Co s mobilem, který se pokazí

Mobilní telefon se stejně jako každé jiné elektronické zařízení může pokazit. Víte ale, že mnoha závadám můžete předcházet? A že některé telefony jsou k poruchám náchylnější než jiné? V článku poradíme, jak svůj mobil můžete udržet co nejdéle v kondici a jaká rizika u jednotlivých značek nejvíc hrozí.
Kapitoly článku

Článek byl poprvé zveřejněn v časopisu Mobility 10/02 a jeho autorem je Ivan Lukáš.

Poruchovost mobilních telefonů je velmi choulostivé téma. Jednotlivé značky se statistikami poruchovosti pochopitelně nechlubí, autorizované servisy, které mají smlouvy s výrobci, mají takové informace zakázáno podávat, prodejci si nic neevidují a pro jistotu také neřeknou ani slovo.

Jenže i kdyby byly tyto statistiky přístupné, stejně by nejspíš nebylo možné jednoznačně prohlásit, že některý mobil je poruchovější než jiný. Někdy se objeví problémy jen v určité výrobní sérii, mnoho reklamací v servisech je také neopodstatněných a drobnější problémy uživatelé třeba ani nereklamují.

Podle servisů mobilních telefonů není žádný současný telefon extrémněji poruchový, mezi jednotlivými modely nenajdeme velké rozdíly. Každá značka a většinou i jednotlivé modely ale často mají typické slabiny, a lze hovořit o některých notorických problémech konkrétních mobilů.

Jak se kazí mobily?

Mobilní telefon je jednoduché zařízení sestavené ze složité elektroniky. To je výstižná definice pracovníka jednoho ze servisů mobilních telefonů, které jsme při přípravě článku oslovili. Mobil se skládá z několika hlavních součástí, které se do plastového obalu postupně přidávají na výrobní lince. I když výroba jednotlivých součástek telefonu je velmi složitá, jejich poskládání do těla přístroje je ale vcelku triviální. Součástky se mohou pokazit, ale díky stavebnicové formě mobilu je lze v servisu snadno vyměnit; většinou to trvá maximálně několik desítek minut. Kromě vadných součástek, poruch jejich funkcí či mechanických závad jsou časté také chyby řídícího programu, tzv. firmwaru. Do telefonu se v takovém případě nainstaluje nová, závad zbavená verze firmwaru – podobně jako program do počítače.

Podívejme se podrobněji na nejčastější závady, se kterými se servisy mobilních telefonů setkávají:

Oxidace

Je až neuvěřitelné, kolik mobilů se v servisech ocitne s tímto problémem. Vždyť přece každý uživatel dobře ví, že vodě se mobily mají vyhýbat jako čert kříži. V této souvislosti nemůžeme hovořit o telefonech, které jsou k oxidaci zvlášť náchylné, protože zhoubnému vlivu vody podlehnou bez výjimky všechny značky. Vyzdvihnout zde však samozřejmě musíme dva odolné telefony, které mají zvýšené šance přežít styk nejen s vodou, ale i s dalšími nepříznivými podmínkami: jsou to už trochu starší modely Ericsson R310s a Nokia 6250. Jako mobily se zvýšenou odolností se označují i Siemensy M35/ME45 a Nokia 5210. V přímém styku s vodou jsou ale téměř stejně tak náchylné k poškození jako běžné mobily; odolnější jsou spíše jen proti vzdušné vlhkosti a prachu.

Poškození telefonů oxidací zabráníte jedině tak, že se budete vyhýbat mokrému a vlhkému prostředí. Když už mobil přijde do kontaktu s vodou, nezapínejte ho, pokuste se ho vysušit fénem alespoň v oblasti systémového konektoru, baterie a klávesnice, kudy voda proniká do přístroje nejčastěji, a ihned jděte do servisu. Oxidace je velmi rychlý proces a už za několik dnů se většinou oprava nevyplatí, finančně výhodnější bývá pořízení nového telefonu.

Chyby firmwaru

Nejčastější operací bývá v servisech nahrání nového softwaru do mobilního telefonu. Nový firmware se totiž do mobilu nahrává při každé opravě, a to z preventivních důvodů. Firmware sice může telefonu přidat nové funkce, častěji ale opravuje drobnosti, které uživatel vůbec nepostřehne. S firmwarem navíc souvisí mnoho dalších problémů, u kterých by se zdálo, že je firmware rozhodně nemůže ovlivnit. Může jít například o poruchy zobrazení na displeji či posílání zpráv SMS, firmware má vliv na výdrž baterie, na samovolné vypínání telefonu, chyby nabíjení apod.

Zejména kvůli vadám firmwaru nelze objektivně určit, které telefony jsou z celkového pohledu nejporuchovější. Zatímco někdo může šťastně žít s telefonem, ve kterém je roky starý firmware, a nevadí mu, že má například pomalejší menu, pro někoho jiného může být o desetinu verze starší firmwaru vadou telefonu a důvodem k návštěvě servisu. Chybami firmwaru se vyznačují zejména mobily, které příliš rychle spěchají na trh. Mezi „nejporuchovější“ telefony z hlediska dohrávání nového firmwaru patří Alcately OT 30x a 501/701, Ericsson T39 a T68, Nokia 3310, 3330, 7110, 6310, 8210, většina starších mobilů Sagem, Siemens C35i a S40, Sony CMD-J5 a další.

Mobil nečte kartu SIM

Tuto častou poruchu mnohdy můžete docela jednoduše opravit v pohodlí domova. Stačí totiž vyčistit kontakty telefonu. Pokud to nepomůže, uvažujte o návštěvě servisu, ovšem chyba bývá často v samotné kartě SIM. Karta je totiž předurčena pro omezený počet operací (několik desítek tisíc) a potom přestane fungovat. Takže u velmi starých karet SIM se dají tyto poruchy očekávat a řešením je výměna karty u operátora. Ani v této souvislosti tedy nelze označit mobil, který by trpěl touto specifickou poruchou.

Mobil nedobíjí, baterie nedrží kapacitu

Stejně jako v předchozím případě někdy pomůže pouhé očištění kontaktů baterie nebo jejich narovnání. Problémy se také občas vyskytují u mobilů, které mají baterii spojenu se zadním krytem. Takové kryty po několika měsících používání už nedrží tak pevně jako na začátku a občas se kontakty mohou přerušit, čímž se buď naruší nabíjecí proces, nebo se telefon rovnou vypne. Většinou stačí zadní kryt podložit třeba přeloženým kouskem papíru, aby se baterie neviklala. S viklající baterií počítejte hlavně u mobilů Nokia 6210 a 6310, s vůlí se ale setkáte i na Ericssonech.

Pokud se mobil nedobíjí, i když baterie sedí v mobilu pevně a kontakty jsou v pořádku, může být chyba v nabíjecím konektoru nebo v nabíječce. Pokud máte možnost, vyzkoušejte telefon s jinou nabíječkou a nabíječku s jiným telefonem, abyste poruchu určili přesněji. Některé telefony, například Alcatel OT 30x nebo Nokia 3310 se starším firmwarem, mají v této souvislosti jednu nepříjemnou vlastnost: pokud dojde k přerušení nabíjecího cyklu ještě před jeho dokončením, mobil se nezačne nabíjet hned po opětovném připojení nabíječky, ale až po určitém čase, kdy poklesne napětí v baterii. Chyba může být samozřejmě také na straně akumulátoru. Výraznější pokles kapacity můžete očekávat po zhruba dvouletém používání. Poté se vyplatí pořídit novou baterii.

Často nám do redakce píšete dotazy „Mobil mi vydrží X hodin, výrobce udává Y – mám s tím jít do servisu?“ Údaje o výdrži, které udávají výrobci, jsou většiny měřeny v ideálních podmínkách, kterých nikdy nedosáhnete. Do servisů má smysl chodit s výdrží jen v extrémních případech, kdy se telefon, který má vydržet přes týden, při průměrném používání vybije třeba během jednoho dne.

Mechanické závady

Tyto závady tvoří asi šestinu všech oprav mobilů, většina z nich je pozáručních. Mezi nejčastější příčiny reklamací v této kategorii patří výměna krytů či antény, nefunkční systémový konektor, mikrofon nebo reproduktor. Takové závady často nepadají na vrub uživatelů a způsobuje je únava materiálu, více se vyskytují u hodně starých mobilů. Ani v tomto případě nemůžeme jmenovat konkrétní mobily.

Poruchy vysokofrekvenční jednotky

Pod tímto odbornějším označením se skrývá malý díl elektroniky, který zajišťuje samotné telefonování – umožňuje kontakt mobilu se sítí GSM. Je většinou synonymem pro poruchy typu: ztrácí se signál, mobil nenajde síť, nelze volat. Závady tohoto typu se střídavě přetlačují o první místo s vadným firmwarem, podle některých servisů jsou dokonce nejčastějším důvodem reklamace. Těmito specifickými závadami se vyznačují například mobily Ericsson T39 a T68, Nokia 3310, Siemens A35 a S40.

Displej

Tato část telefonu je velmi choulostivá, a tak se není čemu divit, že patří do skupiny závad, kterými trpí přibližně každý čtvrtý z reklamovaných mobilů. Poruchou displeje se rozumí hlavně chybné zobrazení údajů, výrazné kolísání kontrastu a poruchy podsvětlení. Za poškození displeje ale mohou daleko častěji než chybné součástky uživatelé nevhodným zacházením. Přesto je známo několik mobilů, u nichž je závada displeje častější než u ostatních. Patří k nim Ericsson T68, Motorola Accompli 008 a V.50, Nokia 3310, 6250, 8210, Siemens C35i, C45 a SL45 a Sony CMD-J5 a CMD-Z5.

Klávesnice

Poruchy tlačítek patří do stejné kategorie jako závady displeje, jsou však o něco méně časté – chyba klávesnice vychází přibližně na každý pátý reklamovaný mobil. Zákazníci se ale často obracejí na servis s požadavkem na výměnu klávesnice jen proto, že jsou na ní setřeny popisky, a to asi nelze považovat za ryzí reklamaci.

Naopak znatelnou část záručních poruch se týká telefonů s joysticky, které jsou mnohem náchylnější k poškození. Z celkového pohledu mají nejporuchovější klávesnici například mobily Alcatel OT30x a 501, Ericsson T68(i), Motorola T280, Nokia 5510.

Témata článku: Nokia 3310, Nokia 5210, Nokia 5510, Nokia 6210 Navigator, Nokia 6250, Siemens A35/A36, Siemens C35i, Výměna karty, MOBI, Mobil, Neautorizovaný servis, Únava, Kter, Opětovné připojení, Extrémní teplota, Vlhké prostředí, Dovezený telefon