Ted Tě chytím za slovo, sorry, řekni mi kolikanásobně. Já jsem zaznamenal rozdíl 1000 Kč.
Ano byla to geniálnost. Vrcholem geniálosti je Nokia. Jestli Ti říká něco pojem UNIFIKACE, tak Nokia se jí drží už pěkně dlouho. Např. Jak dlouho vydržely displeje (zatímco třeba Erik a Alik postupně zvětšovali) Nokia má stejný displej v 5110 přes 3210,33x0. Osmičková řada rovněž - změněné podsvícení k tomu nepočítám.
Zkus si rozdělat 5110 až 6150 - dokonce uchycení a tvar baterií zůstal zachován až po 6310i, poznáš tam určité společné prvky. Nokia je stavebnice. Možná Nokii lidi vyčítají, že jen překrytovává svoje mobily, ale je tu jeden důvod, proč tomu tak je. Unifikace spoří náklady na výrobu. Je mnohem lehčí vyrobit hodně obalů, když střeva mají stejné rozměry (a je úplně jedno jestli se jedná o klon 6610vs7210, 8210vs5210 nebo o zdokonalený model 3310vs3330 nebo 6310vs6310i) a jdou nacpat do už předem navržených obalů.
Jénže, ted mi tu může někdo vytknout: "proč teda jsou Noky tak drahé, když se jejich výroba slevňuje už u pásové linky?" Odpovědět můžu protiotázkou: Ve srovnání s jinými výrobci jsou drahé, ale ve srovnání z hlediska historie, bych řekl, že zlevňují. V diskusích byla častá otázka proč 3310 měla nástupní cenu 10 tisíc. Stejně tak se já můžu ptát, proč měla 5110 nebo po ní 3210 cenu 10 000 když byla uveden na trh. Když to budu stupňovat: Proč 7110 stála 16 000, proč 6210 taky tak nějak, 6310 taky tak - jestli to bylo míň nevím, ale i kdyby bylo, tak je Vám každým rokem nabízen telefon s nějakou tou funkcí navíc (a to navzdory tomu, že 3330 má wap a 3310 ho nemá).
Motorola má, nebo měla unifikované menu. Nahráli do všech tipů všechno a pak marketing si vzal tužku a vyškrtal u kterých tipů nebudou např. časové funkce. Podobně to má Nokia. Menu pořád ve stejném stylu. Erik, ten bohužel pořád vymýšlel nové a nové. Tuším, že od T65 to už stojí za to. (Myslel jsem tím ustálení polohy jednotlivých položek v menu)
Když by někdo se mě chtěl zeptat. "Proč teda ostatní výrobci vyvíjejí nový model odznova a mohou si dovolit nabídnout zákazníkům nižší ceny a ještě na tom vydělat?"
Odpovědí je: to závisí na zákaznících pro co se rozhodnou, co preferují, kolik utratí.
Každý výrobce čehokoli se snaží o unifikaci - ale třeba Erixon ji měl u R320 a 380. Sony je přímo unifikátor na entou. Má svoje výborné zkušenosti s walkmany - funkčně stejné přístroje jako loni mají jen jiný obal. J5/J6 a J7/70 jsou toho přímým důkazem.
Ikdyž nové Sony Erixon se více podobají bývalým erikům, tak dle mého názoru vliv SONY je patrný třeba na Téčkové řadě. Krabičky jsou stejné, rozměry střev se kryjí a funkce ubývají nebo přibývají, ale spíše je to otázka software, takže není důvod proč krabičky měnit.
Ted třeba chce Alík něco vytěžit z vývoje OT511 - modely 512 a 525 mu k tomu mají pomoci. Každej se snaží a Nokia asi nejdýl, využít toho co má.
Uvedu další příklad. Nokia od 5110 po 6310 stejné konektory pro nabíječku a kabel. To se u Erika říct nedalo.
Nebyla řeč o Siemens, ten se unifikovat poslední dobou snaží taky.
Tot vše končím přednášku a ted mě ukamenujte jednovětými ne-fakty.