Eurotel: ve víru války v Kosovu

Nedávno jsme psali o tom, že spolu s naší armádou odjela do Kosova také satelitní BTS Eurotelu, která je instalována v rámci systému Krizového řízení České republiky. Přinášíme vám exkluzivní fotografie a informace o tom, jak probíhala cesta a instalace satelitní BTS na naší vojenské základně v Kosovu.
Eurotel: ve víru války v Kosovu

Eurotel nedávno získal smlouvu na dodání 19 000 mobilních telefonů pro systém Krizového řízení České republiky, jehož součástí je například také IZS (tedy Integovaný záchranný systém). Eurotel se zavázal dodat celkem 19 000 telefonů Siemens ME45, včetně lehké a těžké hands-free sady, pouzdra na telefon a stolní nabíječky. Každý z telefonů je vybaven Eurotel Kombi kartou (2 čísla na jedné SIM kartě) a má prodlouženou záruku na 3 roky. Po třech letech budou všechny telefony zdarma vyměněny za nové typy.

V rámci Krizového řízení se však Eurotel zavázal poskytnout v krizových situacích své mobilní BTS (COW - Cellular on Wheel) a také svoji VSAT BTS, kterou také v rámci podmínek této šestileté smlouvy instalovali zhruba před měsícem technici Eurotelu v Kosovu.

Cesta do Kosova

Pokud si vzpomínáte na náš článek o VSAT BTS, tak po cestě do Albánie byla BTS přestavěna do ISO kontejneru. Tentokrát tedy s dopravou na místo určení nebyl žádný problém. Stejně jako desítky jiných armádních kontejnerů ji armáda bez problémů naložila na běžný vojenský nákladní automobil. Na rozdíl od „mise satelitní BTS“ do Albánie dorazila tentokrát technická obsluha až později a vlastním autem (do Albánie letěli technici armádním letadlem spolu s vojáky).

Celá výprava čítající dva zaměstnance Eurotelu - Iva Kosíře - supervisora technické divize a Jaroslava Dvořáka bezpečnostního specialistu, Jiřího Ježka z Elektroinsty Brno a Aleše Klinera specialistu na satelitní datové spoje ze společnosti Telenor - se vydala na cestu 10. 1. 2002. Dva účastníci byli z Brna a dva dorazili z Prahy – Jaroslav Dvořák a Aleš Kliner.

Klepněte pro větší obrázek

Celá cesta do Kosova proběhla relativně bez problémů, čemuž ve velké míře všichni vděčili náhonu na všechny čtyři kola u jejich služebního Nissanu Patrol. Ten se obzvláště v Srbsku, kde v -18 stupních Celsia a metru sněhu nikdo silnice nijak obzvlášť neudržoval, více než osvědčil. Menší problémy nastaly pouze u hraničních kontrol, kde po střechu naložený automobil a cíl cesty Kosovo, působil na pohraniční stráž poněkud podezřele. Cesta z Brna do vojenské základny Armády ČR trvala celkem 15 hodin a obnášela cestu dlouhou zhruba 1200 km. Celá výprava dorazila na místo v pátek 11. 1. 2002 večer.

Klepněte pro větší obrázek

Na místě

První starost celé výpravy byla samozřejmě o to, kde je VSAT BTS. Po poněkud nespecifickém určení polohy kontejneru s BTS, která zněla: „Někde támhle,“ se podařilo VSAT BTS relativně rychle objevit. Většina ostatních kontejnerů totiž neměla na boku dveře a vývod pro klimatizační jednotky. Vzhledem k tomu, že už bylo pozdě, tak se instalace BTS odložila na sobotu.

Klepněte pro větší obrázek

Hned v sobotu ráno se dohodlo s velitelem základny, že BTS se umístí k radistům, kteří mimo jiné mají veškerou svoji techniku napájenou vlastními diesel-generátory. BTS se tedy naložila na nákladní Tatru a odvezla se k radistům. Pro umístění se jako nejlepší zpočátku jevila zpevněná plocha, na které bylo složené dřevo. Architekt vojenské základny s tím však nesouhlasil, a tak se musela VSAT BTS umístit na vedlejší volnou plochu. V Kosovu byla ale tvrdá zima a díky déle trvajícím tuhým mrazům byla půda zmrzlá. Kromě toho bylo všude kolem metru sněhu – tedy i na zvoleném místě.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek

Odklízení sněhu obstarala těžká technika. Po čase se ale armádní bagr dostal na zledovatělý sníh, který prostě radlice už nemohla prorazit. Ke slovu tedy přišla „letlampa“, se kterou to ale šlo pomalu, a tak se rozhodli pro poněkud rychlejší řešení - celou plochu polili lihem a zapálili. Zanedlouho se pak dostali na holou zem, to bylo důležité z toho důvodu, aby se BTS na jaře, až roztaje sníh, nepohnula ze svého původního místa.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek

Další úkol spočíval v instalaci kotvících tyčí. Ty byly celkem čtyři a každá z nich byla dlouhá přes dva metry. Po několikahodinové snaze a po zlomení čtyř kladiv se nakonec podařilo tyče do tvrdé, zmrzlé země úspěšně zatlouct. Instalace kontejneru s BTS pomocí armádního jeřábu na určené místo pak byla otázkou jen několika minut.

Tady Kosovo, jak mě slyšíte?

Další úkol spočíval v tom „rozchodit“ satelitní spoj. Ze zadní části kontejneru se tedy vyndala skládací satelitní anténa a práce mohla začít. Zde se objevil další, poněkud nemilý, problém - venku byl takový mráz, že se na kovových součástech objevovala během několika minut třímilimetrová námraza. Bylo tedy nutné vše sestavit co možná nejrychleji.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek

Poté přišla řada na správné nasměrování satelitní antény, nastavení a zprovoznění softwaru v samotné BTS a v brněnském BSC, které obstarává satelitní připojení VSAT BTS ke zbytku sítě. Tato část práce byla již poněkud časově náročnější. V deset večer bylo však vše nastavené a připravené ke spuštění. Po více než dvanácti hodinách usilovné práce však bylo rozhodnuto, že bude lepší pokračovat až v neděli ráno.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek

Druhý den byla ještě větší zima než v sobotu, o čemž také svědčilo ranní překvapení v podobě bot přimrzlých k podlaze boudy, kde celá výprava nocovala. Po úspěšném proběhnutí několika testů následovala krátká oslava a mohlo se přejít k fázi rozdávání telefonů a SIM karet. Samozřejmě, že Ivovi a ostatním to nedalo a ještě si s nastavením trochu „pohráli,“ takže se nakonec podařilo zpoždění hovoru redukovat na necelou čtvrtinu sekundy, což bylo výrazně méně než zpoždění, které měly hovory do ČR vedené přes mobilní síť tamního operátora.

Klepněte pro větší obrázek  

K večeru již 80 vojáků vyfasovalo každý po jedné Nokii 6250 a jedné speciální SIM kartě - speciální v tom, že byla nastavená pouze pro připojení k VSAT BTS. K VSAT BTS se totiž není možné připojit s běžnou SIM kartou sítě Eurotel ani se SIM kartou jiného operátora – důvod je prostý. Jednak se tím zamezí přihlášení uživatelů jiných sítí v rámci roamingu a jednak se tím zamezí směrování tísňového volání přes síť Eurotel (brněnská policie by stejně lidem v Kosovu v případě nouze asi moc nepomohla).

Guliverova cesta

Pondělním spuštěním BTS však ještě vše nekončilo. Bojovým úkolem číslo dvě totiž bylo zmapovat a optimalizovat pokrytí signálem. Bylo tedy nutné sednout do armádních terénních vozidel a jet na obhlídku pokrytí zabahněnými a zavátými cestami. Vzhledem k tomu, že naše vojenská základna je umístěna v údolí, tak optimalizace pokrytí nebyla rozhodně nikterak jednoduchá. Nastavení výkonu a nasměrování antén se tak vylaďovalo ještě pár dní. Kromě toho bylo potřeba ještě také dokoupit náhradní baterie pro záložní zdroj v BTS, což ve válkou postiženém Kosovu nebylo zrovna jednoduché.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek

Trochu nepříjemným zjištěním pak bylo také to, že radisté své generátory elektrického proudu v pravidelných intervalech vypínají, aby provedli jejich kontrolu a údržbu. Bylo tedy nutné zapojit generátor ve VSAT BTS a sehnat do něj naftu. Před odjezdem také Ivo poučil několik tamních radistů o tom, jak ovládat základní funkce BTS, jak obsluhovat interní diesel-generátor, apod. Během středy se ještě dodělalo vše potřebné a zabalily se věci do auta. V pátek ráno pak celá výprava vyrazila na cestu zpět do Česka.

Klepněte pro větší obrázek

„Bylo to mnohem drsnější než v Albánii. Na druhou stranu jsme se však z naší první výpravy do Albánie poučili a díky instalaci BTS do standardizovaného ISO kontejneru proběhla přeprava i následná manipulace se satelitní BTS naprosto bez problémů. Cesta autem do Kosova a zpátky byla však poměrně dobrodružná. Hlavně silniční kontroly byly celkem nepříjemné, nikdy jste totiž nemohli vědět, jestli vás voják pustí dál a jestli se vůbec jedná o pravého vojáka,“ říká Ivo Kosíř. „Přes den byl všude klid, ale každou noc bylo slyšet střelbu ze samopalů. Cestování po Kosovu je takové dobrodružné a někdy i nebezpečné. Přírodu tam mají ale opravdu krásnou, to se musí nechat,“ dodává Jiří Ježek, další účastník výpravy do Kosova i do Albánie.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek

Stejně jako v Albánii tak nakonec i v Kosovu mohou ostatní vojáci KFOR těm českým jen závidět. Zatímco ostatní zahraniční jednotky jsou odkázány na několik málo satelitních telefonů či na kosovskou síť GSM ve více než žalostném stavu, tak Češi mají k dispozici BTS s EFR, DTX a kapacitou dvanácti naráz probíhajících hovorů. Kromě hlasových služeb přibude také 64 kB vyhrazený datový satelitní spoj, což umožní vojákům používat také relativně rychlé připojení k Internetu. Celou koncepci VSAT BTS má na svědomí právě Ivo Kosíř spolu se svými kolegy Petrem Pospíšilem, Pavlem Smílkem a Petrem Vondrákem, kteří tímto nápadem v roce 2000 vysloužili Eurotelu cenu Asociace GSM operátorů v kategorii GSM ve službách veřejnosti.

Témata článku: Operátoři, O2, EU, Siemens ME45, Euro

Určitě si přečtěte

Vánoční ceník O2: slevy za úpis, iPhone X, Nokia 8 a Xiaomi Mi A1

Vánoční ceník O2: slevy za úpis, iPhone X, Nokia 8 a Xiaomi Mi A1

** Kvalitu za rozumnou cenu nabídne Xiaomi Mi A1 za 6 496 Kč ** Štědrý Ježíšek může pod stromeček naložit Nokii 8 ** Chcete-li ušetřit na HW, je tu vánoční akce, ale musíte uzavřít smlouvu

6.  12.  2017 | Pospíšil Aleš | 2

Vánoce u operátorů. Kde se dá ušetřit a co nám dají zadarmo

Vánoce u operátorů. Kde se dá ušetřit a co nám dají zadarmo

** T-Mobile dá dva mobily za cenu jednoho (při podpisu smlouvy) ** O2 zlevní mobily (při podpisu smlouvy) ** Vodafone umožní streamovat video zdarma (v té správné aplikaci)

26.  11.  2017 | Kůžel Filip, Láska Jan | 14