI a zloděj se s ním už do sítě Eurotelu nepřihlásí.

Jakmile je přihlášení do sítě úspěšně dokončeno, řídící centrum prověří, zda se ve středisku textových zpráv nenachází nějaká textovka, která je určena pro vás. V případě, že tomu tak je, řídící centrum požádá SMS centrum o její doručení.

A můžeme volat

Když na svém mobilu vytočíte telefonní číslo, proběhnou následující kroky: Číslo volaného přijme vysílač (BTS) a pošle ho „výš“ na řídicí vysílač (BSC). Z BSC se toto číslo předá ústředně, která je umístěna v řídícím centru operátora a je propojena s podpůrným centrem, se sítěmi ostatních operátorů a případně i se sítí Internet.

Ústředna ověří, zda je vámi číslo zadáno v platném formátu a zjistí v databázi uživatelů, zda na dané číslo smíte telefonovat. Pokud je vše v pořádku, tak kontaktuje část podpůrného centra, která má na starosti tarifikaci, aby po spojení hovoru začala na váš účet přičítat náklady za hovor dle vašeho tarifního programu. Ústředna spojí hovor s daným účastníkem (pokud je ve stejné síti), nebo jej předá ústředně jiné sítě, ke které volaný účastník patří.

Jak probíhá příchozí hovor

Když se někdo snaží dovolat na váš mobil, ústředna vašeho operátora přijme hovor z cizí nebo vlastní sítě a dotáže se v řídícím centru, zda máte zapnutý telefon, jestli jste mimo signál, nebo zda jste telefon vypnuli. Pokud je mobil vypnutý, nebo jste mimo signál, ústředna zjistí, jestli nemáte nastavené přesměrování hovorů. V případě, že ne, volající uslyší známé hlášení, že: „Účastník, kterého voláte, je v tuto chvíli nedostupný, opakujte prosím svoje volání později.“ V případě, že máte nastavené přesměrování, ústředna přepojí hovor na zadané telefonní číslo.

Pokud ale má účastník zapnutý telefon a nachází se v oblasti pokryté signálem, ústředna zjistí, ve které oblasti a buňce se právě nachází a hovor nasměruje na hlavní vysílač, který ho pak předá konkrétnímu vysílači.

Posíláme textovky

Textovky na rozdíl od hovorů využívají zvláštní, tzv. servisní kanál, proto je také můžete zasílat i přijímat při probíhajícím hovoru. Když odešlete textovku, nejdříve putuje na vysílač v buňce, ve které kde se právě nacházíte, potom na hlavní vysílač a odtud již většinou směřuje do řídícího centra. Zde se předá středisku textových zpráv, které dá příkaz do pomocného střediska, aby tuto textovku přičetlo na váš účet, a po úspěšném provedení tohoto příkazu se o vaši textovku postará: buď ji zašle přímo na číslo ve vaší síti nebo, pokud posíláte textovku do jiné sítě, ji předá ke zpracování centru textových zpráv jiného operátora.

Když někdo zašle textovku vám, SMS centrum zjistí, zda jste přihlášeni k síti a podle toho buď textovku okamžitě pošle do oblasti, kde se právě nacházíte, nebo ji uchová v paměti až do okamžiku, kdy se přihlásíte do sítě a po přihlášení se vám ji pokusí zaslat. Pokud se do sítě nepřihlásíte do doby, která je zvolena na telefonu odesílatele v položce: „Platnost zprávy“, tak bude textovka smazána.

Někdy se stane, že počet SMS směřující na centrum textových zpráv, je tak velký, že centrum je nestíhá všechny zpracovávat. Dochází tak ke  zpožděním.

Co to je kapacita sítě

Možná se vám už stalo, že váš telefon ukazoval plný signál a přesto jste se nemohli dovolat. Nebo jste byli zaručeně v pokryté oblasti a pak zapípal telefon se zprávou v hlasové schránce. V takových případech na jméno mobilního operátora často zazní nejedno nepěkné slovo, i když za to operátor ve skutečnosti může jen částečně.

Jak jste se již dozvěděli v předchozím článku, jeden kanál je schopen obsloužit nejvýše osm telefonů. V jedné buňce bývá více kanálů a lze tedy obsluhovat kolem třiceti telefonů najednou. Ale co když se v jedné buňce objeví více přístrojů? Mobilní telefon v době, kdy nekomunikuje s vysílačem, funguje v podstatě jako rádio. Má „naladěnu“ frekvenci, ale v pohotovostním režimu vysílač nijak nezatěžuje. Z tohoto důvodu je možné, aby v jedné buňce bylo třeba i padesát přístrojů, které budou ukazovat logo operátora a aktuální úroveň signálu. Problém nastane až v okamžiku, kdy si všichni najednou budou chtít zatelefonovat. Třicet z nich se bez problémů spojí, ale ostatním hovor spadne a nikdo se jim nedovolá – přestože telefon bude ukazovat, že mají plný signál. V okamžiku, kdy jeden z telefonujících svůj hovor ukončí, bude moci telefonovat další člověk.

Výjimku zde tvoří nouzové volání na linku 112. V tomto případě vyhledá telefon operátora s nejsilnějším signálem a na servisním kanálu požádá o nouzové volání. Pokud v dané chvíli a v dané buňce nebude žádný volný timeslot, tak síť přeruší některý z právě probíhajících hovorů a uvolněný timeslot ihned přidělí na nouzové volání.
Když se domlouvají sítě v různých zemích.

Témata článku: Ostatní

19 komentářů

Nejnovější komentáře

  • Mabbel 17. 7. 2013 21:59:04
    Článek je určitě hezky zpracovaný a mnohé mě osvětlil, ale také zde mnohé...
  • inet@seznam.cz 12. 1. 2002 14:34:26
    mam stejnou zkusenost a stejny nazor na duvod. a taky mi chodi 2/3, za 10...
  • Dzerzinskij 11. 1. 2002 0:47:17
    V pripade, ze prichazi nova sms a pamet v telefonu je obsazena, telefon si...

komerční sdělení

Komerční sdělení