Čtenářský kotel: odpovědi Sony Ericssonu

V prosinci jste měli možnost pokládat otázky pro mluvčí Sony Ericssonu. Vybrali jsme necelou dvacítku dotazů a poslali do Sony Ericssony. Hned po Vánocích jsme obdrželi odpovědi, které si teď můžete přečíst.
Čtenářský kotel: odpovědi Sony Ericssonu

Klepněte pro větší obrázekTento rozhovor odpovídá na čtenářské dotazy, které jste měli možnost pokládat v dřívějším článku. Vybrali jsme ty najzajímavější dotazy, na které nám vedoucí české pobočky Sony Ericssonu Magdalena Koszańska-Kulczakowicz odpověděla. Tady jsou.


1. Proč doposud není česká lokalizace P800/900 ačkoliv již existují lokalizace polské, maďarské či rumunské?

Společně s polskými kolegy pracujeme na tom, aby naše národní lokalizace byly k dispozici co nejdříve. Uvedení české verze P900 se plánuje na druhé čtvrtletí letošního roku.

2. Rád bych se zeptal, proč má Sony Ericsson pouze jedno servisní středisko?

V minulosti byla servisní střediska dvě. Když se ukázalo, že nám zůstává pouze jeden servis, začali jsme pracovat na tom, abychom situaci zlepšili. Výsledek brzy uvidíte.

3. Dobrý den, dovedla byste si představit obchodní model založený na přímých objednávkách a prodeji? Např. firma Dell s tímto modelem slaví obrovské úspěchy, což znamená, že spokojenost je na obou stranách. A telefony SE si rozhodně zaslouží větší úspěchy. Proč se v segmentu mobilních telefonů takovýto model nevyskytuje? Je to strach z odpovědnosti za koncový prodej?

V některých zemích v západní Evropě je možné objednat naše výrobky přímo, přes internet. Domnívám se, že podobná možnost bude v budoucnu implementována i v České republice, ale ne v tomto roce.

4. Jak to vypadá s Push-to-Talk over Cellular (PoC) a jeho standardizaci? Kdy očekáváte uvedení PoC do provozu? Planujete integraci PoC a presence/availability služeb? Kdo/jaký je podle vás typicky budoucí zákazník služby PoC? Jaká bude podle vašeho odhadu oblíbenost služby PoC ve srovnáni např. s SMS?

V současnosti Sony Ericsson neplánuje implementovat PoC do žádného nového přístroje. Přinejmenším pokud jde o produkty, které mají být uvedeny v tomto roce.

5. Dobrý den, patřím ke skupině lidí, která používá služební mobil. Nebudu zmiňovat operátora, protože si myslím, že se jedná o zcela opačný problém. A teď k otázce. Proč se Sony Ericsson více nezaměří přes operátory na firemní klientelu? V mém okolí neznám firmu, která by svým manažerům, potažmo zaměstnancům pořizovala jiné mobily než Nokia. Podle mě je to čistě marketingová záležitost a zde Sony Ericsson prohrává na plné čáře. Možná malé přirovnání, stačí se podívat na vládní poslaneckou garnituru, vždyť lze vidět dnes a denně, jak používají finskou značku. Není to škoda, když technologiemi je Sony Ericsson obecně o třídu výše. Děkuji za odpověď.

Firemní klientelu pochopitelně považuji za velmi důležitou. Ve svém portfoliu máme produkty, které ji mohou oslovit: ať už jde o smartphone P900, jehož uvedení na český trh bylo velmi úspěšné, či přístroje jako T610 nebo T630, které poskytují široké spektrum funkcí pro podnikové využití. V současnosti intenzivně pracujeme na navázání dobrých vztahů s touto cílovou skupinou.

6. Dobrý den, krásný gameboard je zatím k dispozici jen na véčkový model Z600 a T630? Bude verze i pro T610?

Model T610 nemá implementovánu podporu Gameboardu EGB-10. Je to proto, že T610 byla uvedena na trh dříve než Gameboard. Je možné, že s T610 Gameboard ani do budoucna pracovat nebude, ale podpora Gameboardu bude implementována v řadě nových produktů.

7. Přijde ještě Sony Ericsson někdy na trh s odolným modelem?

Do budoucna to je samozřejmě možné, ale v letošním roce takový telefon pravděpodobně uveden nebude.

8. Jaký je a bude vztah Sony Ericssonu a Symbianu?

To je dobrá otázka :-)

Ve svém portfoliu máme již dva úspěšné produkty, které Symbian podporují, takže věřím v pokračování této spolupráce.

9. Naše firma koupila několik handsfree sad HBH-20 od Sony Ericssonu. Jednomu "odešla baterie", druhému sluchátko. Zkoušel jsem několikrát koupit sluchátko na prodejnách, v servisech, komunikoval jsem kvůli tomu s helplinkou atd. Ovšem stále nám jedno sluchátko chybí, protože výrobce nikdy přes své sliby sluchátko nedodal. Takže otázka zní: proč mě SE nutí zaplatit za HBH-20 peníze v řádu několika tisíc a pak mi neumožní koupit si jednoduchý náhradní díl?

Jestliže Vám Sony Ericsson slíbil dodat náhradní sluchátko a nedodal je, omlouvám se za to. Během dvou týdnů Vám pošleme náhradní sluchátko k HBH-20 nebo situaci vyřešíme jiným způsobem.

10. Jsem majitelem modelů T610 a P900. Naprosto marně sháním jakékoli příslušenství k těmto zařízením (držáky do auta, dobíjecí stanice na stůl atd.). Kdy bude dostatek příslušenství inzerovaného na vašem webu s dodací lhůtou alespoň jeden týden a ne s dovětkem - dodací lhůta: není známo? Totéž se týká náhradních dílů pro servisy.

Protože Sony Ericsson neprodává své produkty přímo, měli by na tuto otázku odpovědět distributoři našich produktů – otázku jim předám. Obecně ale mohu říci, že v průběhu února mohou zákazníci očekávat výrazné zlepšení dostupnosti příslušenství Sony Ericsson.

11. Myslíte si, že jste v ČR zvládli zásobení předvánočního trhu? Kromě operátorů nebyly nikde k dispozici novější modely. Pro srovnání: Nokia měla na vánočním trhu dostupných téměř třicet modelů včetně novinky v podobě Nokie 6600, Sony Ericsson pouze dva.

S předvánočním zásobováním to mohlo být lepší, máte pravdu. Osobně mě situace velmi mrzela. Důvod byl ten, že objednávky našich odběratelů výrazně překročily výrobní kapacity. Nedostatek produktů se projevil i v dalších zemích, nejen u nás.

12. Plánujete v Česku více podporovat či dokonce na svých stránkách prodávat i jiné hry Mophun? Operátoři se orientují téměř výhradně na Javu a zahraniční servery (jako např. www.mophun.com, resp. games.mophun.com) prodej do ČR nenabízejí, a tak legální získání těchto her je ve zdejších končinách velmi obtížné.

Sony Ericsson v současnosti podporuje obě herní platformy. Samozřejmě ale stále sledujeme jejich vývoj na trhu a budeme na něj reagovat.

13. Překročili jsme nový rok, a to je myslím skvělá doba pro bilancování. Mohla byste vy sama nějak popsat, co udělala česká pobočka Sony Ericssonu za uplynulý rok pro to, aby tato značka byla uživatelům blíže, měli snažší přístup k podpoře a servisu vašich výrobků. Dekuji za pokud možno konkrétní odpověď.

V české pobočce proběhly v loňském roce důležité organizační změny, které se mimo jiné zaměřily na zlepšení servisní podpory; více investujeme do lidí, kteří pracují pro Sony Ericsson a jsou pro úspěch značky mimořádně důležití; snažíme se, aby naše produkty byly na trhu více vidět a zákazníci je dobře přijímali – že se nám to daří, ukazuje nedávný průzkum GfK, podle kterého je Sony Ericsson na českém trhu první v sektoru imaging telefonů (tj. telefonů s vestavěným nebo připojitelným digitálním fotoaparátem)

14. Mě by zajímalo, jestli bude mít Sony Ericsson také nějaký chytrý telefon srovnatelný s Nokií 6600 nebo Siemensem SX1. Vaše modely P800 a P900 jsou spíše komunikátory.

V kategorii, o které mluvíte, se naše produkty dělí na dva hlavní směry: za prvé jde o smartphony (jako je série P – P800/P900), tedy přístroje, které do mobilního telefonu integrují možnosti přenosných počítačů, ale stále přitom zůstávají mobilními telefony. Za druhé jde o telefony s konceptem Quickshare, jako je T610, Z600 nebo nová T630.

15. Plánujete na český trh uvést model P900 již s českou lokalizací pocházející přímo od výrobce, anebo bude uživatel dychtící po menu v češtině opět nucen sáhnout po neoficiální náhradě vytvořené nějakou třetí firmou - jako tomu bylo u modelu P800.

Česká lokalizace bude rozhodně pocházet přímo od výrobce. V současné době se testuje a k dispozici by měla být v druhém čtvrtletí tohoto roku. Naším záměrem je, aby byla dostupná ke stažení na našich internetových stránkách.

16. Jak hodlá Sony Ericsson reagovat na uvedení nových modelů Nokia, obzvláště pak modelu 6230 s podporou paměťových karet?

Pokud jde o přístroje s podporou paměťových karet, tak už máme ve svém portfoliu silné zástupce. Jde jednak o přístroje série P: P800 byl uveden na trh v roce 2003, P900 vstupuje na trh právě nyní. Za druhé je na vybraných trzích k dispozici UMTS telefon Z1010, který karty Memory Stick rovněž podporuje.

17. Zajímalo by mě, proč se téměř každý nový mobil dodává do ČR se zpožděním. TM měl v katalogu Z600 už v říjnu - na pultech jsem ji ještě neviděl. Podobně P900. Co na to říkají operátoři? Nejsou poněkud - ehm – naštvaní?

No, co myslíte? :-)

V případě Z600 bohužel došlo ke zdržení uvedení produktu celosvětově, nebyl to jen případ České republiky. Na druhé straně – v případě smartphone P900 byla Česká republika jednou z prvních zemí, kde byl uveden!

Na závěr děkuji všem čtenářům Mobilmanie, kteří jste se zapojili do „čtenářského kotle“, za vaše dotazy a za zájem o produkty Sony Ericsson.

Témata článku: Sony, Smartphony, Ericsson, Dobíjecí stanice, Dodací lhůta, Son, Dobrý vztah, Budoucí zákazník

Určitě si přečtěte