Facebook zná budoucnost Messengeru. Zabije e-mail?

Představte si IM komunikátor rozšiřitelný o aplikace. Objednáte si pizzu a na mapě sledujete, jak se k vám blíží. To je Messenger Platform.

Facebook nikdy neuměl dělat webový e-mail. Když tedy na konci roku 2010 s velkou pompou nabídl svým uživatelům poštovní schránky na (sic) atraktivní doméně @facebook.com, nikoho příliš neoslnil. Samotné rozhraní a schopnosti pošťáka byly natolik slabé, že se náročnější uživatelé jen pousmáli a ti ostatní si vystačili s klasickými zprávami uvnitř sítě.

Záznam přednášek z konference F8 si můžete spustit na této adrese

Facebook se poučil, uvědomil si, že šlápl vedle a na začátku loňského roku e-mail zrušil. Na komunikaci samotnou ale pochopitelně nezanevřel. Právě naopak. E-mail má sice hromadu výhod – především technologickou nezávislost, ale ta je zároveň i jeho největší slabinou. Je sice skvělé, že můžeme z poštovního serveru Googlu poslat zprávu třeba na poštovní server Microsoftu, ale největší daní za tuto spolupráci je samotné stáří a jednoduchost poštovního protokolu. Ten se vlastně v posledních dvaceti letech nijak výrazně nezměnil.

Messenger v tichosti roste

Facebook tedy řekl e-mailu sbohem a naopak začal rozvíjet svůj vestavěný IM komunikátor. Později představil samostatný mobilní Messenger, který dnes alespoň jednou do měsíce používá 600 milionů uživatelů. Za ohromným růstem stojí pochopitelně i to, že Facebook postupně zrušil vestavěný komunikátor ve své mobilní aplikací. Messenger už ani zdaleka neposílá jen textové zprávičky, ale také multimédia a jeho integrovaný VoIP chat dokonce ukusuje celých deset tržních procent ze všech mobilních hlasových kecátek dohromady a to včetně Skypu.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Mobilní Messenger pro Android

Dnes je tedy milovaný i proklínaný Messenger jedním z pilířů Facebooku a ten už ani zdaleka není jen onou modrou zdí se zprávičkami od přátel. Portfolio společnosti se v posledních letech nafouklo do obřích rozměrů. Firma vedle sítě a Messengeru provozuje také WhatsApp, Instagram, patří ji stále populárnější cloudový hosting pro vývojáře Parse a samozřejmě nesmím zapomenout na Oculus. Pak je tu ještě zástup malých technologických akvizicí a startupů.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Facebook už zdaleka není jen tou modrobílou webovou stránkou. Messenger už také není jen textové kecátko – tvoří 10 % ze všech mobilních VoIP komunikátorů

Revoluce jménem Messenger Platform?

Další velkou výzvou Marka Zuckerberga tedy bude propojení všech těchto dílčích systémů do jednoho celku. Prvním krokem k integraci bude technologie Messenger Platform, se kterou se Facebook vytasil včera podvečer na své výroční vývojářské konferenci F8. Je to další pokus o poštovní revoluci, ale tentokrát plně v režii Facebooku.

Klepněte pro větší obrázek
Mark Zuckerberg představuje Messenger Platform

Mark Zuckerberg a jeho tým si položil prostou otázku: Když nemůžeme jen tak vylepšit zastaralý e-mail, na který bychom mohli leda tak naroubovat chytrý klient po vzoru Googlu a Microsoftu, co tak přenést jeho výhody přímo na Messenger? A tak se zrodil Messenger Platform – ekosystém obsahových aplikací, které budou moci protokol Messengeru téměř libovolně rozšiřovat, stejně jako doplňky rozšiřují schopnosti webového prohlížeče.

Začne to stejně jako na zdi Facebooku, na které se před mnoha lety postupně objevovaly první hry a aplikace. Ačkoliv se často jedná o infantilní blbiny, svým autorům vydělaly miliony dolarů a přitáhly k Facebooku tisíce vývojářů. Sociální síť chce nyní stejný princip přenést i na Messenger.

Klepněte pro větší obrázek
Nejprve nainstalujete doplněk – aplikaci pro Messenger
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
A pak s jeho pomocí pošlete třeba animovaný mem s vlastním textem...

V Messengeru tedy rozbalíte roletku s dostupnými aplikacemi, některou z nich připojíte do svého komunikátoru a pak někomu pošlete třeba animovaný mem. Možná se jen ušklíbnete, že takovou pitomost nepotřebujete, ale potenciál platformy spočívá v tom, že prakticky nemá žádné limity. Jiná rozšiřující aplikace tedy může stejně tak poslat třeba náhled tabulky, pracovního dokumentu a tak dále. Messenger jinými slovy dokáže touto cestou zasílat všemožný obsah a získá tedy podobnou univerzální moc jako klasické poštovní přílohy. Současné demoaplikace jsou totiž pouhým začátkem.

Klepněte pro větší obrázek
Současná nabídka aplikací pro Messenger

Messenger Business: Nakoupím přes IM

Jenže tyto aplikace jsou jen pomyslným vrcholkem ledovce. Messenger Platform toho bude umět mnohem více. Velmi zajímavě například vypadá jeho další část jménem Messenger Business, která by měla být za oceánem k dispozici už během několika týdnů.

Na každém druhém webu dnes najdete nějaký ten widget od Facebooku – přinejmenším tlačítko pro „Líbí se mi“ a sdílení. Sociální síť nyní vytvoří nový widget určený pro Messenger. V Americe jej už brzy surfaři objeví třeba na e-shopu s konfekcí Everlane.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Widget Messengeru na stránce s e-shopem. Díky identifikaci vám nyní bude posílat detaily objednávky přímo do mobilního klientu Messengera.

Když si na Everlane koupíte nový slušivý rolák a budete přihlášení k Facebooku, potvrzení o objednávce vám dorazí přímo do vašeho Messengeru. Jenže to nebudou jen stavové zprávy o objednávce, jak jsme na to zvyklí u podobných obchodních e-mailů. Jelikož jde o Messenger, komunikace bude obousměrná. Nejprve vám tedy dorazí zprávička, že je objednávka potvrzená, poté třeba mapa se sledováním zásilky a nakonec potvrzení o doručení.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
První notifikace a potvrzení objednávky. Namísto e-mailu ale dorazilo na Messenger
Klepněte pro větší obrázek
Do Messengeru později dorazí třeba i sledování zásilky

A teď si představte, že se vám nový rolák líbí a chtěli byste ještě jeden v odlišné barvě. Namísto nové zdlouhavé objednávky ovšem prostě odpovíte v Messengeru, že chcete ještě ten růžový a operátor vám objednávku potvrdí. Jelikož má váš účet Facebooku spárovaný s předchozí objednávkou, nemusíte už nic dalšího nastavovat, z kreditní karty se odečte částka a je hotovo.

Klepněte pro větší obrázek
Jedná se o IM, na stavové zprávy o objednávce tedy můžete odpovědět a objednat si rovnou další rolák

Podobným způsobem může Messenger nahradit klasický e-mail v mnoha dalších případech. Může vám na něj dorazit třeba objednaný palubní lístek, rezervace do divadla a kina s QR kódem, objednávka pizzy a to vše, aniž byste používali jiné komunikační prostředky. Nový Messenger díky této rozšiřitelnosti v podstatě obsáhne všechny dosavadní způsoby komunikace od textu po hlas.

Facebook chce virtuální realitu

Tématem první keynote konference F8 byla i virtuální realita, které se ale budou přednášející v plné síle věnovat až dnes. Pokud tedy chcete vědět, co sociální síť skutečně zamýšlí s loňskou akvizicí Oculusu, navštivte v šest hodin podvečer stránku s živým přenosem. Druhá hlavní přednáška totiž bude mít docela příznačný podtitul Why virtual reality will matter to you. Mark Zuckerberg včera alespoň nastínil, že zatímco před pěti lety lidé na Facebooku sdíleli především textové příspěvky a dnes naopak obsahu vládnou fotografie, zítra to bude klasické video a do budoucna se počítá s nástupem sférického interaktivního videa, které si budeme prohlížet právě pomocí zařízení pro virtuální realitu.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Začalo to textovými zprávičkami a skončí to prý multimédii pro virtuální a rozšířenou realitu

Jestli se to vše podaří, zůstává otázkou, Facebook má ale výbornou výchozí pozici – je největší a doposud nejúspěšnější sociální sítí, aktivně využívaný profil na Facebooku má totiž polovina všech internetových surfařů na celém světě od rozvojové Afriky po technologicky vyspělé Japonsko.

Diskuze (27) Další článek: Testujeme One M9: frézaři HTC překonali Apple

Témata článku: , , , , , , , Meš, Nový messenger, Rozšiřující aplikace, Budoucnost, F +, Klasické video, Pomyslný vrchol, FAC, Mobilní messenger, Palubní lístek, Přednáška, Obří rozměr, Současná nabídka, Nový widget, Stejný princip, Rolák, Zprávička, Váš účet