Volby se blíží a premiér Sobotka se chce před voliči ukázat jako úderný vůdce. Dokazuje to zrychlené schvalování novely Zákona o elektronických komunikacích (ZoEK), ale také oznámení Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS), že zahájí „sektorové šetření v oblasti hlasových a datových služeb“. Lidově řečeno: zda se mobilní operátoři nedomlouvají na cenách, které účtují zákazníkům z řad domácností.
ÚOHS jen stručně uvádí, že cílem šetření bude zjistit, zda na těchto trzích existují důvody pro zásah soutěžního regulátora. Konkrétně má jít o prověření indicií, zda nedochází k zakázané koordinaci operátorů, případně ke zneužití dominantního postavení.
Telekomunikační trh si rozdělili tři velcí hráči a další subjekt prakticky nemá možnost do odvětví vstoupit (neexistuje volné frekvenční pásmo). Oligopol. To není nadávka, ale termín z ekonomických učebnic. Stručně řečeno: oligopol realizuje menší objem produkce, než by mohl (nízké datové limity) za ceny vyšší, než by musel (ceny dat v ČR jsou v porovnání se zahraničím extrémní) a profituje.
Kartel, nebo následování?
Tím vzniká tzv. produkční mezera a neefektivita oligopolu. Z tohoto důvodu je třeba oligopoly regulovat. Pouze konkurenční odvětví je možné nechat neviditelné ruce trhu.
Ekonomie myslí i na formy spolupráce mezi subjekty, které působí na nedokonalém trhu (neumožňuje vstup do odvětví). Jedním z nich je kartel, což je domluva účastníků na cenách. Krom kartelu ale existuje i cenové následování, což může být náš případ, který lze na trhu pozorovat po tzv. tarifní revoluci v dubnu 2013, kdy se Vodafone s T-Mobilem přizpůsobili nové cenové hladině nastolené O2 prakticky přes noc.
ČTÚ chystá půdu pro regulaci
Tuzemský regulátor provádí test tří kritérií, aby mohl trh mobilních datových služeb označit za nekonkurenční a mohly na něm být ze strany státních orgánů nařízena nápravná opatření. Hotovo má být během jara.