Druhé čtvrtletí: Oskar má nejvíce nových zákazníků!

Jak si vedli mobilní operátoři v druhém čtvrletí roku 2003? Kdo si připsal nejvíce zákazníků, kdo měl největší zisky a kdo největší počet provolaných minut? Odpovědi hledejte uvnitř článku.
Kapitoly článku

Jak jsme slíbíli, předkládáme vám opět pár zajímavých tabulek s čísly našich operátorů - tentokráte za druhé čtvrtletí tohoto roku. Stejne jako v předchozím čtvrtletí, i v tomto si nejvíce nových zákazníků připsal náš nejmladší operátor Oskar. Číslo 66 900 nových uživatelů je sice menší než 90 800 v prvním kvartálu, přesto je to více než 57 000 u T-Mobilu a 43 000 u Eurotelu. Zatímco Eurotel nabral opět o něco méně, T-Mobile si oproti minulému období vylepšil reputaci a převzal po Eurotelu druhé místo v počtu nových zákazníků. Konkrétní čísla můžete srovnat v tabulce níže.

Předplacenkám stop, tarify mají zelenou

Současný trend ústupu předplacených karet je čím dál víc zřetelnější, operátoři mnohem více propagují klasické tarify, právě ty jim totiž zajišťují stálé a vysoké hodnoty zisku. Například T-Mobile, který za celé první pololetí získal zhruba 97 tisíc nových zákazníků, uvádí, že z tohoto čísla bylo 94 tisíc tarifních uživatelů, pouze tři tisíce pak twistových. Podobnou strategii zacílení na tarifní zákazníky volí i Oskar, z každého sta zákazníků jich 41 využívá tarifní plán, před rokem to bylo 27. Pravděpodobně nejzajímavější je srovnání hodnoty ARPU (ukazatel průměrného výnosu na zákazníka), která například Oskarovi meziročně vyskočila z 550,40 Kč na 641,50 Kč. T-Mobile i Eurotel má ARPU nižší, 479 Kč a 545 Kč. Můžou za tak vysoké číslo snad Tarify nové generace? Těžko říct, každopádně bychom takové výsledky nečekali, zvlášť u "lidového" Oskara.

Tip: Twist se propadá, tarifů přibývá aneb T-Mobile žije!

Vzhledem k tomu, že už není moc o co bojovat, soustředí se naši operátoři také na firemní trh, tam totiž dřímá spousta lukrativních zákazníků. V tomto směru si nejlépe vede Eurotel, který má pod křídly více než 81 procent společností s více než 200 zaměstnanci a 56 procent v menších firmách s více než pěti zaměstnanci. Oskar uvádí zhruba 18procentní podíl na trhu. Operátoři ovšem každým rokem získávají nové a nové subjekty, o jiné samozřejmě přicházejí.

Zase o něco víc

K druhému pololetí máme tedy celkově 8 937 500 mobilních uživatelů. Jejich reálný počet je ale samozřejmě nižší, operátoři totiž zveřejňují počty aktivních SIM karet. Nespočet lidí ovšem využívá více karet, a to i od různých operátorů, jednu například na hovory, druhou na datování. Najdou se i tací, jež mají speciální tarif pouze na psaní textovek. Reálná čísla tedy budou vždy trošku zkreslená. Pokud budeme brát v úvahu, že na jednoho zákazníká připadá zhruba jedna a půl SIM karty, používá u nás mobil necelých šest milionu lidí.

„V letošním roce se již operátoři nemohou spoléhat na strmý růst zákaznické základny. O to větší roli hraje udržet stávajícího zákazníka a neustále jej přesvědčovat o užitku a kvalitě nabízených služeb. Naši letošní strategii lze proto shrnout heslem Více hodnoty. Prezentované pololetní výsledky jsou bezpochyby důkazem, že ji prakticky naplňujeme,“ říká Roland Mahler, generální ředitel společnosti T-Mobile Czech Republic a.s.

Miliony sem, miliony tam

Největší počet provolaných minut za uplynulé pololetí měl Eurotel, a to 2118 milionů, SMS zpráv bylo odesláno 1084 milionů. Zákazníci T-Mobilu za stejnou dobu provolali 1708 milionů minut, textovek bylo 820 milionů. Oskar tyto statistiky nezveřejnil.

Nejdynamičtější křivkou růstu se může pochlubit oblast datových služeb, když objem dat například u T-Mobilu vzrostl meziročně o 834 procent. Může za to především nová podoba datových tarifů. Podobný nárůst mohl očekávat i Eurotel, když na jaře představil nabídku neomezeného internetového paušálu Data Nonstop. Oskar uvedl nárůst GPRS uživatelů pouze za první čtvrtletí, a to 55 procent, což zdůvodňuje uvedením GPRS pro Oskarty v únoru 2003.

Tip: Telecomy účtovaly: Český Mobil, Eurotel, Český Telecom

Na závěr trošku nezáživných financí. Gratulovat můžeme Oskarovi, ten ohlásil v druhém čtvrtletí letošního roku poprvé provozní zisk, a to ve výši 138 mil. Kč. Tržby ze služeb činily 2,6 miliardy, což představuje nárůst 48 procent. Eurotel měl za celé pololetí tržby 13,5 miliardy Kč (nárůst čtyři procenta), čistý zisk pak 3,8 miliardy Kč. Bez započítání slevy na dani byl čistý zisk 3,4 miliard Kč. T-Mobile zveřejnil tržby rovněž za pololetí, a to ve výši 11,7 miliardy Kč, což je o 15 procent víc než loni, čistý zisk potom byl 1,9 miliardy Kč. Co se týče finanční stránky, nikdo nepřišel zkrátka, telekomunikační obor je na tom vcelku dobře.

Témata článku: , , , , Nov, Nový zákazník, Zákaz, Zak, Čtvrtletí, Druh, Oskar, Čtvrt, Druhé čtvrtletí,