Eurotel – jak se kontroluje síť

Po včerejším setkání s novináři v NMC Eurotelu jsme měli možnost aspoň na pár desítek minut nahlédnout pod pokličku práce měřících techniků sítě Eurotel. Jak vypadá jejich práce a jaká měření při ní vlastně provádějí?
Eurotel – jak se kontroluje síť

Eurotel – nejlepší pokrytí široko daleko

Oddělení kvality sítě provádí po celý rok nejrůznější měření kvality pokrytí, a to jak pro sítě Eurotel T!P a Eurotel GSM Global, tak pro sítě Oskar a T-Mobile. K měření slouží 6 měřících vozů Mitsubishi Pajero + 1 Škoda Fabia, se kterou se momentálně pozvolna rozbíhají statické GPRS testy. Kromě měřicích vozů se pak používají také speciální in-door měřicí jednotky pro měření kvality pokrytí uvnitř budov. Měření probíhají tak, že speciálně upravený telefon umístěný v mobilní měřicí jednotce (Sagem 75 pro voice/CSD a Motorola Timeport 260 pro GPRS) naváže spojení s měřicí jednotkou pevně umístěnou v měřicím středisku (u GPRS naváže spojení u daného operátora). Kvalita tohoto hovoru se pak pečlivě analyzuje a později vyhodnocuje. Každý hovor přes každého operátora trvá přesně 85 sekund a po každém hovoru následuje 30 sekund pauza. Hovory jsou uskutečňovány nepřetržitě, po celou dobu měření.

Klepněte pro větší obrázek

Pro operátora je pak nejdůležitější informace o tom, kolik hovorů nebylo možné navázat kvůli špatnému pokrytí (NSR – No Service Rate), kolik hovorů nešlo uskutečnit kvůli přetížení sítě (CBR – Call Blocking Rate) a kolik navázaných hovorů „spadlo“ (CDR – Call Drop Rate). Kromě toho se také vyhodnocuje kvalita zvuku přenášeného hovoru, kterou charakterizuje VQM (Voice Quality).

Oddělení kvality sítě provádí v průběhu roku následující měření:

  • 12 měst s více jak 100 000 obyvateli – nejméně dva dny v měsíci
  • 13 měst s více jak 50 000 obyvateli – jednou za tři měsíce
  • 18 000 km silnice první třídy a třídy E – dvakrát ročně
  • měření 73 okresů – jednou za dva roky
  • měření 66 letních a 64 zimních rekreačních oblastí – jednou ročně
  • měření 124 největších hypermarketů
  • speciální měření (problémové lokality, významní zákazníci)
  • kontrolní měření pro ČTÚ
  • in-door měření

Jak se co dělá

Oddělení pro kontrolu kvality sítě skýtá celkem 11 zaměstnanců Eurotelu. Jeden z nich je přitom manažer, 7 z nich provádí měření v terénu a další čtyři se starají o vyhodnocování statistik, obsluhu měření na straně sítě (hovory jsou navazovány s PBX Eurotelu) a fungují také jako technická podpora. Technici, kteří provádějí měření přímo v terénu však mají také rozděleny své úkoly. Někteří z nich se starají o velká města, jiní zase o ta menší města okolo 100 tisíc obyvatel, další o tzv. okresy (tedy o všechny obce na jejich území) a konečně poslední jsou technici, kteří provádějí měření v „problematických“ oblastech. Kromě toho ani měřící vozy nejsou rovnocenné – Eurotel totiž momentálně používá dva typy měřicích kompletů, přičemž každý z nich umožňuje zaznamenávat téměř identické údaje.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Za problematickou oblast se pak považuje taková oblast, kde buď došlo k razantnímu zhoršení kvality služeb Eurotelu, které se projevilo při více měřeních a nebo místo, ve kterém při měření vyšly radikálně odlišné údaje, které by mohly značit chybu měření a nebo nějakou neobvyklou situaci v síti. Doslova Černým Petrem je pak měření in-door pokrytí pomocí techniky proklínaného „batůžku.“ Onen batůžek totiž obsahuje techniku za několik tisíc Eur, přičemž se s nadsázkou dá říci, že co Euro to gram a to nesmíte zapomenout, že obsah batůžku je opravdu drahý. Měření in-door pokrytí je opravdu trénink fyzičky technika. In-door měření s dobou trvání nad hodinu je pak považováno za fyzický výkon, který si ten rok již nikdo příliš nepřeje zopakovat.

To měření ve vozidlech bývá u techniků značně oblíbenější. Každý den vyjíždí všechny vozy na jednotlivá měření, přičemž pracovní doba každého z techniků je 7,5 hodiny měření + doba na přepravu na místo. Technik je v tomto případě spíše řidičem, protože neustále projíždí měřenou lokalitou, a to buď stále dokola (u měření ve městech) a nebo po jednotlivých silničkách v každé obci (a to i tam, kam byste normálně se svým autem asi nevjeli, protože byste tomu už neříkali silnice) a kusu lese (u měření v okresech). Kromě těchto měření pak samozřejmě probíhají čas od času měření speciálně jen dálnic a silnic 1. třídy. Prozatím by se mohlo čtenáři zdát, že Eurotelu (potažmo jinému operátorovi) by na tuto práci mohl stačit jen profesionální řidič. Problém je ale v tom, že pokud technika nefunguje tak jak má, tak se musí s řidiče opět stát technik, který musí daný problém začít řešit. Přeci jen tato měření kvality a měřicí přístroje stojí Eurotel nějaké peníze a den, kdy by měřicí vozidlo jen tak stálo vyjde Eurotel poměrně draho.

Měří se všichni

Další věc, která možná někoho z vás může zarazit, je to, že všichni operátoři měří kvalitu všech sítí. Toto je totiž jeden z mála případů, kdy si operátoři vyšli alespoň trochu vstříc a nikomu z nich to zaprvé nevadí a zadruhé za to nikdo z nich nemusí platit. Všichni operátoři si totiž mezi sebou vyměnili jistý počet SIM karet, na kterých jsou všechny vnitrostátní služby zdarma. Tyto SIM karty mají k dispozici jednak měřicí vozy a jednak také technici, kteří se starají o propojení sítí (pro kontrolu funkčnosti propojení).

Klepněte pro větší obrázek

Během naší téměř dvouhodinové jízdy lokalitou, kterou jsme si sami vybrali jsme zrovna měli štěstí na měření, kdy Eurotelu fungovalo vše handovery počínaje a navazováním hovorů konče. Samotné měření však probíhá oboustranně – to znamená, že třikrát za sebou navazuje spojení telefon v autě a třikrát za sebou zase pobočková ústředna v budově Eurotelu. Je totiž důležité vyzkoušet funkčnost spojení v obou směrech (v GSM totiž není odchozí hovor zcela identický s hovorem příchozím – neboli originace není to samé jako terminace).

Diskuze (52) | Telecomy učtovaly: Český mobil, Eurotel, Český Telecom

Témata článku: Operátoři, O2, EU, Motorola Timeport 260, Euro, Špatné pokrytí, Škoda Fabia, GSM Global, Síť

Určitě si přečtěte

Leden u O2: Kdo by nechtěl mobil a náramek Xiaomi za 6 Kč...

Leden u O2: Kdo by nechtěl mobil a náramek Xiaomi za 6 Kč...

** Než začnete lovit drobné, přečtěte si pozorně podmínky akce ** Nebo kupte raději za plnou cenu, operátor v lednu zlevňoval ** Novinkou od Jihokorejců je Samsung Galaxy A8 za 12 995 Kč

6.  1.  2018 | Pospíšil Aleš | 26

Volali jsme jako jindy v neděli, o stovky procent vyskočily na Štědrý den data

Volali jsme jako jindy v neděli, o stovky procent vyskočily na Štědrý den data

** Selfíčko s dárečkem jedině přes messenger a přes Wi-Fi ** Nejvíce volali, SMSkovali a datovali zákazníci T-Mobilu ** Průměrná hodnota přenesených dat na SIM se pohybuje od 40 do 60 MB

25.  12.  2017 | Pospíšil Aleš | 17

Tomáš Budník skončí, novým generálním ředitelem O2 bude Jindřich Fremuth

Tomáš Budník skončí, novým generálním ředitelem O2 bude Jindřich Fremuth

18.  12.  2017 | Kůžel Filip, tisková zpráva | 7

Vánoční ceník O2: slevy za úpis, iPhone X, Nokia 8 a Xiaomi Mi A1

Vánoční ceník O2: slevy za úpis, iPhone X, Nokia 8 a Xiaomi Mi A1

** Kvalitu za rozumnou cenu nabídne Xiaomi Mi A1 za 6 496 Kč ** Štědrý Ježíšek může pod stromeček naložit Nokii 8 ** Chcete-li ušetřit na HW, je tu vánoční akce, ale musíte uzavřít smlouvu

6.  12.  2017 | Pospíšil Aleš | 2