Gartner: souboj platforem rozhodne nabídka aplikací

Kvalitní a dostupné aplikace se stanou prioritou číslo jedna. Jejich prodej bude během tří let generovat desítky miliard dolarů a poroste i mobilní reklama.

V letošním roce utratí zákazníci 6,2 miliardy dolarů v obchodech s aplikacemi a mobilní reklama celosvětově vynese 0,6 miliardy. Takto zní ve stručnosti závěr posledního průzkumu analytiků ze společnosti Gartner. Uživatelé si dle odhadů v roce 2010 stáhnou přes 4,5 miliardy aplikací, přičemž osm z deseti budou pro koncové uživatele zdarma.

Klepněte pro větší obrázek
Rostoucí obliba chytrých mobilů jde ruku v ruce se zvyšujícím se zájmem o stahování aplikací, během několika let se z nich stane velevýnosný byznys

Gartner dále predikuje nárůst počtu stažených prográmků z obchodů s aplikacemi jako jsou App Store, Android Market, Nokia Ovi Store, atd. na 21,6 miliardy v roce 2013. Z toho ty bezplatné si z celku letos uzmou 82 % a v již zmiňovaném roce 2013 dokonce 87 %. Rychlý souhrn ukazuje následující tabulka:

Rok200920102013
Počet stažení v milionech2 5164 50721 646
Celkové příjmy v milionech dolarů4 2386 77029 479

„S rostoucí popularitou chytrých mobilů a vzniku snadno přístupných obchodů s aplikacemi se objeví i mnozí významní hráči v hodnotovém řetězci, současně začne se stahováním aplikací experimentovat stále více uživatelů,“ říká Stephanie Baghdassarian, ředitelka výzkumu u Gartneru. „Aplikacemi s pořadovým číslem jedna zůstávají hry, dále pak aplikace pro mobilní nakupování, sociální sítě, ulitky a nástroje zvyšující produktivitu. Jejich objem nadále poroste, stejně jako rostoucí objem peněz, které z budou z prodeje aplikací plynout.“

Klepněte pro větší obrázek
Rozmach trhu naznačuje grafické znázornění výsledků průzkumu

Aplikace budou moci být zdarma, ale vývojáři pak zpoplatní další věci v aplikaci samotné (nákup dalších levelů, elektronických knih). Dále se budou objevovat i takové aplikace, které jsou zdarma a je možné skrz ně nakupovat fyzické zboží. A konečně jsou tu i aplikace, které sice jsou a budou zdarma, ale uživatelé se musí smířit s reklamou. Tu lze do aplikací umístit třeba prostřednictvím banneru nebo například reklamou přes celou plochu displeje, která se objeví při spuštění či postupu do další úrovně.

Globálně vzato překročily příjmy z prodeje aplikací 4,2 miliardy dolarů v roce 2009 a do konce roku 2013 vzroste objem příjmů dokonce na 29,5 miliardy dolarů. Toto číslo zahrnuje příjmy z prodeje placených aplikací a rovněž příjmy z aplikací financovaných reklamou. Příjmy z neplacených aplikací, které žijí z prodeje inzerce přitom v roce 2013 vygenerují celou čtvrtinu z celkové sumy téměř třiceti miliard.

Klepněte pro větší obrázek
Apple App Store je ukázkový příklad a zároveň místo, kde se točí miliony dolarů ze kterých si provozovatel obchodu bere rovných 30 % a profituje tak více než na prodeji hardware

Majitelé high-end chytrých mobilů si dnes snadno osvojí přístup k novým aplikacím a více důvěřují bezhotovostním platebním systémům, navíc nemají problém s tím zaplatit za program, který potřebují a je pro ně užitečný. S tím jak bude klesat cena smartphonů začnou být uživatelé méně technicky důvtipní a noví zároveň uživatelé nebudou ochotni za aplikace příliš utrácet.

„Růst tržeb z prodejů chytrých telefonů nemusí nutně znamenat, že uživatelé utratí více peněz, naopak může být zapříčiněn rostoucím potenciálem trhu aplikací financovaných reklamou,“ dodává Baghdassarianová. „Hodnotový řetězec obchodů s aplikacemi se bude vyvíjet podle toho, jak budou stanovena pravidla ve snaze pokusit se najít nejvýnosnější obchodní model pro všechny zúčastněné strany.“

„Pro mobilní průmysl budou obchody s aplikacemi v roce 2010 klíčový prvek, na který je třeba se soustředit a aplikace jako takové sehrají značnou úlohu v souboji platforem,“ dodává Carolina Milanesi, ředitelka výzkumu u Gartneru. „Spotřebitelé budou mít k mání širokou možnost volby a budou upřednostňovat jen ty uživatelsky nejpřívětivější obchody, ve kterých snadno najdou takové aplikace, jaké potřebují a jsou ochotni za ně zaplatit. Vývojáři si tedy musí dobře rozmyslet nejen jakou platformu budou upřednostňovat, ale také ve kterém obchodě ji vystaví“

Váš názor Další článek: Blockchalk: takový soukromý sousedský rozhlas

Témata článku: , , Klíčový prvek, Grafické znázornění, PLA, Nabídka, Rostoucí obliba, Plát, Souboj, Nabídka aplikací