Elf In Forest: doleť co nejdál (recenze hry pro Symbian)

Máte rádi na mobilním telefonu hry, u kterých nemusíte příliš namáhat mozek, ale dobře se pobavíte? V tom případě vyzkoušejte Elf in Forest! Ale pozor, jak jednou začnete hrát, nebudete chtít skončit.

Pro symbianové mobily existuje velká spousta her, jen málokterá je ovšem tak jednoduchá a současně i zábavná jako Elf In Forest. Příběh, který vypráví je velmi jednoduchý a mezi námi na něm vlastně ani vůbec nezáleží. Ale pro pořádek – elfí princezna se ztratila v lese a vy jí musíte pomoci najít cestu zpět. A buďte si jistí, že tahle cesta nebude nic snadného.

Stěny, plameny, bodce, kameny... Všemu se musíte po cestě z lesa vyhnout

Dotkni se a zemřeš

Elfí princezna má docela jasno, jak se z lesa dostat. Zkrátka po obrazovce letí stále kupředu. Problém je v tom, že na ni všude číhají zákeřné překážky. A i ten sebemenší kontakt s nimi znamená jistou smrt. V kombinaci s tím, že ve hře neexistuje funkce save/load a životy jsou k dispozici jenom tři, závratně vzrůstá obtížnost hry a krevní tlak hráče.

Za celou dobu hry narazíte jen na několik základních překážek. Jsou to nejrůzněji postavené kůly, kameny, masožravé rostliny, šlehající plameny a točící se bodáky. Možná si říkáte, že je to trochu chudý výběr, ale na hlavní podstatě to nic nemění. Všemu, co se vám postaví do cesty, se musíte vyhnout. Pokud je na obrazovce jenom jedna překážka, jde to po chvilce cviku snadno. Jakmile ale začne být překážek více najednou, začne vám být pořádně úzko.

A ještě hůře vám bude, jakmile pochopíte, že ztráta tří životů znamená nemilosrdný „game over“ a návrat zpět na začátek. Nejprve jsem autory za tuto vlastnost proklínal a nechápal, proč hráči alespoň trochu nepomůžou. Ovšem, jak jsem se stále více zlepšoval a s princeznou jsem se prokousával lesem pořád dál a dál, pochopil jsem, že by možnost ukládání pozic hru až příliš zjednodušoval a já bych měl za chvíli dohráno.

Časem začnou být překážky poněkud složitější

Nahoru a dolu

Stejně jako příběh, je velmi jednoduché i ovládání hry. Vystačíte si jen s jediným tlačítkem. Pokud ho budete držet stisknuté, princezna poletí směrem nahoru. Jakmile ho pustíte, princezna se začne řítit volným pádem k zemi. Dobrá zpráva je, že o zem se rozplácnout nemůže a určitou minimální výšku bude stále držet sama. Protože ale některé překážky číhají i na zemi, budete muset stále dávat pozor. Vyhnout se ale překážce ještě docela jde, těžší je mezi několika z nich proletět. V takové chvíli stačí držet tlačítko jen o trochu déle, nebo ho naopak pustit příliš brzo a život je ztracen.

A znova...

Občas stačí i drobná chybička k tomu, abyste zemřeli, což udržuje to správné napětí ve hře. Jistě se vám bude stávat, že na jeden život doletíte s princeznou pořádný kus cesty a další dva životy pak ztratíte během malé chvíle. V takový moment máte chuť hodit mobil z okna a hru už nikdy nehrát, ale uběhne pár minut a zkoušíte štěstí znova.

Nabídka hry • nastavení • nápověda

Ve hře jde kromě samotného dosažení cíle i o to nahrát co nejvíce bodů. Ty se vám jednak přičítají za to, že princeznu udržujete při životě, další body získáváte i za sběr barevných krystalů, které jsou na cestě umístěné. Liší se svou bodovou hodnotou a autory hry podezírám, že některé z nich jsou umístěné tak, že je prakticky není možné sebrat.

Při pečlivém sbírání můžete dosáhnout o dost lepšího bodového výsledku. Někdy je ale lepší nechat nebezpečně umístěné krystaly raději nechat být. Hlavní je vždy zachránit si život a doletět co nejdále. Nepochybujte o tom, že se vám to po určité době tréninku podaří. V tomto ohledu mají význam i checkpointy, kolem kterých v průběhu hry prolétáváte. Jakmile ztratíte všechny tři životy, vracíte se sice automaticky na úplný začátek, ovšem při ztrátě prvního nebo druhé života, pokračujete zhruba od místa, kde jste o život přišli. Škoda jen, že nemáte přehled, jestli už jste přes další checkpoint přeletěli, nebo ne. Ztratit život těsně před novým záchytným bodem by jistě dále zvýšilo hladinu napětí.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Po cestě se hodí sbírat barevné krystaly (kuličky), ktré jsou mnohdy zákeřně umístěny

Prší, prší, jen se leje

Hlavní hrdinkou ve hře je sice elfí princezna, ale malinkou postavičku, kterou ovládáte byste mohli považovat klidně i za trochu větší mouchu. To je ovšem asi ta největší výtka, kterou bych ke grafice hry měl. Jinak je docela vydařená, i když po určité době vám začne připadat trochu stereotypní. Největší grafické oživení tak přinesou především pěkně animované překážky - oheň šlehající ze země nebo masožravé rostliny, které se vás snaží kousnout. Pěkně vypadá i déšť, který se snáší z oblohy. Jaký má ovšem neustálý liják ve hře praktický efekt jsem neodhalil.

Pokud jsem mluvil o stereotypu u grafiky, pro zvuk to platí dvojnásob. Jediná melodie, kterou ve hře uslyšíte, je sice pěkná, ale po čase se oposlouchá a raději ji vypnete.

Přeji pevné nervy

Závěrečné hodnocení hry nemůže být jiné než kladné. Vrchovatý podíl na tom má především vynikající hratelnost, která vás bude hnát k tomu dostat se lesem co nejdále, nebo alespoň posbírat maximální počet bodů.

Od hry by vás mohla odradit především vysoká obtížnost, tři životy se ztrácejí opravdu až příliš snadno. Škoda, že někde na cestě nějaký další život „neleží“, jistě by to prospělo ještě vyšší hratelnosti. I tak je ale Elf In Forest docela návykovou záležitostí.

Druhý pohled

David Polesný

Nikdy jsem tuto hru nehrál a do přečtení tohoto článku jsem vůbec netušil oč jde. Pavla Tomka z redakce Mobilit jsem o napsání recenze na tuto hru požádal poté, co již třetí den svíral v křečovitě sevřené dlani mobil a s hlasitými výkřiky nadávek drtil jedno z tlačítek klávesnice. Když se k němu přidal další člen redakce, byli za krátkou dobu ve stejném stavu – naprosté nepříčetnosti. Nedalo mi to, vytrhl jsem Pavlovi mobil z ruky a přiměl ho, aby své zážitky sepsal do článku. Někdy bývají zábavné hry tak geniálně prosté...

Diskuze (14) Další článek: Nové Samsungy na vlastní oči: všechno se netočí kolem 3G

Témata článku: , , Volný pád, Pavlov, Pro +, F +, Úplný začátek, Elf, Praktický efekt, Forest, Boda