Operátor dodává dealerům kupony za velkoobchodní ceny, zatímco ve svých prodejnách je prodává za ceny maloobchodní. Pokud nějaký dealer prodává kupony levněji než nominál činí tak na úkor svojí marže.
Princip DPH byl popsán výše. Myslím že z něj plyne celkem jasně, že celou "nabalenou" DPH v řetězci výrobce (plátce)->distributor (plátce)->dealer(plátce)->zákazník (neplátce) nese na svojich bedrech zákazník. Pokud se do řetězce vloudí nějaký neplátce DPH tak ponese "nabalenou DPH" z řetězu před ním; pokud prodá plátci, řetěz začíná znovu:
Příklad: cena zboží 1000,- + 22% DPH, vše prodáváno bez zisku (aby to bylo lépe vidět)
Výrobce (plátce) -> 1. obchodník (plátce) platba 1220,- s tím, že výrobce odvede státu 220,-
1. obchodník (plátce) ->2. obchodník (plátce) - platba 1220,- s tím, že 1. obchodník by měl odvést státu 220,-, ale tuto částku vyinkasovanou od 2. obchodníka si započítá proti tomu co zaplatil na DPH výrobci a státu v tomto případě neodvádí nic (daň na vstupu - daň na výstupu = 0).
2. obchodník (plátce)->3. obchodník (neplátce) - platba 1220,- Kč s tím, že 2. obchodník neodvede státu opět nic, protože se nákupní a prodejní cena rovnaly a vzájemně si platby započítá
3. obchodník (neplátce) -> 4. obchodník (plátce) - platba 1220,- Kč. 4. obchodník si ovšem nemůže uplatnit žádnou daň na vstupu, protože nakupoval od neplátce. Pokud chce sám dál prodat (v tomto případě bez zisku), musí ke své nákupní ceně připočíst 22% DPH. Výsledná cena vč. DPH pak je 1220,- x 1,22 = 1488,-.
Z příkladu plyne, že pokud se do řetězce vloudí nějaký neplátce, cena výrobku či služby se rapidně zvyšuje. Neplátci proto zpravidla prodávají koncovým zákazníkům (též neplátcům), protože pro plátce DPH je daleko výhodnější nakupovat zase od plátce DPH, který mu poskytne to čemu se říká daň na vstupu. Neplátci je to pak úplně fuk, protože ten tu DPH vždycky zacvaká celou.
Je to trochu krkolomné, ale myslím že docela jasné