Mobilní telefon se stejně jako každé jiné elektronické zařízení může pokazit. Víte ale, že mnoha závadám můžete předcházet? A že některé telefony jsou k poruchám náchylnější než jiné? V článku poradíme, jak svůj mobil můžete udržet co nejdéle v kondici a jaká rizika u jednotlivých značek nejvíc hrozí.
Poruchy vnitřní elektroniky
Jestliže dojde na elektronické základní desce mobilu k přerušení či narušení některého z kontaktů, hovoříme o problémech s logickými obvody, o vnitřní elektronice. Takové závady jsou v dlouhodobém pohledu třetí nejčastější příčinou reklamace, v současnosti ale už ustupují do pozadí díky zlepšujícím se výrobním technologiím.
Součástky moderních mobilních telefonů často nevypadají jako integrované obvody, o kterých jsme se učili ve škole. Nejsou to obdélníky s nožičkami po obvodu. Častější je technologie nazvaná BGA, kdy jsou kontakty na spodní části čipu ve formě bodů, kterých je mnohem více než zmiňovaných nožiček. I když je tato technologie nejpokročilejší, ze začátku nebyly vychytány všechny „mušky“ a občas docházelo k přerušení některého z kontaktů, k tzv. studeným spojům či odtržení od plošného spoje vlivem tepelné roztažnosti materiálu. Nyní se už součástky tmelí, což zajišťuje jejich vyšší stabilitu, a vyrábějí se také tlustší základní desky.
Problémy s logickými obvody se mohou lišit kus od kusu a není možné stanovit nejporuchovější mobily.
Jak přežít?
Chcete, aby váš telefon vydržel co nejdéle bezporuchový? Nejjednodušší je dodržovat základní pravidla slušného chování k mobilu:
- Vyhýbejte se kapalinám, zvýšené vlhkosti a prašnému prostředí.
- Nevystavujte telefon dlouhodoběji extrémně vysokým či nízkým teplotám (nad 50 a pod 5 stupňů Celsia). Nenechávejte mobil třeba na přímém slunci.
- Nepřibližujte se s mobilem otevřenému ohni a zdrojům vysokého napětí.
- Předcházejte pádům telefonu z větších výšek a na tvrdý povrch, nevystavujte přístroj prudkým otřesům.
- Nepokoušejte se mobil sami rozebírat.
- Používejte jen značkové příslušenství, ať už originální nebo neoriginální.
Nehazardujte se zárukou
Pokud se vydáte do servisu reklamovat svůj mobil v záruční době a jsou splněny záruční podmínky, je všechno v pořádku, za opravu nebudete nic platit. Horší ale je, pokud je telefon po záruce, kterou ztratíte:
- Po uplynutí záruční doby, která je u mobilu dva roky rok, nevztahuje se ale na vady způsobené běžným opotřebením. Existují prodejci, kteří nabízejí delší záruční dobu, za telefon ale většinou zaplatíte vyšší cenu než jinde.
- Vlastním neodborným zásahem, jako je například otevření mobilu a porušení ochranné plomby.
- Odblokováním telefonu.
- Vystavením mobilu podmínkám, před kterými varuje jeho výrobce (extrémní teplota, voda, pád z velkých výšek a podobně).
Když servis zjistí, že nejsou splněny podmínky pro záruční reklamaci, záruku neuzná a zákazník musí opravu zaplatit. Takových případů je ale jen málo, přibližně tři až čtyři procenta.
Připomeňme, že autorizované servisy nemohou odblokovávat mobilní telefony. Když se navíc do servisu vydáte s odblokovaným přístrojem, smířeni s pozáruční opravou, ve velké většině případů odejdete s mobilem, ve kterém bude nová verze firmwaru a obnovena původní blokace na českého nebo zahraničního operátora. Na toto dejte pozor zejména u telefonů neoficiálně dovezených ze zahraničí.
Měsíc čekání? Nesmysl!
Jak dlouho trvají opravy? Dobrý servis by měl zvládnout opravu do druhého dne, v urgentních případech, kdy zákazník velmi spěchá, i na počkání. Není problém s opravou, u níž je jasná příčina poruchy. Zde je samotný akt opravy záležitostí desítek minut, je-li požadovaná součástka na skladě. Komplikované jsou ale opravy závad, které se projevují nepravidelně, kdy se telefon občas vypíná, někdy se nenabíjí apod. Servisní technik musí najít příčinu a v takovém případě může být oprava záležitostí několika dní.
To vše ale platí v případě, že zákazník přinese telefon do servisu osobně. Pokud budete telefon reklamovat u prodejce, který musí mobil do servisu posílat, připravte se i na několikatýdenní čekání. Prodejci totiž mobily vozí nebo posílají do servisů hromadně jednou či dvakrát týdně, obvyklá doba čekání se tak protáhne i na dva až tři týdny. Delší doba oprav je ale už výjimečná.
Není servis jako servis
Existují dva základní druhy servisů mobilních telefonů: autorizované a neautorizované. Do autorizovaných servisů, které mají smlouvy s výrobci mobilů, se dostávají především záruční opravy. Do neautorizovaných servisů nemá smysl se záručními problémy vůbec chodit, jejich doménou je odblokování a opravy neoficiálně dovezených telefonů, které v autorizovaných servisech nepřijmou.
Zjistili jsme, jaké závady jednotlivé servisy opravují nejčastější. Poruchy se ale často překrývají, takže při jedné reklamaci může jít o více závad.
Autorizované servisy:
- chyba firmwaru, aktualizace češtiny 21 %
- vysokofrekvenční části mobilu 19 %
- logika, paměť flash, displej, klávesnice 14 %
- napájecí obvody 12 %
- samovolné vypínání a „zamrzání“ telefonu 11 %
- opravy mechanických závad 10 %
- závady audio části 8 %
- oxidace 5 %
Neautorizované servisy:
- odblokování 38 %
- chyba firmwaru, aktualizace češtiny 12 %
- logika, paměť flash, displej, klávesnice 10 %
- opravy mechanických závad 9 %
- samovolné vypínání a „zamrzání“ telefonu 8 %
- závady audio části 8 %
- oxidace 7 %
- vysokofrekvenční části mobilu 5 %
- napájecí obvody 3 %
Opravdu se nemusíte bát předem
I když jsme v článku zmiňovali mobily, které jsou v některých ohledech poruchovější než ostatní, nelze je za to definitivně odsoudit. Možná jste právě tyto telefony měli a nesetkali jste se s žádnými problémy, na druhou stranu nevylučujeme, že se poruchy objevily u mobilů, u kterých by se podle našeho článku neměly objevit. Naše čísla jsou ale jen přibližná a mnoho mobilů uniklo zveřejnění jen o vlas.
Servisy tvrdí, že žádný mobil není extrémně poruchový. Pokud se o telefon správně staráte a jste k němu šetrní, je docela pravděpodobné, že s ním nebudete mít téměř žádné problémy.
Ten umí to a ten zas tohle
Není možné určit mobil, který je nejporuchovější nebo naopak nejméně poruchový. Vezmeme-li však v úvahu jednotlivé výrobce a zprůměrňujeme problémy jejich telefonů, najdeme závady, které jsou u nich častější a které se naopak moc nevyskytují.
Alcatel
Časté: poruchy firmwaru a chyby nabíjení
Ojedinělé: poruchy displeje
Ericsson
Časté: poruchy firmwaru a vysokofrekvenční jednotky
Ojedinělé: poruchy displeje a vnitřní elektroniky
Motorola
Časté: poruchy vnitřní elektroniky
Ojedinělé: mechanické vady
Nokia
Časté: poruchy firmwaru a displeje
Ojedinělé: chyby klávesnice a nabíjení
Panasonic
Časté: poruchy mikrofonu a nabíjení
Ojedinělé: chyby firmwaru, displeje a vysokofrekvenční jednotky
Siemens
Časté: poruchy firmwaru a displeje
Ojedinělé: chyby nabíjení a mechanické vady
Samsung
Časté: poruchy displeje
Ojedinělé: poruchy nabíjení
Sony
Časté: poruchy vysokofrekvenční jednotky a vnitřní elektroniky
Ojedinělé: poruchy displeje a klávesnice
Sony Ericsson
Časté: chyby vysokofrekvenční jednotky a klávesnice
Ojedinělé: poruchy nabíjení a vnitřní elektroniky
Za kolik?
A na závěr ceny za běžné servisní zásahy:
Značka |
Alcatel |
Motorola |
Nokia |
Panasonic |
Samsung |
Siemens |
Sony Ericsson |
čištění oxidace |
1 050 Kč |
1 100 Kč |
1 500 Kč |
1 300 Kč |
1 300 Kč |
2 000 Kč |
1 000 Kč |
nahrání firmwaru |
450 Kč |
450 Kč |
500 Kč |
450 Kč |
450 Kč |
500 Kč |
450 Kč |
nečte kartu SIM |
2 300 Kč |
1 000 Kč |
1 000 Kč |
800 Kč |
1 300 Kč |
550 Kč |
600 Kč |
nedobíjí, nedrží kapacitu |
1 030 Kč |
1 200 Kč |
1 000 Kč |
900 Kč |
1 100 Kč |
900 Kč |
800 Kč |
nelze zapnout |
2 450 Kč |
1 100 Kč |
1 100 Kč |
900 Kč |
1 300 Kč |
1 500 Kč |
800 Kč |
samovolně se vypíná |
2 530 Kč |
940 Kč |
1 160 Kč |
1 350 Kč |
1 500 Kč |
500 Kč |
570 Kč |
nenajde síť, nelze volat |
2 530 Kč |
1 360 Kč |
1 660 Kč |
1 250 Kč |
1 500 Kč |
850 Kč |
790 Kč |
výměna antény |
150 Kč |
250 Kč |
500 Kč |
350 Kč |
600 Kč |
350 Kč |
300 Kč |
výměna displeje |
950 Kč |
1 000 Kč |
1 500 Kč |
1 900 Kč |
3 800 Kč |
1 600 Kč |
1 200 Kč |
výměna klávesnice |
400 Kč |
800 Kč |
350 Kč |
800 Kč |
1 800 Kč |
750 Kč |
450 Kč |
výměna předního krytu |
630 Kč |
1 000 Kč |
200 Kč |
1 450 Kč |
2 100 Kč |
850 Kč |
1 000 Kč |
výměna konektoru |
590 Kč |
1 000 Kč |
700 Kč |
1 000 Kč |
1 100 Kč |
1 000 Kč |
570 Kč |
výměna zadního krytu |
450 Kč |
700 Kč |
350 Kč |
1 000 Kč |
1 450 Kč |
900 Kč |
350 Kč |
zablokovaný přístroj |
450 Kč |
450 Kč |
450 Kč |
450 Kč |
450 Kč |
450 Kč |
450 Kč |
závada audio části |
680 Kč |
700 Kč |
1 000 Kč |
900 Kč |
1 500 Kč |
800 Kč |
800 Kč |