ČTÚ kontroluje operátory, odhalil zásadní pochybení

Tuzemsky regulátor bere ochranu spotřebitele vážně, zkontroloval zapracování Husákovy novely do smluvních podmínek a spokojen rozhodně není.

Český telekomunikační úřad (ČTÚ) bdí nad právy spotřebitelů a kontroluje síťové i virtuální operátory (těch zkontroloval na čtyři desítky), zda vyhovujícím způsobem zapracovali do svých smluvních podmínek povinnosti stanovené novelou zákona o elektronických komunikacích (ZoEK). Šestiměsíční lhůta pro provedení povinných změn uplynula 8. února 2014. Balíček novinek o kterém je řeč známe jako „Husákovu novelu“ či „Husákův bič na operátory“.

Nově totiž máte my spotřebitelé větší práva přímo ze zákona a poskytovatelé služeb elektronických komunikací se jimi musí řídit. Jde zejména o následující náležitosti smluv, které kontroloval i tuzemský regulátor:

  • zda poskytovatel služeb účastníkovi umožňuje vypovědět smlouvu uzavřenou na dobu určitou za stejných podmínek jako smlouvu na dobu neurčitou a v jaké výši je stanovena případná sankce, k jejíž úhradě je účastník povinen v případě předčasného ukončení smlouvy uzavřené na dobu určitou
  • pokud poskytovatel ve svých smluvních podmínkách využívá institut „automatického prodloužení smlouvy“, je ve smluvních podmínkách zapracována informace o povinnosti poskytovatele informovat účastníka způsobem, který si zvolil pro zasílání vyúčtování, a to nejdříve 3 měsíce a nejpozději 1 měsíc před uplynutím účinnosti smlouvy obsahující ujednání o automatickém prodloužení smlouvy, o možnosti a způsobu, jak ukončit smlouvu
  • zda obsahuje návrh smlouvy informaci o právu účastníka odstoupit v zákonem stanovené lhůtě 14 dnů od smlouvy uzavřené prostředky komunikace na dálku, případně mimo prostory obvyklé k podnikání, když počátek běhu této lhůty je stanoven ke dni, kdy bylo účastníkovi v listinné nebo elektronické podobě poskytnuto písemné vyhotovení smlouvy

A jak kontrola dopadla? ČTÚ konstatuje, že odhalil podstatná pochybení, a to v případě požadavku úhrad při předčasném ukončení smlouvy. Většina poskytovatelů prý vzala zákonnou limitaci výše této úhrady na vědomí, jen nemnoho z nich ale provedlo takovou úpravu smluvních podmínek, aby ji bylo možné bez výhrad označit za vyhovující.

Klepněte pro větší obrázek
Než loni nabyla účinnost novely zákona o elektronických komunikacích, vypadalo uzavírání smluv s mobilními operátora nějak takto (obr. shutterstock.com)

Významná část poskytovatelů požaduje při předčasném ukončení smlouvy jednak doplacení rozdílu mezi „plnou“ cenou a cenou pro účastníka zlevněnou z důvodu přijetí závazku, a k tomuto rozdílu dále pětinu měsíčních paušálů zbývajících do konce závazku.

Aby se vlk nažral a koza zůstala celá...

ČTÚ popisuje kreativitu u jednoho z významných poskytovatelů, který uzavírá smlouvy pouze formálně označené jako smlouvy na dobu neurčitou, nicméně pokud účastník odebírá služby v určitém „věrnostním období“ (12 měsíců), je mu poskytována tzv. „věrnostní sleva“. Účastník sice má kdykoliv možnost smlouvu na dobu neurčitou vypovědět, avšak v případě, že tak učiní, je mu v plné výši doúčtován rozdíl mezi cenou bez poskytnuté slevy a cenou zlevněnou.

Z uvedeného je zřejmé, že by tímto způsobem mohla být obcházena zákonná limitace, a uvedený postup proto bude předmětem dalšího šetření,“ konstatoval úřad. Na náš následný dotaz ČTÚ upřesnil, že jde o společnost UPC.

Další scénář je nasnadě, regulátor vyzve operátory k nápravě, případně zahájí správní řízení, ve kterém může dle zákona uložit až desetimilionovou pokutu. Z minulosti známe například případ, kdy ČTÚ uložil dvoumilionovou pokutu Telefónice v kauze nucené změny Go tarifů. Zatím co ale pro každého síťového operátora jsou milionové sankce k smíchu, pro malé virtuály by byly likvidační. Kauzu zapracování novely ZoEK do všeobecných podmínek operátorů budeme sledovat i nadále.

Diskuze (9) Další článek: Tesco Mobile láká na SIM s kreditem 150 Kč za 75 Kč

Témata článku: , , , , , Předčasné ukončení, Limita, Významná část, Společnost upc, Operátor, Automatické prodloužení