eBanka zamyká platební karty přes mobil

Máte strach o svoji platební kartu? Střežíte ji jako oko v hlavě před ztrátou či ukradením? Nechcete platit vysoké poplatky za stoplistaci? Pokud jste klienty eBanky, můžete si svoji kartu zamknout proti neoprávněným transakcím. Jak na to?
eBanka zamyká platební karty přes mobil

Zajímavou a vcelku ojedinělou novinku uvedla 9. května eBanka. Pomocí mobilu si můžete zamknout platební kartu v době, kdy ji nepoužíváte. V době, kdy je karta zamčena, ji není možné používat. Předejte tak jejímu zneužití v případě, že vám bude zcizena nebo ji ztratíte; zkrátka ji nemusíte blokovat, což stojí hromadu peněz a pouze zažádáte o novou.

Abyste nemuseli kartu zamykat po každém výběru z bankomatu nebo bezhotovostním placení, můžete si zvolit automatické zamykaní po každé transakci. A to vše pohodlně pomocí mobilního telefonu. Pomocí mobilu si také můžete ověřit, zda je vaše karta právě odemčena či uzamčena. Zároveň s ověřovací zprávou dostanete také informaci o vašem zůstatku na účtu.

Zkrátka pokud vám bude karta ukradena, zloději bude na nic, a to i v případě, že by znal váš PIN nebo uměl napodobit váš podpis. Autorizace platby v centru MUZO bude vždy neúspěšná. A teď to nejlepší - až do konce srpna bude tato služba včetně všech pokynu zdarma (ceny od září najdete na konci článku).

Poznámka: Zamykaní funguje pouze u online plateb, které jso autorizovány v systému MUZO. Pro offline tato služba není k dispozici.

A jak to funguje v reálu?

Nejprve si musíte na vaši platební nebo charge kartě (které jsou u eBanky rovněž novinkou) tuto službu povolit. To můžete udělat buď při vydání nové karty nebo u stávají při návštěvě klientského centra nebo Internet (položka Platbení karty/Nastavení PK). Zamykání lze využívat u všech karet kromě EC/MC Internet Card.

U jednotlivých operátorů můžete používat tyto komunikační kanály:

  • T-Mobile - prostřednictvím aktuální verze bankovní aplikace (nutno nahrát verzi eB.10.1.050702, pokud ji nemáte, musíte do banky) nebo prostřednictvím služby SMS Klasik,
  • Eurotel - prostřednictvím bankovní aplikace (s využitím funkce Avízo) nebo prostřednictvím služby SMS Klasik,
  • Oskar - zatím pouze prostřednictvím služby SMS Klasik.

T-Mobile a SIM Toolkit

Máte-li bankovní aplikaci v patřičné verzi, stačí, když zvolíte patřičnou položku (zamknout, odemknout, stav) v menu Platební karta, poté zadáte váš účet, následuje celé číslo karty nebo její poslední tři číslice a poté váš BPIN. Jakmile bude požadavek zpracován, dostanete zpět zprávu o výsledku operace.

Eurotel a SIM Toolkit

U Eurotelu je zamykání a odemykání trošku složitější (spíš náročnější na ťukání na klávesnici), výhodou je, že nemusíte chodit do banky pro novou verzi aplikace. Vstupte do menu Avizo a zde zadejte klíčové slovo podle toho, co hodláte podniknout (u čísla karty stačí poslední tři číslice):

  • pro zamknutí platební karty:       ZPK ČÚ ČK
  • pro odemknutí platební karty:     OPK ČÚ ČK
  • pro zjištění stavu platební karty: SPK ČÚ ČK

ČÚ = číslo účtu, ČK = číslo karty, AK = autentizační kód, KČ = klientské číslo

Jakmile bude v bance požadavek zpracován, dostanete informaci o výsledku akce.

Zamykání pomocí SMS Klasik

U Oskara můžete zatím používat pro tuto službu pouze textovou obdobu SIM Toolkitu, službu SMS Klasik. Tu samozřejmě můžete využít i u Eurotelu a T-Mobilu, pokud nemáte bankovní SIM Toolkitovou aplikaci. V tomto případě musíte napsat textovku, kterou pošlete na tato čísla:

  • Eurotel a Oskar: 0603 500 050
  • T-Mobile: 1024

Text zprávy v případě, že máte přiřazen telefon ke svému účtu:

  • pro zamknutí platební karty:       ZPK ČU ČK AK
  • pro odemknutí platební karty:     OPK ČU ČK AK
  • pro zjištění stavu platební karty: SPK ČU ČK AK

Text zprávy v případě, že nemáte přiřazen telefon ke svému účtu:

  • pro zamknutí platební karty:       ZPK ČU ČK KČ AK
  • pro odemknutí platební karty:     OPK ČU ČK KČ AK
  • pro zjištění stavu platební karty: SPK ČU ČK KČ AK

ČÚ = číslo účtu, ČK = číslo karty, AK = autentizační kód, KČ = klientské číslo

Za kolik od září?

Pokud budete kartu používat každý den, asi službu příliš nevyužijete. Nyní, když je používání zdarma, ji totiž na své peněžence nepocítíte tolik, jako od září, kdy za ni budete platit. Zamknutí je vždy zdarma, zato za odemknutí zaplatíte podle programu 3,90 Kč (Standard) či 2,90 Kč (Plus a Student). K tomu musíte samozřejmě připočítat cenu za odeslanou textovku. Odemknutí karty před platbou a její zamknutí po ní vás tedy vyjde zhruba na pět korun v případě, že textovka bude stát kačku. Zavedení služby na již vydaných kartách bude stát 50 Kč; pokud myslíte, že tuto službu budete v budoucnosti využívat, zapněte si ji už nyní, kdy je to zdarma.

Pokud chcete ušetřit čas a peníze za textovky, nastavte si automatické zamykání po každém použití. Případně můžete kartu zamknout jen v případě, že ji ztratíte nebé vám ji ukradnou. Na druhou stranu ztrátu můžete zjistit pozdě a mezitím již může být karta zneužita. Způsob využití této služby tedy záleží jen na vás.

Poznámka: Na každý pád ušetříte za stoplistaci, která stojí u eBanky 3750 Kč a při ukradené kartě, která byla zamknutá, máte jistotu, že ji nikdo nezneužije.

Líbí se vám tato služba? Chtěli byste, aby ji zavedly i ostatní banky?

Témata článku: Ostatní, Mobil, Karta