Dealeři operátorů balamutí zákazníky

Na ulici, po telefonu nebo přímo doma nás obtěžují nabídkami telekomunikačních služeb. Nabízí úsporu, ale pozor, můžete naletět!
Dealeři operátorů balamutí zákazníky

Možná se vám to také stalo – u dveří zazvoní neznámý člověk a začne vám nabízet výhodnější telefonování, levný internet nebo třeba lákavější nabídku kabelové televize. Někdy vás takový člověk zaskočí přímo na ulici, někdy zavolá. Nabídka se může zdát nezasvěcenému uživateli natolik výhodná, že ji bez rozmyslu podepíše smlouvy, které jsou mu předloženy. Rázem přitom může přijít o pevnou linku nebo si objednat s dlouhodobým úvazkem drahé služby, které nikdy nevyužije.

Telefónica: prodejci U:fona podvádí a nejsou sami

Telefónica O2 včera vydala tiskovou zprávu, ve které upozorňuje na nekalé praktiky prodejců telekomunikačních služeb nového operátora U:fon. Ti se klamavě vydávají za spolupracovníky společnosti Telefónica O2 a pod záminkou vypínání analogového telefonního signálu předkládají zákazníkům k podpisu své smlouvy.

„V uplynulých dnech jsme v této souvislosti zaznamenali podstatný nárůst stížností od zákazníků pevných linek“, uvádí Mgr. Václav Zakouřil, ředitel pro právní podporu obchodu a marketingu společnosti Telefónica O2 Czech Republic a dodává: „Podobné pokusy o klamání zákazníků se bohužel čas od času objevují, a to zejména při vstupu nových operátorů na trh. Tak je tomu i nyní, kdy se většina stížností týká prodeje služeb společnosti MobilKom, a.s. Jakékoliv informace o takovém jednání důkladně prověřujeme a jsme připraveni podniknout příslušné kroky směřující proti těmto podvodným prodejcům i společnostem, které za nimi stojí.“

Mimo neoprávněné vydávání se přímo za obchodní zástupce společnosti, se spotřebitelé mohou setkat také s prokazatelně lživými tvrzeními typu, že jsou zástupci firmy, kterou Telefónica O2 pověřila výměnou analogové telefonní sítě za digitální, což jim údajně zajistí levnější volání. Na základě klamné informace o vypínání analogových ústředen požadují od zákazníků předložení občanského průkazu a poslední vyúčtování za telekomunikační služby za účelem podpisu nové smlouvy. Poté zákazníkovi předají formulář na zrušení pevné linky s logem společnosti Telefónica O2.

Není se čemu divit, že v takových případech mnoho zákazníků podvodníkům naběhne. Zejména senioři, kteří se zpravidla na telekomunikačním trhu tolik neorientují, se stávají oběťmi podobných praktik. Operátor proto vyzívá ke zvýšené opatrnosti a upozorňuje, že každý prodejce služeb Telefónica O2 nebo partnerských firem je vybavený identifikačním průkazem a certifikátem s číslem, jménem a fotografií. Zákazníci se mohou pro ověření prodejce obrátit také na bezplatnou informační linku 800 130 027, kde jim budou poskytnuty informace, zda návštěvník je skutečným pracovníkem společnosti, zda jeho tvrzení jsou pravdivá.

U:fon: také prodejci služeb O2 klamou

Krátce na to U:fon zareagoval. Tisková mluvčí společnosti Jana Studničková uvedla, že jakékoli podvodné praktiky prodeje služeb jsou naprosto nepřijatelné a upozornila, že jejich nepřípustnost včetně postihů je i součástí smlouvy se společnostmi, které pro U:fona „verbování“ nových zákazníků zajišťují.

„Podomní prodej je jedním z nejefektivnějších prodejních nástrojů, jaký využívá řada firem včetně telefonních operátorů, mimo jiné proto, že provize za prodej je vyplácena teprve po zaktivování služby, a nikoli po podpisu smlouvy. Prodejce tedy nemá žádnou motivaci uvádět klamavé údaje, na jejichž základě by sice byla podepsána smlouva, ale po zjištění pravých skutečností by nedošlo k odběru služby. Přesto má U:fon vlastní etický kodex, který je pro externí prodejce závazný,“ uvádí Jana Studničková.

Tisková mluvčí operátora U:fon dále upozornila na opačný případ, kdy se nekorektně chovali dealeři služeb Telefónici O2. O případu píše Rakovnický deník.

Prodejci služeb Telefónici O2 se začátkem minulého týdne zaměřili na sídliště v Rakovníku. Místní občany přijeli seznamovat s plánovanou digitalizací televizního vysílání, ale většinu z nich obelhávali za účelem podpisu smluv k využívání služeb Telefónici O2.

„Mé pětasedmdesátileté mamince tvrdili, že jí nepůjde kabelová televize, takže jí nechali podepsat tři objednávky. Jednu na pevnou telefonní linku, druhou na digitální vysílání a třetí na poskytování veřejně dostupných služeb elektronických komunikací. Vždyť maminka nemá ani počítač. Připadá mi to neetické,“ řekla pro Rakovnický deník jedna z postižených zákaznic.

Dealeři chtějí zákazníka za každou cenu

Domovní prodej je pro firmy obzvlášť výhodný. Ať už se jedná o internet, kabelovou televizi nebo telefonní služby, úspěšnost domovního prodeje je poměrně vysoká. Vyškolení dealeři jsou zaučeni, jak zákazníkovi prezentovat nabídku tak, aby okamžitě usoudil, že je pro něj výhodná. Nedává mu příliš času na rozmyšlenou a na otázky může odpovídat po svém, tedy s naučenými kličkami. Důvěřivý zákazník si pak zpravidla připadá dostatečně seznámen s nabídkou a nezdráhá se smlouvu podepsat.

Dealerskou práci nevykonávají přímo společnosti nabízející produkty, ale specializované dealerské firmy či jednotlivci, kteří získají za každého nového zákazníka provizi. To mnohé motivuje k tomu, aby podpis potencionálního zákazníka dostali za každou cenu. Tedy i za užití vědomého podvodu.

Jeden muž blízký redakci, který si přeje zůstat v anonymitě, měl možnost seznámit se s praktikami dealerů v praxi. „Před několika měsíci mě zaujal inzerát v denním tisku, který sliboval měsíční výdělek sahající do několik tisícovek měsíčně a to pouze za práci telefonního operátora u jedné neznámé telekomunikační firmy na severní Moravě. Inzerát ve mě nebudil důvěru, ale adresa uvedené firmy byla poblíž, tak jsem se zašel informovat, o co jde,“ popisuje začátek svého zážitku.

Následovala klasická přijímací procedura formou rychlého výběrového řízení a pohovoru u jednoho z vedoucích pracovníků firmy. Stále se však nedozvěděl, o jakou práci konkrétně jde. Podle dohody se další den dostavil na místo srazu, kam dorazilo ještě pět dalších zájemců o práci a tři manažeři. Každý z manažerů dostal na starost dva nové pracovníky, které měl zaučit. „Podstata práce spočívala v prodeji telekomunikačních služeb od operátora Volný tak, aby se zákazník nedozvěděl podstatné věci o aktivačním poplatku a dražším volání oproti právě používanému tarifu na pevné lince,“ uvádí náš zdroj.

Dále popisuje chování manažerů v praxi: „Začalo se zvonit na zvonky lidí v domech pod záminkou instalace kabelové televize, opravy elektrického vedení a podobně. Lidé vstřícně otvírali. Po vstupu do domu se začalo pracovat postupně od nejvyššího podlaží, byt od bytu. Po zazvonění se vždy manažer představil jako "pracovních telekomunikací" a chtěl vidět poslední vyúčtování za pevnou linku.“

Pro aplikaci služby společnosti Volný bylo nutné, aby měl potencionální zákazník pevnou linku Telefóniky O2, tehdy ještě Českého Telecomu, a vyhovující tarif. „Pokud měl vyhovující tarif, manažer vytáhl smlouvu, opsal důležité údaje a chtěl podpis pod záminkou výhodnějšího volání pro klienta, který ani netušil, že tím přechází k jinému operátorovi. Stalo se také, že když měl zákazník nevyhovující tarif, tak si manažer vyžádal poslední vyúčtování a jakmile zákazník zavřel dveře, tarif mu byl bez jeho vědomí změněn. Manažeři nám také doporučili fintu pro ty, kteří odmítnou smlouvu podepsat. Stačí jim vyhrožovat vypojením pevné linky a mnozí si to prý urychleně rozmyslí,“ uzavírá své vyprávění a ještě dodává: „Jeden obchodní zástupce musí uzavřít za jeden pracovní den minimálně deset takových smluv a za každou má provizi 269 korun.“ Následně o svých zkušenostech informoval oba poškozené operátory.

Nevěřte dealerům

Dealerům telekomunikačních služeb se v dnešní době už asi nevyhnete. Osloví vás na ulici, přijdou až domů nebo alespoň zavolají. Další z našich známých uvedl zkušenost, kdy jeho matce volal čtyřikrát během jednoho dne muž, který se představil jako autorizovaný dealer T-Mobilu, přestože byl již po druhém telefonátu důrazně upozorněn, že o nabízené služby neměla zájem. Dealer se přitom nezdráhal představit a uvedl, že je zaměstnancem telemarketingové firmy D+S europe Czech.

Na podobné praktiky existuje snad jediná možná rada – ignorujte je. Pokud si necháte nabídku vysvětlit, nic nepodepisujte. Zapamatujte si názvy nabízených služeb a o podrobných podmínkách se informujte dodatečně na webových stránkách operátora, na prodejnách nebo na infolince. Důkladně si pak pročtěte veškeré smlouvy, které hodláte podepsat.

Máte nějaké zkušenosti s dealery telekomunikačních služeb, ať už dobré nebo nepříjemné? Podělte se o své zážitky s ostatními v diskuzi pod článkem.

Témata článku: Operátoři, Ostatní, Podomní prodej

97 komentářů

Nejnovější komentáře

  • peetrs 23. 2. 2009 10:15:22
    Vopakuješ se blbečku, je to vopruz a nuda...! :-P
  • Toony 11. 9. 2007 9:40:54
    Drive jsem pracoval pro jednu expresni zasilkouvou sluzbu ktera rozvazela...
  • --- 24. 8. 2007 13:19:44
    Práci obchoďáka jsem si skousil na vlastní kůži a za tu dobu sem se o tom...
Určitě si přečtěte

Podojit digitálně. iCow přes SMS radí africkým rolníkům

Podojit digitálně. iCow přes SMS radí africkým rolníkům

Čtyřicátnice Susan Kahumbuová mě vítá na dvoře v montérkách a holínkách. To není právě model, ve kterém si představíte autorku úspěšné aplikace pro mobilní telefony.

27.  12.  2015 | Nídr Tomáš | 5

MasterCard: Jak z mobilu udělat platební terminál

MasterCard: Jak z mobilu udělat platební terminál

Za 5000Kč můžete mít platební terminál, který můžete mít všude s sebou a zákazníci vám kartou zaplatí i kdekoliv v terénu. Stačí připojit k mobilu...

23.  6.  2013 | Schwarzmann Marek | 33

Lidé si stále více stěžují na operátory, nejvíce na O2

Lidé si stále více stěžují na operátory, nejvíce na O2

Nesouhlas s naúčtovanou částkou, vtíraví podomní prodejci a problémy Vodafonu s přenosem čísel opět zvýšili počet stížností, které chodí na ČTÚ.

17.  9.  2012 | Pospíšil Aleš | 35

U:fon reaguje na nařčení ze strany O2

U:fon reaguje na nařčení ze strany O2

16.  8.  2007 | Kůžel Filip | 24


komerční sdělení

Komerční sdělení