Eurotel: posledních sedm dnů do spuštění 3G (rozhovor)

Eurotel příští týden spouští novou sít třetí generace. Operátorovi jsme proto položili více než dvacet konkrétních otázek na témata, která vás k 3G a k rychlým datovým sítím zajímají. Ptali jsme se na důvody, proč byste měli používat 3G. Položili jsme otázky k cenám, pokrytí, roamingu, ke strategii v oblasti HSDPA, CDMA a EDGE.
Eurotel: posledních sedm dnů do spuštění 3G (rozhovor)

Eurotel přesně za týden – v pátek 1. prosince 2005 – spustí síť UMTS. Abychom ještě před oficiálním zveřejněním cen a podmínek zjistili podrobnosti, setkali jsme se se Stanislavem Kůrou, výkonným ředitelem Eurotelu pro strategii a rozvoj produktů. Ptali jsme se ho na otázky, které vás zajímají.

3G, UMTS, WCDMA… Jak vlastně síti a službám třetí generace budete říkat?

Odpověď: Už nějakou dobu se záměrně vyhýbáme tomu, abychom komunikovali názvy technologií. Ani v tomto případě od nás neuslyšíte marketingové názvy, které by obsahovaly 3G, 4G, 5G… Koneckonců i termín UMTS používáme jen proto, že si ho lidé spojí s tím, co slyší v médiích.

Klepněte pro větší obrázek
Stanislav Kůra, výkonný ředitel Eurotelu pro strategii a rozvoj produktů

Naše komunikace se naopak bude určitě točit kolem služeb. Nečekáme, že si lidé koupí nové telefony nebo začnou používat nové služby, protože obsahují nějakou technologii WCDMA. Koupí si je proto, že jim umožní něco nového.

Zdůrazňujeme rovněž konvergenci, ne však jen tu technologickou. Ta je sama o sobě druhotná a děje se už řadu let. Bavíme se o konvergenci služeb. Zákazníci oceňují, že za pomoci jednoho maximálně dvou integrovaných zařízení budou moci využívat služby, které si dnes obstarávají jinak než prostřednictvím telekomunikačního operátora. Budou moci vyměňovat fotografie či videa, poslouchat hudbu, dívat se na filmy, které se jim líbí. Ať už jsou doma, v kanceláři, na cestách nebo někde s přáteli.

Právě v tom vidíme hlavní přínos technologie UMTS.

V nabídce služeb, které jste pro UMTS oznámili, je videotelefonie a potom balík služeb, které jsou už známé a využitelné i v GSM. Čím chcete zákazníky přesvědčit, aby přešli na 3G?

Stahování hudby nebo videa už tady v různých formách bylo, ale jistě sami víte, jaké je využívání těchto služeb. Tentokrát bude zákazník schopný zmíněné služby poprvé využít v dostatečné kvalitě a rychlosti. Terminály 3G jsou v zásadě velmi výkonná zařízení s rychlými procesory, kvalitními displeji, s velkým rozlišením. Díky nim budou moci zákazníci sledovat živé video v rozumné kvalitě, ne trhané obrázky. Budou moci stahovat kvalitní písničky a nezabere to řadu minut.

Nabízené služby nesmí být svou podstatou neznámé, tedy takové, u nichž bude zákazníkům trvat půl roku, než pochopí, jak je vlastně využít. Půjde o snadno pochopitelné a intuitivní služby. Zákazníkům je zpřístupníme takovým způsobem, abychom je přesvědčili, že používání je opravdu jednoduché, že nebolí, že služby jsou užitečné – a za příznivou cenu.

Takže jen rychlost a pohodlí používání přesvědčí zákazníky k přechodu na 3G?

Jsem přesvědčen, že půjde o kombinaci faktorů: rychlosti, jednoduchosti, spolehlivosti, kvality zařízení, nebo vůbec požitku – ať už zvukového nebo obrazového. Samozřejmě v kombinaci s příznivou cenou.

A k přechodu samotnému: v pravém slova smyslu vlastně k žádnému přechodu nedojde. Každý, kdo dnes má SIM kartu Eurotelu a obstará si příslušný telefon, bude moci služeb nové generace ihned využívat – bez jakékoli aktivace.

Najde se vůbec někdy nějaká „killer application“, na kterou se stále čeká a která by všechny donutila začít využívat služeb UMTS?

Nevěřím v killer application, nikdy jsem v ni nevěřil. Jde o celistvost nabídky, o cenu. Jde o to, jestli má zákazník pocit, že dostává něco, co je užitečné a co za nabízenou cenu stojí. Myslím si, že v oblasti UMTS nedojde k tomu, že by se našla jedna „spásná“ aplikace. Půjde o určitý nevelký počet služeb, které zákazníci začnou velmi hojně využívat.

Osobně hodně věřím v mobilní televizi. Samozřejmě záleží, co bude vysílat, protože ne každý televizní kanál se hodí na mobilní telefon a pro každý zákaznický segment. Obecně však má mobilní televize velký potenciál. Dalším příkladem je hudba. Spousta zákazníků dnes řeší, jak mít hudbu za rozumnou cenu kdykoli po ruce. Pomocí MP3 přehrávačů, walkmanů, discmanů. My jim tuto důvěrně známou službu nabídneme prostřednictvím mobilního telefonu, který má prakticky každý zákazník vždy po ruce. Není to zkrátka něco, na co by si zákazníci museli obtížně zvykat.

Najdeme i další služby, které jsou svou podstatou velice jednoduše pochopitelné a praktické, jako například naše dopravní kamery. Každý si dokáže představit, o co jde: podívá se na křižovatku, jestli je ucpaná nebo ne, a může se jí případně vyhnout. Jak tato služba technicky funguje, zákazníky nebude a ani nemusí zajímat. Důležité je zda je rychlá, spolehlivá a nestojí příliš.

Několikrát jste zmínil ceny a na invexové tiskové konferenci naznačil, že minuta videohovoru by měla stát jednu korunu. Prozradíte už něco víc?

Samozřejmě mohu potvrdit to, co jsme řekli na tiskové konferenci. I to, že ceny rozhodně budou postaveny tak, aby byly přijatelné pro masový trh. Nesnažíme se připravit nabídku, která by apelovala pouze na segment intenzivních uživatelů. Rozhodně nenajdete dramatický nebo neopodstatněný nárůst ceny oproti stávajícím službám.

Pokud půjde o stejnou službu z pohledu uživatele, nedojde pochopitelně k žádné změně. Příkladem je hlasový hovor. S UMTS telefonem se uskutečňuje jinou, technologicky vyspělejší sítí, z pohledu uživatele je to ale úplně stejná služba. Bylo by naprosto nemístné jakkoli zvyšovat cenu hlasového hovoru.


Cena by ale třeba mohla být nižší, aby Eurotel nalákal zákazníky do sítě 3G a k využívání dalších služeb. Odpověď na tuto a další otázky najdete v druhé kapitole tohoto rozhovoru

Témata článku: Operátoři, O2, EU, 3G, Výrazné rozšíření, Spousta zákazníků, Roamingový partner, Datová služba, Velký tlak, Externí napájení, Euro, Poslední kapitola, Zahraniční partner, Spuštění, Sed, Jednoduchá věc, Stejná služba


Určitě si přečtěte

RECENZE: Honor 10 drtí konkurenci nejen duhovými odlesky, ale i výbavou a cenou

RECENZE: Honor 10 drtí konkurenci nejen duhovými odlesky, ale i výbavou a cenou

** Honor 10 opět přichází se skvělým poměrem ceny a výkonu ** Za přijatelnou cenu nabízí bohatou ochutnávku ze světa nejlepších ** Nastávající tuctovost displejů s výřezem zahání zády s odlesky duhy

Jakub Vrbacký | 40

RECENZE: Xiaomi Redmi 5 Plus — znovu trefa do černého

RECENZE: Xiaomi Redmi 5 Plus — znovu trefa do černého

** Redmi 5 Plus nabízí velký 6palcový FullHD+ displej i dostatečný výkon ** Oproti minulé generaci dokázalo Xiaomi zapracovat na fotoaparátu ** Celková vyváženost vč. rozumné ceny ho předurčuje k úspěchu

Milan Měchura | 34

Aplikace pro Android, bez kterých nedokážu žít [Jakub Vrbacký]

Aplikace pro Android, bez kterých nedokážu žít [Jakub Vrbacký]

** Donedávna jsem používal Windows 10 Mobile, změna bolela ** Co není na očích, neexistuje, takže mám jedinou plochu ** Důležitým pomocníkem je Nova Launcher s bohatým nastavením

Jakub Vrbacký | 31

RECENZE: Nokia 6.1 a Android One mají trumfy, které z tabulky nevyčtete

RECENZE: Nokia 6.1 a Android One mají trumfy, které z tabulky nevyčtete

** Výrazně vyšší výkon ve srovnání s předchůdcem ** Čistý Android není pro každého, má ale svoje kouzlo ** Moderní pojetí klasiky bez zbytečných módních výstřelků

Martin Herodek | 14

RECENZE: Xiaomi Mi Mix 2S — keramický umělec bez rámečků i kompromisů

RECENZE: Xiaomi Mi Mix 2S — keramický umělec bez rámečků i kompromisů

** Bezrámečkovost ve známé podobě se špičkovou výbavou i foťákem ** Vítanou novinkou je podpora bezdrátového nabíjení ** V neposlední řadě zaujme také svou lákavou cenou.

Martin Miksa | 39