Chtějí vám změnit tarif? Braňte svoje práva!

Na ČTÚ si stěžuje čím dál tím víc spotřebitelů, kterým operátor po nabídkovém telefonátu změnil tarif a přidal úvazek. Braňte se, zákon je na vaší straně.
Chtějí vám změnit tarif? Braňte svoje práva!

Možná to také znáte. Zazvoní vám telefon a když hovor přijmete, ozve se vám váš operátor s nabídkou volání „zdarma“, super výhodného tarifu či nové výhodné služby. Ostřílený mobilmaniak zbystří pozornost a nenechá si mazat med kolem úst, hůře jsou na tom řadoví spotřebitelé, kteří sotva znají název sítě, ke které se přihlašuje jejich telefon. Na jejich negativní zkušenosti s podobnými nabídkami upozorňuje v říjnové monitorovací zprávě Český telekomunikační úřad (ČTÚ).

ČTÚ zaznamenal rostoucí počet stížností spotřebitelů na praktiky některých poskytovatelů, kteří je telefonicky kontaktují za účelem změny smlouvy o poskytování elektronických komunikací. Údajně přitom uvádějí nepřesné či nesprávné informace, které jsou způsobilé ovlivnit rozhodování spotřebitelů. Zákazníkovi například sdělují, že jeho stávající tarif bude rušen a je nezbytné, aby jej změnil, přičemž změna tarifu je obvykle spojena i s přijetím závazku nového.“

Trvejte na svých právech

Tuzemský regulátor uvádí, že počet stížností spotřebitelů na tyto praktiky narůstá, a proto je na místě upozornit spotřebitele na jejich zákonná práva. Postup, který musí operátoři dodržet, pokud vám chtějí změnit tarif, totiž upravuje § 63 odst. 6 zákona o elektronických komunikacích (ZoEK). Úplné znění zákona najdete na portálu veřejné správy.

O změně smlouvy musí operátor informovat nejméně jeden měsíc před její účinností, a to ve všech svých provozovnách a současně na webu. Spotřebitel musí být rovněž vyrozuměn způsobem, který si zvolil pro zasílání vyúčtování. V případě písemného vyúčtování se na vyúčtování objeví zmínka o chystané změně smlouvy, v případě elektronického vyúčtování splní mobilní operátor svou povinnost zasláním zprávy, jiným vyrozuměním umístěným v samoobslužném systému, popřípadě e-mailovem.

Klepněte pro větší obrázek
Dávejte si pozor na telefonické nabídky všeho druhu, stačí si nechat poslat onu nabídku poštou a už jste tam, kde jste být nechtěli (obr.: shutterstock.com)

Týká-li se změna tzv. podstatných náležitostí smlouvy (cena či její výpočet, doba, na kterou je uzavřena, délka výpovědní doby a další podstatné náležitosti uvedené v § 63 odst. 1 písm. c) až q), je poskytovatel služby povinen poučit spotřebitele o možnosti smlouvu ukončit bez sankce ke dni účinnosti změny.

Právo od smlouvy odstoupit

Spotřebitel má právo od takto uzavřené či
změněné smlouvy odstoupit, a to bez
uvedení důvodu a bez jakékoliv sankce,
ve lhůtě čtrnácti dnů. Počátek běhu této
lhůty je stanoven od okamžiku, kdy jsou
spotřebiteli předány v písemné podobě
(listinné nebo elektronické) informace o
uskutečněném uzavření smlouvy nebo její změně.

Stejnou povinnost má operátor i v případě, že připravovaná změna smlouvy povede ke zhoršení postavení účastníka. Splní-li mobilní operátor svou zákonnou informační povinnost a spotřebitel nedá výslovně najevo, že chce ke dni účinnosti změny ukončit svou stávající smlouvu, má se za to, že spotřebitel přijal změny smlouvy a takto změněná smlouva je pro něj od stanoveného dne účinná.

Ze stížností spotřebitelů vyplývá, že jsou o zamýšleném zrušení některých tarifů informováni pouze neformálně, nejčastěji telefonem, a takto se nechají přesvědčit k přijetí nabízené změny,“ konstatuje ČTÚ.

Témata článku: Operátoři, Ostatní, Hospodaření a finance, ČTÚ, Kauzy

18 komentářů

Nejnovější komentáře

  • Dannero 3. 12. 2013 10:21:09
    přesně tohle se mi stalo, telefonát z O2, původně milá paní mi nabídla že...
  • stevex 25. 11. 2013 14:56:01
    Jaky je v tomto pripade (zmena tarifu/podminek smlouvy operatorem)...
  • Tompr 25. 11. 2013 9:22:59
    Klasika,dnes se snaží každy oškubat každyho....
Určitě si přečtěte

Senát posvětil „bič na operátory“. Uspíší novela příchod nového hráče?

Senát posvětil „bič na operátory“. Uspíší novela příchod nového hráče?

** Novela Zákona o elektronických komunikacích prošla horní komorou Parlamentu ** Senátoři ji schválili bez pozměňovacích návrhů ** Díky tomu se dříve otevřou dveře pro případného nového operátora

Dnes | Holčík Tomáš, Láska Jan | 11

Xiaomi není výrobce. Přečtěte si, jak funguje tenhle fenomén

Xiaomi není výrobce. Přečtěte si, jak funguje tenhle fenomén

** Xiaomi je fenomén a dělá věci jinak. ** Do zákulisí nás nechá nahlédnout odborník na čínský trh. ** Pojem „výrobce“ dnes neznamená, co si patrně myslíte.

12.  7.  2017 | Posejpal Jan | 29

Aukce skončila. Pásmo 3,7 GHz si rozdělí dva stávající a dva noví operátoři

Aukce skončila. Pásmo 3,7 GHz si rozdělí dva stávající a dva noví operátoři

** Frekvence pro „městské“ LTE vydražili O2, Vodafone a dva nováčci ** Jmenovitě Poda a Nordic Telecom, který má největší kus spektra ** Cena za frekvence se nelíbila T-Mobilu, a tak se z aukce stáhl

11.  7.  2017 | Pospíšil Aleš | 72


komerční sdělení

Komerční sdělení