Tým amerických vědců pracuje na novém elektrolytu pro současné Li-ion akumulátory. PFPE posune vlastnosti natolik, že se mluví o revoluci.
Vědci z University of North Carolina pracovali na látce, která by zabránila usazování mořské fauny a flory na trupech lodí. Místo toho vymysleli polymer PFPE (perfluoropolyether), který má potenciál změnit nejpoužívanější technologii akumulátorů současnosti. Baterie typu Li-ion má za určitých podmínek tendence hořet a nezáleží přitom, jestli je součástí telefonu, tabletu, automobilu, nebo letadla.
Náhrada současné chemie za PFPE má přinést nejen vyšší úroveň bezpečnosti, ale i lepší efektivitu akumulátorů. Nový polymer totiž rozkládá lithné soli, což zlepšuje vodivost uvnitř baterie. Roste tím efektivita celého článku – jestliže baterie v dnešní Toyotě Prius má koeficient přenosové efektivity na hodnotě 0,2, řešení ze Severní Karolíny je na nesrovnatelně efektivnější hodnotě 0,91 (a tedy se blíží ideální bezeztrátové hodnotě 1). Celé vnitřnosti takové baterie jsou nehořlavé – na rozdíl od dnešního stavu, kdy je elektrolyt některých baterií hořlavý jen lehce nad pokojovou teplotou.
PFPE: Nový elektrolyt pro Li-ion akumulátory má znamenat revoluci. Doufejme, že nezůstane jen u slov.
obr.: DeSimone Reaserch Group Paper
Technologie má za sebou už několik let vývoje. O aktuálně řešených problémech vědci mluvit nechtějí, ale je jen logické, že tu nějaké budou… Současné prototypy jsou stabilní při teplotách od -90°C do 200°C, což pokrývá drtivou většinu dnešního nasazení. Publikované hodnoty vypadají více než nadějně, přesto tým kolem profesora Josepha DeSimona varuje, že ke komerčnímu nasazení nového elektrolytu chybí ještě mnoho testů a dalších několik let vývoje. Pak ale Američané slibují dlouho vyhlíženou bateriovou revoluci.