Chcete vědět, co se stane s vaším mobilech, když se porouchá? Navštívili jsme servis Siemensu, abychom zjistili více.
Chcete vědět, co se stane s vaším mobilech, když se porouchá? Navštívili jsme servis Siemensu, abychom zjistili více.
Zájem o servisní středisko většinou začíná v okamžiku, když mobil nefunguje tak, jak by měl, a sami si nevíte rady. První krok je většinou vždy stejný: zavoláte do servisu. V případě Siemensu na číslo linky Hot-Line (02/33 03 27 27), kde vám operátoři poradí, jestli závadu můžete odstranit sami, nebo jestli jde o problém, se kterým pomůže jedině servis. Kromě toho vám na tomto telefonu nebo e-mailu GSMservice@ rg.siemens.cz podají informace o cenách nebo o průběhu vaší opravy či reklamace.
Měsíčně se na infolinku dovolá přes sedm tisíc osob a nejčastějšími telefonáty jsou uživatelské dotazy k jednotlivým telefonům, na příslušenství a průběh oprav.
Siemens má v celé republice jediný servis – ve svém sídle na Evropské ulici v Praze. Opravy si zajišťuje sám, nespoléhá jako jiní výrobci na externí servisní firmy. Když nejste z Prahy, vadný telefon přinesete do prodejny, kde jste jej koupili, a prodejce sám zajistí jeho odeslání do pražského servisu. Za odeslání nebudete nic platit, náklady hradí servis.
Pokud přijdete do servisu osobně, v přijímací místnosti popíšete obsluze závadu. Předložíte doklad o koupi nebo záruční list a určí se, jestli půjde o záruční nebo pozáruční opravu. Přístroj bude v českém servisu přijat, i když jste jej koupili v zahraničí, se zahraničním záručním listem máte nárok i na záruční opravu. Do servisu Siemensu se chodí také kvůli nákupu příslušenství a různých doplňků k telefonům. Nákupy tvoří asi dvě pětiny důvodů návštěvy servisu, zbytek jsou opravy.
Servis vás ale může zajímat i v případech, když je váš mobil v pořádku. Typicky když chcete svůj telefon „aktualizovat“, tedy nahrát do něj novou verzi firmwaru. Firmware je program, který řídí váš telefon, a výrobce jej čas od času aktualizuje, opravuje drobné, ale někdy i větší chybičky. Například u telefonu Siemens S25 umožní nahrání aktuální verze firmwaru delší výdrž baterií a telefon již bude umět přiřadit jméno ze seznamu k příchozí textové zprávě. Po předložení dokladu o koupi telefonu nebo záručního listu vám servis zaktualizuje firmware na počkání. Pokud je přístroj ještě v záruce, je tato služba provedena bezplatně, po uplynutí záruční doby zaplatíte za aktualizaci 500 Kč.
Některé závady se vyřeší na počkání (například výměny krytů, antén či baterií), jiné vyžadují, aby mobil v servisu strávil delší dobu. Většinou je oprava hotova do druhého pracovního dne, jen v případě nahromadění většího množství zakázek nebo v případě časově náročnějších zásahů si oprava vyžádá několik dnů. V případě, kdy je mezi vámi a servisem prostředníkem prodejce, který telefon do servisu posílá, musíte samozřejmě počítat s delší dobou opravy.
Zatímco vaše návštěva servisu se odehraje pouze v přijímací místnosti, mobil – nyní už evidovaný v počítačovém systému –
putuje dále. Dostane se do servisní místnosti mezi ostatní porouchané telefony a čeká, až se na něj dostane řada. Servisní místnost vidíte na obrázcích: zdánlivý zmatek, plno kabelů, zkoušečky, mikroskopy, počítače, spousta náhradních dílů …
Každý z techniků zvládne opravit v průměru dva až tři mobily za hodinu, celé oddělení za den opraví přes dvě stovky mobilů. Jakmile už mobil funguje, je přemístěn do boxů vyřízených pohledávek, a když zavoláte na Hot-Line, dozvíte se, že si pro něj můžete přijít. Na opravu máte půlroční záruku.
Mobilní telefon tvoří poměrně málo částí: obal, tlačítka, baterie, konektory, anténa, reproduktor, mikrofon, displej a vysokofrekvenční část. Poslední jmenovaná součást je deska oboustranně nebo dokonce ve více vrstvách posetá elektronickými součástkami. Vinou miniaturizace a technologie výroby, která má daleko k pájce a cínu, je tato vysokofrekvenční část zpravidla neopravitelná. Když se s ní něco stane, musí se vyměnit. Potíž je však v tom, že je z celého mobilního telefonu nejdražší, a nejde-li o záruční opravu, většinou se vyplatí pořídit rovnou nový telefon.
Čím je telefon modernější, tím hůře je opravitelný klasickými technikami, tím více se vyměňuje a nešťastný zákazník musí víc platit. Pro představu uvádím ceny některých oprav:
- Poškození spodního konektoru: 775–1000 Kč
- Výměna displeje: 1550–3600 Kč
- Test akumulátoru: 480–500 Kč
- Vadná klávesnice: 476–3 200 Kč
- Vadný reproduktor: 610–650 Kč
- Vadná hlavní deska: 6 500 Kč
- Výměna antény: 832–1 000 Kč
Budu mluvit pravdu, nic než pravdu Až budete v servisu popisovat závadu, řekněte po pravdě, co se s telefonem stalo. Když telefon pustíte na zem, když vám do něj nateče, nemá smysl vymýšlet věrohodné historky, protože technici stejně poznají příčinu. Viděli jsme jeden takový mobil, který „najednou přestal fungovat“ – zoxidované kontakty jsou nepřehlédnutelné.
Voda nebo jiné kapaliny jsou velmi častým škůdcem mobilů. I když přístroj hned rozeberete a vysušíte, často je pozdě, protože mikroskopické spoje již budou porušeny.
Kromě telefonické linky Hot-Line servis Siemensu nabízí informace i na svém webu www.siemens.cz/servis. Dozvíte se zde předběžné ceny základních oprav, aktuální verze softwaru telefonů, jsou zde časté odpovědi na nejčastější otázky. Můžete si stáhnout návody k telefonům ve formátu PDF, jsou zde informace o nastavení telefonů pro WAP, a v neposlední řadě kontaktní adresy a čísla, když web pro váš problém nestačí.
Tento článek byl napsán pro časopis Mobility