Dopravní podnik města Brna (DPMB) spouští od 1. července 2020 nový bezkontaktní systém elektronického odbavování přímo ve vozidlech. Ke žlutému terminálu s displejem instalovanému u dveří tramvaje, autobusu nebo trolejbusu bude stačit přiložit bezkontaktní platební kartu, případně mobil (či hodinky) s platební službou Apple Pay nebo Google Pay a pípnutím zakoupit jízdenku.
Tarifní systém je nastaven tak, abyste vždy cestovali za nejnižší možnou cenu. K tomu bude nutné při každém nástupu do vozidla (i při přestupu na jinou linku) vždy kartu nebo telefon přiložit a pípnout. U krátkých cest do 15 minut dokonce i při výstupu, aby se naúčtovala levnější jízdenka. Podobný systém funguje třeba v Londýně a okolí pod názvem Oyster, v Česku už takové řešení nabízí Dopravní podnik Ostrava. V Jihomoravském kraji se do systému v průběhu léta zapojí i krajská integrovaná doprava (IDS JMK).
Neomezené denní cestování za 90 Kč
Při delších cestách a více přestupech v rámci jednoho dne systém zastropuje celkovou částku cenou denní jízdenky 90 Kč, aniž by si cestující musel hned na začátku denní jízdenku konkrétně zakoupit. Tento princip platí pro cestu dospělé osoby v zónách 100 a 101. Při cestách za hranice města, při přepravě velkého zavazadla, psa nebo jízdního kola a dalších specifických případech bude nutné zvolit doplatek přímo na terminálu. Těmi budou od 1. července vybavena všechna vozidla DPMB.
Jednorázové jízdenky v Brně využívá stabilně 25 procent cestujících, kteří za ně ročně utratí 350 milionů Kč. Ročně podnik prodá 16 milionů jednorázových jízdenek. Třetinu tvoří papírové, nakupované v trafikách a prodejnách DPMB, třetinu papírové jízdenky z jízdenkových automatů a zbývající poslední třetinu tvoří SMS jízdenky a jízdenky přes mobilní aplikace Sejf a DPMB info. Pořízení téměř 3 000 validátorů a spuštění systému přišel DPMB na 65 milionů korun.
Jak systém jízdenky účtuje:
Pokud se cestující přepravují pouze v Brně (tarifní zóny 100 a 101) a nevybírají si konkrétní jízdenky z nabídky terminálu, systém vypočítá jízdné automaticky:
- Při prvním pípnutí po nástupu do vozu automaticky naúčtuje základní přestupní jízdenku za 25 Kč, která platí 60 minut (nebo až na konečnou daného spoje, pokud vůz nepřejede hranice tarifních zón 100 a 101).
- Pokud si do 15 minut „odpípnou“ při výstupu z vozu a cestu tak ukončí, systém jízdenku změní na patnáctiminutovou za 20 Kč. Pokud by ale cestující během jedné hodiny „napípali“ těchto patnáctiminutových jízdenek více, systém mu je započítá dohromady a naúčtuje jen jednu hodinovou jízdenku za 25 Kč.
- Po celém dni cestování systém spočítá, kolik cestující utratili a naúčtuje jim optimální jízdné — nanejvýš však 90 Kč za celodenní jízdenku.