Chtějí vám změnit tarif? Braňte svoje práva!

Na ČTÚ si stěžuje čím dál tím víc spotřebitelů, kterým operátor po nabídkovém telefonátu změnil tarif a přidal úvazek. Braňte se, zákon je na vaší straně.
Chtějí vám změnit tarif? Braňte svoje práva!

Možná to také znáte. Zazvoní vám telefon a když hovor přijmete, ozve se vám váš operátor s nabídkou volání „zdarma“, super výhodného tarifu či nové výhodné služby. Ostřílený mobilmaniak zbystří pozornost a nenechá si mazat med kolem úst, hůře jsou na tom řadoví spotřebitelé, kteří sotva znají název sítě, ke které se přihlašuje jejich telefon. Na jejich negativní zkušenosti s podobnými nabídkami upozorňuje v říjnové monitorovací zprávě Český telekomunikační úřad (ČTÚ).

ČTÚ zaznamenal rostoucí počet stížností spotřebitelů na praktiky některých poskytovatelů, kteří je telefonicky kontaktují za účelem změny smlouvy o poskytování elektronických komunikací. Údajně přitom uvádějí nepřesné či nesprávné informace, které jsou způsobilé ovlivnit rozhodování spotřebitelů. Zákazníkovi například sdělují, že jeho stávající tarif bude rušen a je nezbytné, aby jej změnil, přičemž změna tarifu je obvykle spojena i s přijetím závazku nového.“

Trvejte na svých právech

Tuzemský regulátor uvádí, že počet stížností spotřebitelů na tyto praktiky narůstá, a proto je na místě upozornit spotřebitele na jejich zákonná práva. Postup, který musí operátoři dodržet, pokud vám chtějí změnit tarif, totiž upravuje § 63 odst. 6 zákona o elektronických komunikacích (ZoEK). Úplné znění zákona najdete na portálu veřejné správy.

O změně smlouvy musí operátor informovat nejméně jeden měsíc před její účinností, a to ve všech svých provozovnách a současně na webu. Spotřebitel musí být rovněž vyrozuměn způsobem, který si zvolil pro zasílání vyúčtování. V případě písemného vyúčtování se na vyúčtování objeví zmínka o chystané změně smlouvy, v případě elektronického vyúčtování splní mobilní operátor svou povinnost zasláním zprávy, jiným vyrozuměním umístěným v samoobslužném systému, popřípadě e-mailovem.

Klepněte pro větší obrázek
Dávejte si pozor na telefonické nabídky všeho druhu, stačí si nechat poslat onu nabídku poštou a už jste tam, kde jste být nechtěli (obr.: shutterstock.com)

Týká-li se změna tzv. podstatných náležitostí smlouvy (cena či její výpočet, doba, na kterou je uzavřena, délka výpovědní doby a další podstatné náležitosti uvedené v § 63 odst. 1 písm. c) až q), je poskytovatel služby povinen poučit spotřebitele o možnosti smlouvu ukončit bez sankce ke dni účinnosti změny.

Právo od smlouvy odstoupit

Spotřebitel má právo od takto uzavřené či
změněné smlouvy odstoupit, a to bez
uvedení důvodu a bez jakékoliv sankce,
ve lhůtě čtrnácti dnů. Počátek běhu této
lhůty je stanoven od okamžiku, kdy jsou
spotřebiteli předány v písemné podobě
(listinné nebo elektronické) informace o
uskutečněném uzavření smlouvy nebo její změně.

Stejnou povinnost má operátor i v případě, že připravovaná změna smlouvy povede ke zhoršení postavení účastníka. Splní-li mobilní operátor svou zákonnou informační povinnost a spotřebitel nedá výslovně najevo, že chce ke dni účinnosti změny ukončit svou stávající smlouvu, má se za to, že spotřebitel přijal změny smlouvy a takto změněná smlouva je pro něj od stanoveného dne účinná.

Ze stížností spotřebitelů vyplývá, že jsou o zamýšleném zrušení některých tarifů informováni pouze neformálně, nejčastěji telefonem, a takto se nechají přesvědčit k přijetí nabízené změny,“ konstatuje ČTÚ.

Diskuze (18) Další článek: Render Samsungu Galaxy S5. Jak by se líbil vám?

Témata článku: Operátoři, Ostatní, Hospodaření a finance, ČTÚ, Kauzy, Rostoucí počet, Změna tarifu, Tarif

Určitě si přečtěte

Černá kronika ČTÚ. Tentokrát o tom, jak Vodafone bránil zákazníkovi v odchodu

Černá kronika ČTÚ. Tentokrát o tom, jak Vodafone bránil zákazníkovi v odchodu

** Bezpráví na zákaznícich se děje dnes a denně, regulátor pomáhá ** V tomto případě se zákazník marně dožadoval přenosu čísla ** ČTÚ operátora zchladil a napařil mu 30 000 Kč pokutu

19.  1.  2018 | Pospíšil Aleš | 25

Balíček StreamOn narazil u „německého ČTÚ“. Porušuje síťovou neutralitu

Balíček StreamOn narazil u „německého ČTÚ“. Porušuje síťovou neutralitu

** Balíčky Vodafone Video Pass a T-Mobile StreamOn se řeší i u nás ** Tuzemský regulátor naznačuje, že o verdiktu německých kolegů ví ** Vodafone Video Pass může mít problém kvůli redukci kvality videa

19.  1.  2018 | Pospíšil Aleš | 28

T-Mobile chystá miliardové investice do optických sítí

T-Mobile chystá miliardové investice do optických sítí

13.  1.  2018 | E15.cz , Gallistl Vladan | 11