Diskriminuje Eurotel a Paegas Oskara nebo ne?

V březnu byla na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže vznesena stížnost na Eurotel a Paegas za cenovou diskriminaci Oskara. Ta spočívala nebo má stále ještě spočívat v tom, že volání z těchto dvou sítí na Oskara bylo (je) dražší než volání v rámci těchto dvou sítí.
Diskriminuje Eurotel a Paegas Oskara nebo ne?

V čem byl problém

Cena za volání ze sítě Paegas do sítě Oskar byla téměř u všech tarifních programů o korunu vyšší než cena za volání do sítě Eurotel. Paegas však později svou cenovou politiku změnil a u všech nových tarifních programů (Paegas 20, Paegas 60, Paegas 120 a Paegas 300) a předplacené služby Twist ceny za volání do sítě Eurotel a Oskar sjednotil. U tarifních programů na ceně stanovenou pro volání do sítě Eurotel a u Twistu na ceně za volání do sítě Oskar. U starších tarifních programů (Ekonom, Aktiv, Manažer a Diamant) zůstala cena za volání do Oskara vyšší než za volání do sítě Eurotel.

V případě Eurotelu je situace podobná - u nových tarifních programů je cena za volání do sítě Paegas a do sítě Oskar stejná. Cena u předplacených tarifů Original Go a Quatro Go se také sjednotila a předplacený tarif Fun Go přišel s cenami stejnými za volání kamkoliv po ČR, takže u něj žádná cenová diskriminace ani nepřipadala v úvahu. U starších tarifních programů sítě Eurotel GSM Global se cena za volání do sítě Oskar a do sítě Paegas liší i nadále. Eurotel má ale ještě jednu, analogovou, síť - Eurotel T!P, kterou v současnosti používá přes 60 tisíc zákazníků. V této sítí zůstaly ceny za volání do sítě Oskar vyšší než ceny za volání do sítě Paegas, a to jak u tarifních programů T!P TOP a T!P 60, tak u předplaceného tarifu Go Felicia.

Proč byly ceny vyšší: pohled z jedné strany

Ceny za volání do Oskara byly vyšší především proto, že propojení se sítí Oskar bylo ekonomicky náročnější (muselo se vybudovat) a méně se Eurotelu a Peagasu vyplácí. Je tu totiž malý problém, a to propojovací poplatky. Pokud voláte ze sítě Eurotelu do sítě Oskar, pak musí Eurotel za každou minutu vašeho hovoru Oskarovi zaplatit. To samé platí pro volání z Oskara do Eurotelu či v případě volání mezi kterýmikoliv dvěma sítěmi (až na jisté výjimky).

Z pohledu operátora, který má přes 2 miliony zákazníků, je tedy volání do sítě, která má půl milionu zákazníků silně neekonomické. Důvodem je to, že je dosti pravděpodobné, že ze sítě, která má čtvrtinový (popř. pětinový) počet zákazníků, bude do jeho sítě směřovat podstatně méně hovorů. Jinými slovy: je poměrně pravděpodobné, že uživatelé sítě Paegas nebo Eurotel budou v celkovém součtu provolaných minut volat do Oskara více než uživatelé Oskara do těchto dvou sítí.

V případě volání mezi sítí Paegas a Eurotel je ovšem situace jiná. Obě sítě mají přibližně stejný počet uživatelů, a tak lze předpokládat, že celková částka, kterou bude muset Eurotel zaplatit Paegasu za propojovací poplatky bude dosti podobná částce, kterou bude Paegas platit Eurotelu.

Proč byly ceny vyšší: pohled z druhé strany

Když se trochu zamyslíme nad výše uvedeným argumentem, pak musíme uznat, že něco na něm asi bude, ale je tu i protiargument. V síti, která má 2 až 2,5 milionu zákazníků, je relativně vysoký počet hovorů uskutečněn v rámci sítě a menší počet hovorů pak směřuje mimo ni. V rámci sítě, která má půl milionu zákazníků nebo spíše několik desítek tisíc (pokud vezmeme v úvahu dobu, kdy se Oskar rozbíhal) je uskutečněno mnohem méně hovorů než ve výše zmíněných sítích. Důvod je prostý - většina lidí užívajících mobilní telefon má totiž některého z ostatních dvou operátorů, a tak velká část hovorů Oskarových zákazníků směřuje právě mimo Oskarovu síť.

Dalším poměrně silným argumentem, proč by měli uživatelé Oskara volat častěji do ostatních sítí než uživatelé ostatních sítí do Oskara, jsou Oskarovy nižší ceny. Uživatel Oskara má totiž v mnohých případech dostupný stejný počet volných minut jako u ostatních operátorů za poměrně nižší cenu. Z toho vyplývá, že si pak může dovolit provolat třeba více minut než u jiného operátora, což v kombinaci s předchozím aspektem znamená, že bude také pravděpodobně hodně volat do sítě Eurotel a Paegas.

V celkovém součtu bychom se pak měli dostat k tomu, že částka, kterou zaplatí Eurotel či Paegas Oskarovi za propojení hovorů a SMS, bude přibližně stejná jako částka, kterou zaplatí Oskar Eurotelu a Paegasu. To, jestli tak tomu skutečně je, je však přísně utajovaná skutečnost a málo který člověk se ji dozví.

Pohled ze strany ÚOHS

Pak tu máme ale ještě jeden, rozhodující pohled, a to pohled antimonopolního úřadu. Ten se snaží posuzovat situaci z nadhledu. Máme zde 3 operátory. Uživatelé operátorů 1 a 2 platí za volání do sítě operátora 3 vyšší cenu než za volání mezi prvními dvěma operátory. V praxi to tedy znamená, že uživatelé operátora 1 a 2 budou poměrně neradi volat do sítě operátora 3, protože je to vyjde dráž. Jednoduchá a logická úvaha vedená ze strany uživatele mobilního telefonu. Důsledek je ten, že někteří potenciální uživatelé operátora 3 si mohou říct: „Když si koupím operátora 3, který by pro mě mohl být třeba výhodnější, tak mi někteří uživatelé operátora 1 a 2 nebudou chtít volat. Operátora 3 si tedy koupit nemohu, protože...“

Stejným způsobem také pravděpodobně uvažovali pracovníci ÚOHS, kteří rozhodli, že chování Eurotelu a Paegasu není v pořádku a že se jedná o cenovou diskriminaci Oskara. Výsledkem je, že se ÚOHS rozhodl udělit těmto dvěma operátorům pokutu. Toto rozhodnutí však ještě není pravomocné a oba dva operátoři mají možnost se proti němu odvolat a dokázat ÚOHS, že Oskara nediskriminují a nediskriminovali.

Jak to tedy nakonec dopadne, je zatím brzy spekulovat.

 

Témata článku: Operátoři, Vodafone, O2, T-Mobile, EU, Disk, Oskar, Paegas, Euro

Určitě si přečtěte

O2 v říjnu: iPhone 8, Xperia XZ1 Compact a tajné tisícové slevy [ceník]

O2 v říjnu: iPhone 8, Xperia XZ1 Compact a tajné tisícové slevy [ceník]

** Nový iPhone 8 srazil ceny starších modelů zhruba o 4 000 Kč ** Další podzimní novinkou je nejmenší superphone Sony Xperia XZ1 Compact ** Nepřehlédněte slevy s programem Extra výhod, třeba na Nokie 3 a 5

16.  10.  2017 | Pospíšil Aleš | 1

Vodafone rozsekal internet. Dílky jsou neomezené, první dva stojí po 99 Kč

Vodafone rozsekal internet. Dílky jsou neomezené, první dva stojí po 99 Kč

** Vodafone hlásá revoluci, ale jednoduché to mít nebude ** Pass jsou příplatkové balíčky pro sociální sítě, chatovací aplikace, hudbu a video ** Uživatelé budou zmatení, který provoz se kam počítá

5.  10.  2017 | Kůžel Filip, Posejpal Jan | 81