Demo: zkuste si, jak se píše česky s technologií T9

Diskuze čtenářů k článku

janndvorakk  |  30. 12. 2003 22:19

Nám(Mám) siemens c62 a ten diakritiku podporuje. Jen nejde diakritika psát afz(bez) v9(t9).

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
male_kote  |  17. 07. 2001 19:25

mam Alcatela 303 a v nem jen anglickou verzi T9. kde se da sehnat ta ceska? nebo je to zase jen zalezitost Nokie?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Tomáš  |  17. 07. 2001 19:25

Existuje T9 pro OT301?Kde se dá pořídit?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Josef Dvorak  |  17. 07. 2001 19:25

Prosim Vas jakej Rozdil je mezi T9
a Zi ? dekuji

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Sedoka  |  17. 07. 2001 19:25

Nemohl by na Mobilmanii vyjít kompletní přehled telefonů, které podporují
a/ diakritiku v tel.seznam a poznámkách
b/ při psaní sms
c/ při zobrazování wapu
d/ při psaní pmocí T9 či jiných systémů ?
Dále bych uvítal test, jak se poslaná diakritika zobrazuje na jiném telefonu (v příchozí sms).
Rozhodně by si to čtenáři a čeština zasloužila.
Nebo u nás nejso vlastenci a krásný český jazyk spěje díky lenosti k záhubě. Doufám, že ne.
Děkuji Sedoka

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Marek Lutonský  |  17. 07. 2001 19:25

Vlastenci u nás možná jsou, ale vlastenecký zápal jim češtinu přes SMS centra, která ji nepodporují, neprotlačí. Nějaký takový článek nevidím příliš nadějně, protože to bychom potřebovali mít všechny telefony k dispozici, navzájem mezi nimi poslat textovku, nejlépe ještě u všech operátorů ... to fakt asi nepůjde.

a) to z hlavy nevím

b) je zbytečné psát sms s diakritickými znaménky, protože přes SMS centrum neproleze a takové psaní trvá mnohem déle.

c) to by měly umět všechny telefony, nezvpomínám si na žádný, který by byl bez češtiny. I když - ale to je bez záruky - mám pocit, že na Ericssonu R520 byl nějaký problém ... ale to by se muselo ověřit.

d) český slovník T9 v současnosti nabízí jen: Nokia 6210, Sony CMD-J5, Benefon Q a připravovaný Sagem MW 3020. Vím, že Nokia připravuje T9 pro 3310 a 3330, stále testuje starší modely 3210 a 7110.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Standa  |  17. 07. 2001 19:25

Vy co nadavate na T9, jste to pravdepodobne nikdy poradne nevyzkouseli. Je to naprosto perfektni vec, ktera znacne urychluje psani SMS.
Jenze taky zalezi na tom, jaky mate telefon. Treba SONY J5 ma velice kvalitni slovnik, lepsi nez ostatni znacky (fuck off Nokia, Siemens).
Firma SONY, ktera u nas proda celkem malo telefonu ve srovnani s jistou nejmenovanou FINSKOU firmou se "obtezovala" s takovym (aspon pro Japonce) exotickym jazykem jako CESTINA. A dela to velmi dobre! I kdyz Sagem take neni spatny.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Marek Lutonský  |  17. 07. 2001 19:25

Máte nějaké důkazy, že na Sony je lepší T9 než třeba na N6210? Zajímá mě to. Můžete napsat konkrétní příklady?

Jak píšu výše, implementaci T9 do telefonů provázejí velké problémy a samotní výrobci jsou z toho hodně nešťastní. Myslím, že by byli velice rádi, kdyby mohli tuto funkci nabídnout.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Bobecek  |  17. 07. 2001 19:25

Nevite nekdo, kdy bude k dispozici ceska T9 pro N3310?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
J.F.K.  |  17. 07. 2001 19:25

Zapomeň...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Marek Lutonský  |  17. 07. 2001 19:25

Nokia na ní stále pracuje, ale jsou nějaké problémy, takže termín není určen.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Empires  |  17. 07. 2001 19:25

Mam Sony j5 uz asi 3 mesice a na ceskou t9 si nemuzu stezovat...je to daleko rychlejsi nez bezne psani!

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Alien  |  17. 07. 2001 19:25

Myslím,že někomu by byla moooc platná,ale já píšu ve zkratkách nebo pomocí slov a takových většina ve slovníku prostě není.Tak T9 ani Zi mi není k ničemu.Já bych to tipnul na ženské nebo managery (ti ale radeji zavolají než se piplat s SMS).
NO prostě kdo chce ať píše,kdo ne tak ...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
fizz  |  17. 07. 2001 19:25

Po nevalnych zkusenostech s T9 musim podotknout, ze zatim nejlepsi psani SMS ma ERICSSON (pomoci bocnich klaves) kde se hrabe T9, naucit slovnik, nabizi to navic hromadu nesmyslu, proste nanic.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Dolik  |  17. 07. 2001 19:25

Souhlasím v plným rozsahu.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Michal  |  17. 07. 2001 19:25

Naprosto k hovnu, píšu poslepu a rozhodně rychlejc než se obtěžovat kontrolou nabízených slov.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Marek Lutonský  |  17. 07. 2001 19:25

Proč myslíte, že T9 je k ničemu? Většina lidí poslepu nepíše a T9 jim velice pomůže.

Pokud dodrží stejnou frekvenci psaní, bude výsledek přibližně dvakrát rychlejší, protože ušetří vícenásobné stisknutí tlačítek pro napsání znaků na dalších pozicích. Navíc není třeba čekat při psaní znaků na jednom tlačítku, až vás mobil pustí dál.

Samozřejmě není možné zapomenout na občasné přepnutí slova, když se T9 napoprvé netrefí, ale pořád to zabere méně času než klasické psaní textovek.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Michal  |  17. 07. 2001 19:25

To si vůbec nemyslim. Možná to chce hodně cvičit, ale pro mě byl výsledek úplně tragický. Za pět let psaní SMS sem asi trochu zkostnatěl

"Navíc není třeba čekat při psaní znaků na jednom tlačítku, až vás mobil pustí dál" - to snad nemyslíte vážně, ne ?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Marek Lutonský  |  17. 07. 2001 19:25

Myslím to vážně, co se vám na tom nezdá?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
eminem  |  17. 07. 2001 19:25

No jo nekdy sem chtel napsat jine slovo nez, ktere me to porad pchalo, ale ja ho v textu nechtel, protoze melo uplne jiny vyznam, da se nejak rychle prepnout, abych mohl psat normalne a potom zase T9 (u Nokie)?
Diky.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Marek Lutonský  |  17. 07. 2001 19:25

Na Nokii stačí dvakrát rychle stisknout křížek. A pro návrat do T9 platí stejný postup.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Michal  |  17. 07. 2001 19:25

No prostě zmáčknu šipku a píšu další písmeno a nečekám hloupě až mě milostivě tlf. umožní pokračovat.

např. prdel - mačkám 7, šipka, 3*7, 3, šipka, 2*3 a 5 - toto všechno cca 2,5 sec

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Marek Lutonský  |  17. 07. 2001 19:25

Tak já to mám s T9 za sekundu a to ještě musím dvakrát stisknout křížek pro změnu slova.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Jarousek  |  17. 07. 2001 19:25

Nic moč

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Petr Rympler  |  17. 07. 2001 19:25

Mam mt Sony CMD-J5 a je tam T9. Nejprve jsem se toho bal, ale ted je to super. Hodne to setri cas. Je to super, ale jen v pripade, ze nemate na ruce sadru :)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Pavel Bednár  |  17. 07. 2001 19:24

Ahoj. Jednu dobu jsem používal německý slovník "té devídky" na Siemensu c35. Psaní mi připadlo fakt bezva. Dokonce i jmé to psalo s velkýma písmenama.

Nevíte někdo, kdy bude k mání firmware s českou t9 na Siemense c35 ????

čau Pavel

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Vlada  |  17. 07. 2001 19:25

podle oficialnich infomraci od Siemensu nebude NIKDY implementovana ceska T9 do rady mobilu x35.
Pouze SL45 by se mohla upgradovat (mozna nekdy}. Ocemz ovsem take silne pochybuji.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
jklamo  |  17. 07. 2001 19:25

Proč to ale nejde ?
Podle mne je nahrání české T9 teoreticky jednoduché - technici v Siemensu vezmou firmware na x35, vymazou z nej nemcinu (nebo anglictinu, nebo oboje) a misto toho tam proste nahrajou cesky T9 slovnik ! Nevim, co je na tom tak tezkeho ze to nikdy nepude.
A kdyby aspon bylo mozne vymazat obsah jednhoho ze dvou T9 slovniku, postupne bych to proste zaplnil ceskymi slovy (telefon je tam automaticky pridava).

Opravdu tedy nevim, v cem je problem.
Mohl byste mi to nekdo vysvetlit ?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Marek Lutonský  |  17. 07. 2001 19:25

Podle informací od Nokie, která má s implementací českého slovníku do telefonů také problémy, je důvod v hardwaru telefonu, který nezvládá český slovník. Ten je totiž na implementaci mnohem náročnější než angličtině nebo němčina. Nevím, jestli se jedná o paměť, o výpočetní výkon nebo něco jiného. Tohle je ale oficiální vysvětlení.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
jklamo  |  17. 07. 2001 19:25

to se mi zda divne. Pokud telefon muze mit zaroven nemeckou a anglickou T9, proc by mela byt ceska T9 vetsi nez obe dohromady ?
Bojim se spis, ze je to tzv. marketingovy problem - proc by meli vyrobci mobilnich telefonu implementovat moderni technologie i do "starsich" typu telefonu (s moznosti upgradu), kdyz mnohem vice vydelaji na tom, kdyz moderni technologie implementuji jen do uplnych novinek, a uzivatel chtivy si pak koupi novy telefon.
To by ale nesouviselo jen s T9 cestinou, ale take s vibracemi N 3210.. nebo prostorem na SMS v pameti telefonu - tim disponuji jen nejdrazsi telefony, i kdyz podle mne neni velky problem ubrat trochu pameti z pameti na telefoni cisla a T9, a zpristupnit ji na ukladani SMS. Skoda, ze si proste uzivatel telefonu nemuze doma sestavit vlastni firmware a pak si ho nahrat svobodne do telefonu....

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Marek Lutonský  |  17. 07. 2001 19:25

Proti tomu ale mluví několik věcí:

- Nokia nemá českou T9 ani v novince 3330 (a podle vás by jí měla přesvědčovat lidi, aby ji vyměnili za 3310).

- Mám oficiálně potvrzeno, že se stále pracuje na implementaci do 3310 a dokonce 7110.

- Od Alcatelu vím, že s českou Zi jsou podobné problémy.

Jsem přesvědčen, že kdyby to bylo tak jednoduché, výrobci s implementací T9 neváhají.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Marek Lutonský  |  17. 07. 2001 19:25

Sorry, pracuje se na 3210 a 7110, o 3310 se to samozřejmě ví.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
RedBaron  |  17. 07. 2001 19:25

Firma Tegic má T9 v češtině OFICIÁLNĚ hotovou. Tak kde je problém?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Marek Lutonský  |  17. 07. 2001 19:25

Problém je, že hardware telefonu českou T9 nedokáže zvládnout. Nevím, jestli jde o paměť, výpočetní výkon nebo něco jiného, ale je to tak.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
RedBaron  |  17. 07. 2001 19:25

Zcela jiste se jedna o ruzne koncovky slov. Jako mobil, mobilu, mobilem apod. Jestli se musi zavadet jako dalsi slova kazdy tvar, tak je to fuska.

Podobny problem zazivaly internetove vyhledavace, dokud neprisel Google, ktery je super ve vice aspektech.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Jindra  |  17. 07. 2001 19:24

Já používám T9 chvilku a jsem nadšený. Nemyslím, že je rozumné, abychom do SMSek psali háčky a čárky (čeština x cestina). Nikdy nevím, na jaký telefon to posílám a v jaké formě to přijde. Slovník se doplňuje snadno a není problém poskládat neznámá slova z toho, co už zná.

A T9 x Zi? Někdo tady tvrdí, že je Zi lepší. K čemu ale je, když není v češtině (cestine :))? Než se od Alcatelu dočkáte slovníku, možná už nebudete ani mluvit česky...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Petr Broža  |  17. 07. 2001 19:24

Česká Zi by mohla být podle českého Alcatelu do prázdnin.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Petr Souček  |  17. 07. 2001 19:24

Tohle by mě zajímalo - už se někomu stalo, že textovka napsaná na mobilu v češtině s diakritikou dorazila zkomolená? Dělal jsem různé pokusy, ale ještě se mi to nepodařilo. Jiná věc je odesílání diakritiky z webu, ta je zkomolená asi vždy.
Možná je jen otázka času, než se začne v SMS používat diakritka, u e-mailů to trvalo několik let.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Jindra  |  17. 07. 2001 19:24

Já posílám SMSky bez diakritiky. Ale mám kamarádku, která se piplá na své nokii s háčkama a čárkama a mně to pak přijde nezkomolené, ale bez diakritiky.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
RedBaron  |  17. 07. 2001 19:24

Já jsem, vzhledem k tomu, že mám OT501, hodně zvědav na českou Zi, což je obdoba T9. Má dvojnásobnou zásobu slov a ještě o chloupek lepší manipulaci mezi slovy, navíc přidávání dalších. Ale zatím je to ve hvězdách...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
SaTaN8210  |  17. 07. 2001 19:24

No kdyz je to ve hvezdach, tak jak muzes vedet, ze ma 2x zasobu slov ??....

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
RedBaron  |  17. 07. 2001 19:24

To ví jen bůh, SaTaNe. Slibujou to už dlouho, ale je s tím kříž... :o)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Petr2  |  17. 07. 2001 19:24

Mám stejnouu zkusenost jako Tomás, týden jsem používal T9 u 6210, načež jsem ji opět vypnul. Vadilo mi, že psala jména s malými písmeny a občas mi nabízela pitomosti...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Petr Souček  |  17. 07. 2001 19:24

Na to, aby se psala jména s velkými písmeny stačí před jménem jednou stisknoutt #, to není tak strašné. Asi mám nějaký konformní slovník, ale něco psát ručně musím zcela vyjímečně. Chce to taky osvojit si pár triků, jako třeba že dlouhý stisk klávesy s číslem je číslice, dlouhým stiskem * se vyvolají speciální znaky, dlouhým stiskem # se přepne na psaní číslic, stiskem šipky dolů se "slepují" slova atd. Je to všechno v příručce, ale kdo ji čte, že?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Marek Lutonský  |  17. 07. 2001 19:24

Mám úplně stejnou zkušenost - do klasického režimu psaní přepínám z T9 jen výjimečně. S velkými a malými písmeny si nedělám hlavu, nepíšu román, ale textovku. (Díky za tip ke spojování slov, to jsem nevěděl.)

Nevýhodou T9 je, že se nedá psát poslepu - je třeba kontrolovat, jaké slovo se objevilo. (Ale třeba Petr to často nekontroluje a potom od něj chodí zajímavé přesmyčky .

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Petr Broža  |  17. 07. 2001 19:24

Smzsl větz se však dá v pohodě pochopit. Proto se při psaní s českou T9 na displej opravdu nedívám. Je to rychlejší.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Marek Lutonský  |  17. 07. 2001 19:24

Petře, ty se snad při psaní nedíváš ani na monitor

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Tomas  |  17. 07. 2001 19:24

Je to sice hezké,ale mám takový pocit že to bez T9 mám napsané rychleji.Samozřejmě za předpokladu že nebudu písmena a znaménka teprve hledat kde vůbec jsou.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Petr Broža  |  17. 07. 2001 19:24

Pokud člověk ví, jaká slova slovník zná a jaká ho nemusí učit, píše se opravdu velmi rychle. Bohužel se při psaní musíte vyvarovat různých nářečových slov nebo zkratek, které slovník nezná - učení zabere spoustu času a psaní není efektivní. Používám českou T9 už dost dlouho a bez ní jsem praktikcy nahraný...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
SaTaN8210  |  17. 07. 2001 19:24

A kde jsi Peto nahrany? Nekde na videokazete nebo kde?? ;o)))

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
noiz  |  17. 07. 2001 19:24

Timto demem jsem byl hodne prekvapen protoze T9 funguje uplne stejne jako Zi...je mezi nimi nejaky rozdil?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Marek Lutonský  |  17. 07. 2001 19:24

U Zi by měly existovat tři verze slovníku závislé na hardwaru telefonu a lišící se slovní zásobou. Alcatel OT 501 by měl mít největší slovník - prý větší než má T9.

Zi se liší také tím, že na rozdíl od T9 nezobrazí slovo až po napsání všech jeho znaků. Nějaké slovo je vidět už při napsání prvního znaku, postupně se upřesňuje - když už je slovo na displeji, nemusí se celé dopisovat.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
noiz  |  17. 07. 2001 19:24

jo diky na ceskou zi do 501 se moc tesim ale je me jasny ze se termin jeste aspon 3x posune:(

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Petr Souček  |  17. 07. 2001 19:24

Na to, aby to bylo česky a ne cesky by musela implementace T9 podporovat diakritku, a to jsem zatím neviděl. S cestinou občas můžou vzniknout nepříjemná nedorozumění, a pak je přechod z klasického psaní textovek na T9 krokem zpět.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Petr Broža  |  17. 07. 2001 19:24

Češtinou byla sazmořejmě myšlena cestina.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
ets  |  17. 07. 2001 19:24

Diakritika je opravdu v SMS super - skoda jen, ze telefony od ruznych vyrobcu (a nekdy i od stejnych) pouzivaji jine kodovani...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Zasílat názory e-mailem: Zasílat názory Můj názor