Evropa je po 30 letech znovu rozdělená „železnou oponou“ na Východ a Západ. Naštěstí tentokrát nikoli v politické rovině, ale z pohledu zájmu o chytré mobilní telefony. Zatímco Západu se smartphony pomalu začínají přejídat a objem prodeje klesá v některých zemích až o třetinu, Východ je stále při chuti. Ukazuje to nejnovější studie agentury Canalys.
Evropě jako celku poklesly meziroční prodeje smartphonů v 1Q 2018 o 6 %
Data se vztahují na první kalendářní čtvrtletí 2018 a region Evropy včetně Ruska, kde se celkově do prodeje distribuovalo 46 milionů smartphonů. A zatímco západním zemím meziročně klesly prodeje o 14 %, východní blok má o nové smartphony stále zájem a objem distribuce zde naopak narostl o více než 12 %. Česká republika patří do regionu CEE společně s Ruskem, kde byl nárůst čtvrtinový.
Evropské trendy nově nakupovaných smartphonů: širokoúhlý displej, paměť RAM nad 4 GB a přibývá Dual SIM zařízení
Analytici vyhodnotili, že ani přes růst trhu v některých zemích se celkové zpomalení už nedá zvrátit a trh smartphonů se z růstové dostává do fáze cyklické. V ní bude zejména pro některé menší výrobce obtížné přizpůsobit se nové situaci a někteří z nich budou pravděpodobně z ekonomických důvodů nuceni trh opustit.
První pětka výrobců v Evropě podle distribuovaných kusů a tržního podílu
Poslední infografika zobrazuje tržní podíly pěti nejúspěšnějších výrobců na evropském trhu. Dá se říci, že tabulka odpovídá i situaci na českém trhu s tím rozdílem, že Apple u nás není tolik úspěšný a s tržním podílem pod 10 % je až za druhým Huawei. Také na českém trhu svádí boj o čtvrté místo značky Xiaomi a Nokia, podíly dalších hráčů jsou zanedbatelné.