eCall: Nehoda v roce 2015? Auto si samo zavolá pomoc

Systém eCall rozpozná dopravní nehodu a přivolá pomoc. Od roku 2015 bude instalován v každém novém, v EU prodaném voze.

V rámci Dne bezpečnosti silničního provozu se veřejnosti představil systém pro automatizované oznamování dopravních nehod eCall. Od roku 2015 by měl být standardní součástí všech nových automobilů v rámci EU.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Prezentace systému na Dni bezpečnosti

Systém eCall v případě nehody automaticky zavolá pomoc a umožní tak zkrátit dobu potřebnou pro dojezd záchranářů. Podle studie EU systém zachrání až 2 500 lidských životů, u tisíců dalších nehod zmírní následky a včasně přivolanou lékařskou pomocí také předejde vážnějším zdravotním následkům. V případech, kdy zdravotní stav nedovolí posádce vozidla přivolat pomoc, záchranné složky budou reagovat automaticky.

Česká republika patří mezi jedny z průkopníků řešení, k jehož podpoře se zavázala už v roce 2007. Tehdy byl úspěšně realizován pilotní projekt eCall. Podílely se na něm tyto instituce: Ministerstvo dopravy ČR, Ministerstvo vnitra ČR, Hasičský záchranný sbor a společnost Telefónica jako vedoucí konsorcia řešitelů pilotního testování.

Klepněte pro větší obrázek
Logo pilotního projektu a zúčastněné subjekty

Na prvotní národní testování loni navázal HeERO (Harmonised eCall European Pilot) – tříletý panevropský projekt ověřující provoz služby eCall a harmonizaci napříč jednotlivými státy. Pilotní provoz spočívá mimo jiné i v testování eCall v reálném provozu. Po celé republice a ve vybraných zemích Evropy je možné potkat vozy, které simulují dopravní nehody a pomáhají ověřit, zda spojení na centrálu 112 funguje bez chyby. Výhodou je možnost předání dat do Národního dopravního informačního centra – o nehodě se tak do budoucna dozvědí i ostatní řidiči (informační tabule na dálnici, dopravní zpravodajství v rádiu, internet, osobní navigační systémy).

Klepněte pro větší obrázek
Základní schéma systému eCall
Klepněte pro větší obrázek
Rychlost reakce systému

Auto si zavolá o pomoc

Centrální jednotka systému eCall je ukrytá pod sedadlem řidiče. V případě havárie zajistí okamžité spojení s linkou 112 a současně odešle základní data o nehodě: čas, zeměpisnou polohu, typ vozidla, směr jízdy, aktivaci airbagů a dokonce i počet pasažéru, který zjistí podle počtu zapnutých pásů. eCall je určen k přivolání záchranných složek, nikoli k zaznamenávání pohybu vozidla.

Aktivuje se pouze v případě, kdy vozidlová elektronika vyhodnotí, že došlo k nehodě. Pak se systém aktivuje automaticky, nicméně umožní i manuální aktivaci a poslouží tak i v jiných situacích než při havárii – srdeční příhoda, nehoda cyklisty nebo trestný čin, kterého je řidič svědkem. Cena samotného zařízení instalovaného při výrobě nového vozu by neměla překročit částku 100 eur.

Další informace najdete na www.heero-pilot.eu a na www.ec.europa.eu/ecall.

Diskuze (22) Další článek: Vodafone v červenci: novinky a letní slevy

Témata článku: , , Základní data, Lidský život, Silniční provoz, Auto, Jednotlivý stát, Ropa, Nehoda, Sam, Hasičský záchranný sbor, Standardní součást, Trestný čin, Ministerstvo dopravy, Pánev, Ministerstvo dopravy ČR, Ministerstvo vnitra, Dopravní nehody, Rychlost reakce, Pomoc, Pilotní testování, Airbag