Chtějí vám změnit tarif? Braňte svoje práva!

Na ČTÚ si stěžuje čím dál tím víc spotřebitelů, kterým operátor po nabídkovém telefonátu změnil tarif a přidal úvazek. Braňte se, zákon je na vaší straně.
Chtějí vám změnit tarif? Braňte svoje práva!

Možná to také znáte. Zazvoní vám telefon a když hovor přijmete, ozve se vám váš operátor s nabídkou volání „zdarma“, super výhodného tarifu či nové výhodné služby. Ostřílený mobilmaniak zbystří pozornost a nenechá si mazat med kolem úst, hůře jsou na tom řadoví spotřebitelé, kteří sotva znají název sítě, ke které se přihlašuje jejich telefon. Na jejich negativní zkušenosti s podobnými nabídkami upozorňuje v říjnové monitorovací zprávě Český telekomunikační úřad (ČTÚ).

ČTÚ zaznamenal rostoucí počet stížností spotřebitelů na praktiky některých poskytovatelů, kteří je telefonicky kontaktují za účelem změny smlouvy o poskytování elektronických komunikací. Údajně přitom uvádějí nepřesné či nesprávné informace, které jsou způsobilé ovlivnit rozhodování spotřebitelů. Zákazníkovi například sdělují, že jeho stávající tarif bude rušen a je nezbytné, aby jej změnil, přičemž změna tarifu je obvykle spojena i s přijetím závazku nového.“

Trvejte na svých právech

Tuzemský regulátor uvádí, že počet stížností spotřebitelů na tyto praktiky narůstá, a proto je na místě upozornit spotřebitele na jejich zákonná práva. Postup, který musí operátoři dodržet, pokud vám chtějí změnit tarif, totiž upravuje § 63 odst. 6 zákona o elektronických komunikacích (ZoEK). Úplné znění zákona najdete na portálu veřejné správy.

O změně smlouvy musí operátor informovat nejméně jeden měsíc před její účinností, a to ve všech svých provozovnách a současně na webu. Spotřebitel musí být rovněž vyrozuměn způsobem, který si zvolil pro zasílání vyúčtování. V případě písemného vyúčtování se na vyúčtování objeví zmínka o chystané změně smlouvy, v případě elektronického vyúčtování splní mobilní operátor svou povinnost zasláním zprávy, jiným vyrozuměním umístěným v samoobslužném systému, popřípadě e-mailovem.

Klepněte pro větší obrázek
Dávejte si pozor na telefonické nabídky všeho druhu, stačí si nechat poslat onu nabídku poštou a už jste tam, kde jste být nechtěli (obr.: shutterstock.com)

Týká-li se změna tzv. podstatných náležitostí smlouvy (cena či její výpočet, doba, na kterou je uzavřena, délka výpovědní doby a další podstatné náležitosti uvedené v § 63 odst. 1 písm. c) až q), je poskytovatel služby povinen poučit spotřebitele o možnosti smlouvu ukončit bez sankce ke dni účinnosti změny.

Právo od smlouvy odstoupit

Spotřebitel má právo od takto uzavřené či
změněné smlouvy odstoupit, a to bez
uvedení důvodu a bez jakékoliv sankce,
ve lhůtě čtrnácti dnů. Počátek běhu této
lhůty je stanoven od okamžiku, kdy jsou
spotřebiteli předány v písemné podobě
(listinné nebo elektronické) informace o
uskutečněném uzavření smlouvy nebo její změně.

Stejnou povinnost má operátor i v případě, že připravovaná změna smlouvy povede ke zhoršení postavení účastníka. Splní-li mobilní operátor svou zákonnou informační povinnost a spotřebitel nedá výslovně najevo, že chce ke dni účinnosti změny ukončit svou stávající smlouvu, má se za to, že spotřebitel přijal změny smlouvy a takto změněná smlouva je pro něj od stanoveného dne účinná.

Ze stížností spotřebitelů vyplývá, že jsou o zamýšleném zrušení některých tarifů informováni pouze neformálně, nejčastěji telefonem, a takto se nechají přesvědčit k přijetí nabízené změny,“ konstatuje ČTÚ.

Témata článku: Operátoři, Ostatní, ČTÚ, Hospodaření a finance, Kauzy, Změna tarifu, Tarif

18 komentářů

Nejnovější komentáře

  • Dannero 3. 12. 2013 10:21:09
    přesně tohle se mi stalo, telefonát z O2, původně milá paní mi nabídla že...
  • stevex 25. 11. 2013 14:56:01
    Jaky je v tomto pripade (zmena tarifu/podminek smlouvy operatorem)...
  • Tompr 25. 11. 2013 9:22:59
    Klasika,dnes se snaží každy oškubat každyho....
Určitě si přečtěte

iPhony příliš nenadchly. Apple táhnul dolů celý americký akciový trh

iPhony příliš nenadchly. Apple táhnul dolů celý americký akciový trh

14.  9.  2017 | Kůžel Filip, Schwarzmann Marek | 83

Google prý dokončuje jednání o koupi mobilní divize HTC

Google prý dokončuje jednání o koupi mobilní divize HTC

8.  9.  2017 | Kůžel Filip, Javůrek Karel | 7

Po třech letech platí „bič na operátory“. Čtěte, v čem si spotřebitelé polepšili

Po třech letech platí „bič na operátory“. Čtěte, v čem si spotřebitelé polepšili

** Znát svá práva se vyplatí, kdo je nezná, toho operátoři náležitě podojí ** Od nekalých praktik je mají odradit pokuty počítané z ročního obratu ** Největší změnou je právo odstoupit od smlouvy, když ji operátor změní

4.  9.  2017 | Pospíšil Aleš | 27


komerční sdělení

Komerční sdělení