Eurotel - je sponzorovaná SMS brána legální?

Před dvěma týdny změnil Eurotel podmínky odesílání SMS z jeho internetové SMS brány a doručování SMS na tzv. mobilní e-mailové adresy. Text zprávy byl zkrácen na 60 znaků a zbylých 100 znaků každé zprávy vyplňuje reklama. Je to však legální?
Eurotel - je sponzorovaná SMS brána legální?

Co na to uživatelé

Podle názoru některých uživatelů Eurotelu je doručování nevyžádané reklamy v rozporu se zákonem. Oni si reklamu neobjednali a ani o ni nestojí, přesto jsou ale nuceni si ji přečíst. Také přesměrování e-mailů na adresu ve tvaru +420xxxyyyyyy@sms.eurotel.cz již není tak komfortní, jak bývalo, a pokud stojíte o to alespoň vědět, kdo vám píše, pak musíte strpět reklamu. Eurotel však umožňuje doručování obou typů SMS zpráv vypnout a tím také zamezit doručování oné nevyžádané reklamy. To se ale některým uživatelům prostě nelíbí. Informace o tom, jak doručování SMS z internetu vypnout můžete nalézt přímo na stránkách Eurotelu v sekci SMS brána/Základní informace a nebo vám je kdykoliv sdělí na infolince, přes kterou lze doručování obou typů zpráv taktéž zdarma deaktivovat (uživatelé předplacené karty Go ostatně jinou možnost nemají).

Názor jiných uživatelů Eurotelu je ale naopak takový, že jim reklama doručovaná na mobilní telefony v SMS nevadí. „Ostatně nikdo nás nenutí SMS číst až do konce,“ říkají někteří. Reklama je od textu zprávy vždy viditelně oddělena znakem "#", což čtenáře upozorní, že dále už ve zprávě nenajde nic, co by mu psal odesílatel zprávy.

Konečně poslední uživatelský pohled na danou problematiku je takový, že spojením textu zprávy spolu s reklamou někdy vzniká skutečně kuriózní a někdy také vtipná zpráva, kterou stojí za to si přečíst třeba i víckrát.

Co na to zákon

Spekulovat o tom, zda je zasílání reklamy spolu s textem SMS odesílaných z internetu legální či nikoliv, je bezpředmětné. Neexistuje totiž normativní výklad tohoto problému, a tak je možné tvrdit, že je to legální stejně jako tvrdit, že to legální není – oba dva výklady jsou stejně správné a stejně špatné. Zkusme si teď ale ukázat důležité pasáže zákona, o kterém je v tomto případě řeč. Jedná se o zákon 40/1995 Sb. ve znění pozdějších předpisů (258/2000 Sb., 231/2001 Sb., 256/2001 Sb. a zejména důležitých změn v zákonech 138/2002 Sb. a 320/2002 Sb.).

V tomto případě jsou nejdůležitější §2, odst. 1, písmeno d, který říká:

„Zakazuje se reklama skrytá. Takovou reklamou se pro účely tohoto zákona rozumí reklama, u níž je obtížné rozlišit, že se jedná o reklamu, zejména proto, že není jako reklama označena,“

a §2, odst. 1, písmeno e:

„Zakazuje se šíření nevyžádané reklamy, pokud vede k výdajům adresáta nebo pokud adresáta obtěžuje.“

Je to tedy nelegální?

Pokud bychom se postupně trochu blíže podívali na výše uvedené citace, pak bychom mohli dospět k následujícímu. To, že nás může reklama v SMS obtěžovat, je poměrně jednoduše představitelná věc – reklamní SMS lze však jednoduše deaktivovat. Jinou otázkou je však to, že uživatel nejprve musí dát najevo, že si reklamu nepřeje přijímat, což podle názoru některých právníků nemusí být právně zcela v pořádku. Problém je ale v tom, že Eurotel tuto reklamu neodesílá vědomě, cíleně a pravidelně – odesílá ji totiž uživatel SMS brány nebo e-mailu. Navíc zde existuje jistý precedent v podobě doručování tištěné reklamy do schránek, kde je také nutné výslovně říci, že si reklamu do schránek nepřejete přijímat.

Pokud by tedy Eurotel porušoval toto ustanovení zákona 40/1995 Sb., pak by šlo poměrně oprávněně říci to samé o všech doručovatelích tištěné reklamy do schránek, kde se vzniklá situace již delší dobu obecně považuje za legální postup. V případě, že si navíc sami nastavíte přesměrování příchozích e-mailů na mobilní e-mailovou adresu, pak je jasné, že souhlasíte s tím, že kromě prvních 60 znaků z e-mailu obdržíte také reklamu.

Další otázkou legálnosti či nelegálnosti nové sponzorované SMS brány je oddělení textu zprávy od reklamy. Zde se už skutečně jedná o věc výkladu a lze si představit situaci, že i někteří soudci by se nemuseli shodnout na tom, zda znak „#“ je dostatečným označením reklamy či nikoliv. Podle mého názoru však většina uživatelů pozná, že u sdělení za křížkem se jedná o reklamu. Na druhou stranu, pokud by před reklamou bylo napsáno: „REKLAMA:“, pak by již nebylo o čem diskutovat.

Diskuse: Jaký je váš názor? Vadí vám reklama v SMS? Připadá vám oddělení reklamy křížkem jako dostatečné?

Témata článku: Operátoři, O2, SMS, EU

148 komentářů

Nejnovější komentáře

  • Lukáš Pulda 29. 4. 2003 15:26:38

    Nebylo by jedodužší (jak u TM i ET) udělat denní limit?

  • spokojenec 29. 4. 2003 9:04:10
    Nebojte se, ET mam rad a pouzivam, ale vsechno, co dela, neni az tak uplne...
  • €uroman 6. 4. 2003 11:18:03

    Nevím, o čem se tady hádáte. Eurotel je na piču a pár vymrdů to nechce...

Určitě si přečtěte

Zrušený evropský roaming je brutální vražda virtuálních operátorů

Zrušený evropský roaming je brutální vražda virtuálních operátorů

** Když EU rušila roaming, šla přes mrtvoly ** Tou největší jsou virtuální operátoři ** Vlastně je překvapivé, že už nepadají jeden po druhém

12.  8.  2017 | Kůžel Filip, Láska Jan

Srpnový ceník O2: pět novinek a štědré slevy na iPhony a modely Huawei

Srpnový ceník O2: pět novinek a štědré slevy na iPhony a modely Huawei

** iPhone 7 32 GB nyní pořídíte těsně pod 20 tisíc korun ** Novinky náleží do střední třídy, Huawei Y6 2017 vyjde na 3 995 Kč ** Na konci léta nabízí O2 slevu až tři tisíce no nový mobil, za úpis

5.  8.  2017 | Pospíšil Aleš | 3

Za domácí ceny můžete volat i v Karibiku. Podívejte se na turistické ráje, které patří do EU

Za domácí ceny můžete volat i v Karibiku. Podívejte se na turistické ráje, které patří do EU

** I velmi atraktivní kousky Afriky, jižní Ameriky a Karibiku patří do EU ** To znamená, že i odtud voláte za domácí ceny ** Martinik, Madeira, Guadeloupe, Azory, Kanáry a další

4.  8.  2017 | Pospíšil Aleš | 24

O2 bude O2 nejméně do roku 2022, Španělům za to zaplatí 900 milionů korun

O2 bude O2 nejméně do roku 2022, Španělům za to zaplatí 900 milionů korun

** Než tzv. rebranding, raději poplatek za právo užívat známku O2 ** Původně měl operátor právo používat jméno O2 do ledna 2019 ** 39 % telefonů v síti O2 umí LTE, kolik prodatují operátor neuvedl

28.  7.  2017 | Pospíšil Aleš, Láska Jan | 15


komerční sdělení

Komerční sdělení