Gartner: souboj platforem rozhodne nabídka aplikací

Kvalitní a dostupné aplikace se stanou prioritou číslo jedna. Jejich prodej bude během tří let generovat desítky miliard dolarů a poroste i mobilní reklama.
Gartner: souboj platforem rozhodne nabídka aplikací

V letošním roce utratí zákazníci 6,2 miliardy dolarů v obchodech s aplikacemi a mobilní reklama celosvětově vynese 0,6 miliardy. Takto zní ve stručnosti závěr posledního průzkumu analytiků ze společnosti Gartner. Uživatelé si dle odhadů v roce 2010 stáhnou přes 4,5 miliardy aplikací, přičemž osm z deseti budou pro koncové uživatele zdarma.

Klepněte pro větší obrázek
Rostoucí obliba chytrých mobilů jde ruku v ruce se zvyšujícím se zájmem o stahování aplikací, během několika let se z nich stane velevýnosný byznys

Gartner dále predikuje nárůst počtu stažených prográmků z obchodů s aplikacemi jako jsou App Store, Android Market, Nokia Ovi Store, atd. na 21,6 miliardy v roce 2013. Z toho ty bezplatné si z celku letos uzmou 82 % a v již zmiňovaném roce 2013 dokonce 87 %. Rychlý souhrn ukazuje následující tabulka:

Rok200920102013
Počet stažení v milionech2 5164 50721 646
Celkové příjmy v milionech dolarů4 2386 77029 479

„S rostoucí popularitou chytrých mobilů a vzniku snadno přístupných obchodů s aplikacemi se objeví i mnozí významní hráči v hodnotovém řetězci, současně začne se stahováním aplikací experimentovat stále více uživatelů,“ říká Stephanie Baghdassarian, ředitelka výzkumu u Gartneru. „Aplikacemi s pořadovým číslem jedna zůstávají hry, dále pak aplikace pro mobilní nakupování, sociální sítě, ulitky a nástroje zvyšující produktivitu. Jejich objem nadále poroste, stejně jako rostoucí objem peněz, které z budou z prodeje aplikací plynout.“

Klepněte pro větší obrázek
Rozmach trhu naznačuje grafické znázornění výsledků průzkumu

Aplikace budou moci být zdarma, ale vývojáři pak zpoplatní další věci v aplikaci samotné (nákup dalších levelů, elektronických knih). Dále se budou objevovat i takové aplikace, které jsou zdarma a je možné skrz ně nakupovat fyzické zboží. A konečně jsou tu i aplikace, které sice jsou a budou zdarma, ale uživatelé se musí smířit s reklamou. Tu lze do aplikací umístit třeba prostřednictvím banneru nebo například reklamou přes celou plochu displeje, která se objeví při spuštění či postupu do další úrovně.

Globálně vzato překročily příjmy z prodeje aplikací 4,2 miliardy dolarů v roce 2009 a do konce roku 2013 vzroste objem příjmů dokonce na 29,5 miliardy dolarů. Toto číslo zahrnuje příjmy z prodeje placených aplikací a rovněž příjmy z aplikací financovaných reklamou. Příjmy z neplacených aplikací, které žijí z prodeje inzerce přitom v roce 2013 vygenerují celou čtvrtinu z celkové sumy téměř třiceti miliard.

Klepněte pro větší obrázek
Apple App Store je ukázkový příklad a zároveň místo, kde se točí miliony dolarů ze kterých si provozovatel obchodu bere rovných 30 % a profituje tak více než na prodeji hardware

Majitelé high-end chytrých mobilů si dnes snadno osvojí přístup k novým aplikacím a více důvěřují bezhotovostním platebním systémům, navíc nemají problém s tím zaplatit za program, který potřebují a je pro ně užitečný. S tím jak bude klesat cena smartphonů začnou být uživatelé méně technicky důvtipní a noví zároveň uživatelé nebudou ochotni za aplikace příliš utrácet.

„Růst tržeb z prodejů chytrých telefonů nemusí nutně znamenat, že uživatelé utratí více peněz, naopak může být zapříčiněn rostoucím potenciálem trhu aplikací financovaných reklamou,“ dodává Baghdassarianová. „Hodnotový řetězec obchodů s aplikacemi se bude vyvíjet podle toho, jak budou stanovena pravidla ve snaze pokusit se najít nejvýnosnější obchodní model pro všechny zúčastněné strany.“

„Pro mobilní průmysl budou obchody s aplikacemi v roce 2010 klíčový prvek, na který je třeba se soustředit a aplikace jako takové sehrají značnou úlohu v souboji platforem,“ dodává Carolina Milanesi, ředitelka výzkumu u Gartneru. „Spotřebitelé budou mít k mání širokou možnost volby a budou upřednostňovat jen ty uživatelsky nejpřívětivější obchody, ve kterých snadno najdou takové aplikace, jaké potřebují a jsou ochotni za ně zaplatit. Vývojáři si tedy musí dobře rozmyslet nejen jakou platformu budou upřednostňovat, ale také ve kterém obchodě ji vystaví“

Témata článku: Software pro mobily, Gartner, Klíčový prvek, Grafické znázornění, Souboj, Nabídka

Určitě si přečtěte

Program Upcycling dá druhý život odloženým telefonům. Třeba mohou vydělávat těžbou Bitcoinu

Program Upcycling dá druhý život odloženým telefonům. Třeba mohou vydělávat těžbou Bitcoinu

** Máte starší telefon který nepoužíváte? Nevyhazujte jej. ** S projekty UpCycling mu můžete dát nový smysl. ** Může z něj být třeba herní konzole, kamerový systém či stroj na těžbu Bitcoinu

5.  11.  2017 | Miksa Martin | 2

Android v říjnu 2017: přikutálela se sušenka

Android v říjnu 2017: přikutálela se sušenka

9.  10.  2017 | Láska Jan | 2

Seznam telefonů, které dostanou Android 8.0 Oreo

Seznam telefonů, které dostanou Android 8.0 Oreo

** Od představení Androidu 8.0 Oreo uběhl více než měsíc ** Jak zareagovali výrobci a které telefony se něj mohou těšit? ** Začněmě hezky podle abecedy.

28.  9.  2017 | Miksa Martin | 9