Co je lepší - předplacená karta nebo tarif?

Pokud stále váháte a nevíte, zda si vybrat předplacenou kartu nebo tarifní (paušální) program, poradíme vám.
Co je lepší - předplacená karta nebo tarif?
Pokud stále váháte a nevíte, zda si vybrat předplacenou kartu nebo tarifní (paušální) program, poradíme vám.

Jaké jsou výhody tarifních programů

Používání tarifních programů je většinou dražší než u předplacenek, protože platíte měsíční paušál. Měsíční poplatek navíc platíte vždy, i když vůbec nic neprovoláte.

Dříve platilo, že k tarifním programům můžete získat lepší služby než k předplaceným kartám. Rozdíly se však neustále zmenšují, protože předplacenky dnes nabízejí téměř všechno. Proč se tedy tarifní programy stále drží a má je kolem dvaceti procent všech nových zákazníků? Vyplatí se totiž když hodně telefonujete, od nějakých dvou tří hodin měsíčně; je určitě jasné, že například obchodník provolá více než student. Pokud si takový člověk pořídí nejdražší tarif, platí sice víc v paušálním poplatku, volá ale o dost levněji než majitel předplacené karty. Tarifní programy mají také často levnější dodatečné služby.

Tarifní programy umožní také lépe ve firmách kontrolovat, kam, kdy a za kolik zaměstnanec z firemního telefonu volal. Můžete si totiž objednat přesný rozpis a ceny jednotlivých telefonátů. Pokud dáte svému zaměstnanci předplacenou kartu, podobnou službu vám poskytne jedině Oskar se svojí Oskartou. Ve většině jsou majitelé předplacených karet soukromé osoby, tarifní programy používají firmy.

Výhody tarifních programů:

  • přesná kontrola telefonátů a jejich cen, podrobné měsíční vyúčtování
  • levnější služby, pokud si zaplatíte dražší tarif
  • při volání nejste omezeni stavem kreditu, platíte totiž zpětně
  • snadnější použití telefonu v zahraničí

Nevýhody tarifních programů:

  • měsíční paušál
  • poměrně drahé volání u levnějších tarifů
  • nemožnost kontrolovat okamžité náklady

Jaké jsou výhody předplacených karet

V zásadě už jsem vše napsal výše. Nepodepisujete žádné smlouvy, koupě je úplně anonymní. Neplatíte měsíční paušál, služby (volání, SMS apod.) si totiž předplácíte. Koupíte si kupon v hodnotě, o kterou se vám na vašem účtu zvýší kredit. Celou částku, kterou máte na svém účtu, následně můžete provolat. Navíc si můžete v jakémkoliv okamžiku zjistit, kolik korun vám ještě na účtu zbývá.

Předplacené karty jsou výhodné pro ty, co méně telefonují, přibližně hodinu nebo dvě do měsíce. Volání z nich je často levnější než u nejnižších tarifních programů, navíc neplatíte žádný paušál. Pokud nevoláte, jednoduše neplatíte nic. Předplacená karta je výhodná také pro ty, co chtějí pouze být na příjmu; tehdy uživatele provoz mobilu nestojí vůbec nic.

Není možné koupit za čtyři stovky kredit a provolávat jej pět let. To by z vás operátor nic neměl, proto musíte na svůj účet dobít za určitý čas alespoň hodnotu nejmenšího kuponu. U Paegasu je to jeden rok, náklady na telefon jsou tedy minimálně 33 Kč měsíčně (400 Kč/12 měsíců), u EuroTelu je to 18 měsíců a náklady jsou 17 Kč měsíčně (300 Kč/18 měsíců). U EuroTelu navíc musíte uskutečnit alespoň jeden hovor každé tři měsíce. U Oskara se doba pro nabíjení liší podle kupovaného kreditu. Kupon za 400 Kč vám vydrží půl roku, kupón za 800 Kč má hodnota 900 Kč a vydrží 9 měsíců a za 1 500 Kč získáte kupón v hodnotě 1 800 Kč a můžete s ním volat jeden rok. Minimální náklady na telefon jsou tedy 66 Kč měsíčně.

Výhody předplacených karet:

  • přesná kontrola aktuálních nákladů, víte, kolik zbývá k provolání
  • levný provoz – neplatíte měsíční paušál
  • pokud nevoláte, nic neplatíte; musíte jen občas dobít kredit, případně zavolat
  • anonymita, nepodepisujte žádné smlouvy, snadnost pořízení
  • u Oskarty lze zpětně na webu zjistit, kam a jak dlouho jste volali

Nevýhody předplacených karet:

  • dražší doplňkové služby a jejich menší nabídka
  • u karet Go a Twist nelze kontrolovat zpětně jednotlivé telefonáty a jejich ceny, neexistuje podrobné měsíční vyúčtování
  • při volání jste omezeni kreditem – nelze provolat více, než je stav kreditu, poté musíte kartu opět nabít

Tarifní program je výhodnější pro firmy a hodně volající, předplacené karty spíše pro méně telefonující uživatele.

Jaké další služby budete využívat?

Samozřejmě, s mobilem nebudete jen volat a posílat textové zprávy. Při výběru služby musíte také myslet na další možnosti, které vám operátoři nabízí a které sice nejsou tak důležité jako ty dvě jmenované, ale zapomínat by se na ně nemělo.

Jedním uchem tam, druhým ven

Pokud mobilní telefon často vypínáte nebo máte-li více mobilů, bude vás zajímat přesměrování hovorů. V případě vaší nedostupnosti bude volající přesměrován na vámi zvolené telefonní číslo, třeba domů na pevnou linku nebo do záznamové schránky. A právě toto neumožňují předplacené karty Go a Twist, které mají pouze pevné přesměrování na schránku, jež můžete pouze vypnout nebo zapnout.

Roaming – ze země za zrcadlem

Jezdíte-li do zahraničí, určitě využijete roaming, i když třeba jen k odesílání textových zpráv. Tehdy volte tarif nebo předplacenku podle toho, zda podporuje všechny vámi požadované roamingové služby – příjem a odesílání zpráv, příjem hovorů a volání. Plný roaming funguje u všech tarifních programů s výjimkou sítě EuroTel Tip. Oproti tomu předplacené karty jsou omezeny a pro použití v cizině jsou dražší. S Go si s ciziny zavoláte i pošlete textovku (volání je dosti nepohodlné), u Paegasu funguje zpravidla jen volání (textové zprávy pošlete jen z Německa), u Oskara můžete pouze přijímat.

WAP a Internet v mobilu

V současnosti jsou moderní také datové služby, zejména WAP. Tak třeba u Paegasu neplatíte za datové služby žádný aktivační poplatek, a to ani u Twistu. I s Twistem se tedy můžete připojit k Internetu, wapovat apod. Oproti tomu u EuroTelu je zdarma pouze aktivace WAPu, za normální datové hovory platíte paušální poplatek a navíc je nelze používat s Go.

Podobně se musíte rozhodovat i u dalších služeb: chcete mít banku v mobilu, musíte použít Paegas; chcete kvalitnější zvuk EFR, je zde pro vás Oskar a EuroTel apod.

Dotovaný nebo nedotovaný mobil?

Pro podporu prodeje svých služeb nabízejí operátoři EuroTel a Paegas (nikoli Oskar) tzv. dotované telefony. Jedná se o poměrně vysoké slevy na nákup telefonů v případě, že si zároveň s koupí pořídíte tarifní program a smlouvou se zavážete užívat služeb operátora alespoň po dva roky (a hlavně za ně platit). Z tohoto závazku se nelze vyvléknout, takže i když chcete levný mobil za pár korun, pětkrát si vše rozmyslete. Nikdy nevíte, co bude za dva roky. Dotovaný telefon je navíc většinou blokovaný na daného operátora, nelze s ním tedy použít cizí kartu SIM, musíte zaplatit také vyšší aktivační poplatek

Navíc si uvědomte, že s volbou operátora si také aktivujete telefonní číslo. Pokud budete v budoucnu chtít přejít k jinému operátorovi, budete to pro vás také znamenat změnu čísla, což určitě není příjemné. Proto buďte při výběru operátora obezřetní.

Pamatujte, že u dotovaného mobilu platíte vyšší aktivační poplatek a musíte dva roky platit minimálně měsíční paušál.

Co je to předplacená sada?

Přestože si předplacenou službu můžete pořídit i samostatně, časté je její pořízení v podobě předplacených sad. Koupíte si balíček, ve kterém je kromě karty i mobilní telefon, a dohromady vás to vyjde levněji. Musíte však počítat s tím, že mobil bude často blokovaný pouze pro daného operátora.

Témata článku: Ostatní, Předplacené karty

14 komentářů

Nejnovější komentáře

  • Vlada 17. 7. 2001 19:01:54
    Chtčl bych vám popsat svoji zkušenost s mobilním...
  • jindra 17. 7. 2001 19:01:54
    zajímalo by mě zda je možno zjistit u tarifního programu do kdy využívám...
  • Mirek 17. 7. 2001 19:01:54
    Výhody tarifních programů:
    přesná kontrola telefonátů a jejich cen,...
Určitě si přečtěte

Slovenské O2 má novou „volací“ kartu. Hovor stojí 2,60 Kč a volat lze i na česká čísla

Slovenské O2 má novou „volací“ kartu. Hovor stojí 2,60 Kč a volat lze i na česká čísla

** Volat se SIM kartou českých operátorů se prostě nevyplatí ** Udělejte si výlet na Slovensko a pořiďte si za 2 eura O2 Voľnosť ** S kartou zaplatíte 0,1 eura (2,60 Kč) ne za minutu, ale za celý hovor

25.  7.  2017 | Pospíšil Aleš | 64


komerční sdělení

Komerční sdělení