GSM autoalarm EMA: nenápadný hlídač [recenze]

Chcete chránit svého čtyřkolového miláčka a příliš neproinvestovat? Možná bude GSM alarm Ema stvořen právě pro vás.
Kapitoly článku

Jak to funguje

Funkčnost celé Emy se nese v duchu jejích vzhledu, tedy maximální jednoduchosti. Možností nastavení je ale mnoho, vybere si tak opravdu každý. Zařízení se připojuje do 12V automobilové zásuvky. V případě běžného uživatele bude nejspíše instalováno trvale, v případě použité ve flotile služebních vozů je ale samozřejmě možné alarm libovolně přenášet mezi vozy. Právě v tom tkví jedna z největších výhod testovaného alarmu.

Klepněte pro větší obrázek
EMA po vložení SIM karty

V případě moderních vozů se můžeme setkat se dvěma přístupy k přítomnosti napětí v zapalování po jeho vypnutí. Buďto tam je, nebo není.V prvním případě je situace značně jednodušší, Ema se neustále dobíjí a je tak stále na příjmu. Pro druhý případ je v alarmu integrován 320mAh Li-Ion akumulátor. Jeho výdrž, při aktivním režimu šetření energie a s přihlédnutím k faktu, že alarm realizuje pouze občasné GSM spojení, je v řádu několika dní. Nemusíte se tak bát, že by váš čtyřkolový miláček byl po jediné noci nechráněn.

Možnosti nastavení Emy jsou velmi obsáhlé, uživatelsky lze nastavit:

  • název zařízení
  • poplašnou hlášku
  • 6 telefonních čísel pro zaslání SMS a volání
  • Z pohledu integrovaných a externích senzorů lze využít také:
  • čidlo otřesu včetně citlivosti
  • detekci startování motoru (poklesu napětí v systému)
  • detekci naklonění (odtah)
  • využití externích čidel
  • detekci pohybu (změny BTS buňky)

Ema je dostatečně sofistikovaná a umí hlásit těmito způsoby:

  • volání při poplachu
  • SMS při poplachu
  • odposlech kabiny vozidla při poplachu
  • Dále je možno nastavit:
  • čas automatické aktivace/deaktivace alarmu
  • potvrzení aktivace krátkým prozvoněním

Zdá se vám to málo? Tak přitvrdíme. V menu rozšířeného nastavení se můžete doslova vydovádět. Měnit lze příkaz pro zapnutí/vypnutí alarmu prostřednictvím SMS (implicitně ON/OFF), jas LED, maximální přípustný úhel náklonu automobilu, maximální možnou hodnotu poklesu napětí systému při startování, hlasitost mikrofonu, dobu zvonění, či třeba dobu prozvonění. Fantazii se meze nekladou a je jen na vás jak moc se budete chtít do tajů alarmu ponořit.

Emu lze ovládat také pomocí jednoduchých SMS příkazů, které suplují případy, kdy není možno alarm napojit na PC a provést úpravy pomocí dodávané konfigurační utilitky. SMS příkaz Ema samozřejmě nepřijde od každého, ovládat ji touto cestou je povoleno pouze prvnímu přednastavenému číslu v její konfiguraci, SMS je také nutno na začátku opatřit zvoleným bezpečnostním kódem.

Klepněte pro větší obrázek
Seznam SMS příkazů je pojat ryze poctivě

Kartu SIM je nutno do Emy vkládat vždy s vypnutým požadováním PIN kódu. Pakliže bude PIN požadován, SIM nebude v Emě fungovat. Pro nastavení vypnutí požadavku na PIN kód je nutno SIM vložit do libovolného mobilního telefonu, kde následně tuto změnu jednoduše provedete.

Testování s reálným padouchem

Pro potřeby našeho článku jsme v redakci dali hlavy dohromady a sehnali takového typického padoucha. Jak obstál v boji s automobilem, a jak rychlá byla reakce alarmu, můžete shlédnout na následujícím videu.

Testována byla rovněž citlivost alarmu. Ve výchozím stavu Ema registruje pouze výrazné náklony vozidla a neovlivní jí ani nějaký ten hlučnější automobil parkující na vedlejším místě. Citlivost je ale jedním z parametrů, které se dají uživatelsky nastavit. Každý si tak zvolí citlivost senzorů Emy podle svého gusta.

Použití

Emu lze používat několika různými způsoby. Záleží pouze na konkrétním uživateli, případně typu daného automobilu - s 12V napětím přítomným, či nepřítomným po vyndání klíčku ze zapalování. Výrobce udává tři možné varianty použití, my si je přiblížíme konkrétně.

Varianta A - Plně automatické ovládání

V prvním případě je zapnutí/vypnutí alarmu ovlivněno pouze nastaveným časem aktivace/deaktivace. Spouštěčem této události je ztráta napětí v napájecím okruhu automobilu. Tato varianta je tedy použitelná pouze pro automobily, které mají takto řešené napájení konektoru zapalovače. V praxi to tedy vypadá tak, že po vypnutí a vytažení klíčku Ema začíná odpočítávat předem nastavený odchodový čas a poté se aktivuje. Vypnutí alarmu zase definuje příchodový čas, tedy doba mezi zaregistrováním vniknutí do vozidla (byť právoplatného) a zapnutím zapalování, kdy se v konektoru zapalovače opět objeví napětí. Když je tato doba menší, než předem nastavená hodnota, tak je vše v pořádku. Když naopak ne, tak je vniknutí vyhodnoceno jako neoprávněné a je spuštěn alarm.

Klepněte pro větší obrázek
Varianta A na jednoduchém zobrazení

Varianta B - Poloautomatické ovládání

Druhá varianta ovládání je taktéž určena pro automobily, které nemají v konektoru zapalovače po vyjmutí klíčku napětí. V první části se od varianty A neliší, po vypnutí a vytažení klíčku Ema začíná odpočítávat předem nastavený odchodový čas a poté se aktivuje. Změna je v části druhé, tedy při vypnutí alarmu. To se děje manuálně, pomocí krátkého prozvonění alarmu, nebo zprávou SMS. Číslo oprávněné pro deaktivaci musí být samozřejmě v Emě uloženo. Bez toho by měl leckterý lapka, při znalosti mobilního čísla alarmu, vyložené žně.

Klepněte pro větší obrázek
Poloautomatická funkce Emy v případě varianty B

Varianta C - Manuální ovládání

Při plně manuálním režimu je nutné, aby uživatel při každém opuštění/využití vozidla prozvoněním či SMS zprávou alarm aktivoval. Tato varianta je použitelná pro automobily, které mají v konektoru zapalovače po vyjmutí klíčku stále přítomné napětí.

Klepněte pro větší obrázek
Plně automatický režim, varianta C

Dodávaný software

Ke GSM alarmu Ema je v současné chvíli dodávána duo aplikací, přičemž obě fungují pod OS Windows. Prvním je samotná ovládací aplikace Ema config. Aplikace je veskrze jednoduchá a intuitivní, veškeré nastavení se provádí pomocí klikacího udělátka a několika málo řádků pro zadání požadovaného výstupního textu (např. v SMS zprávě).

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Obslužný software Emy je sice jednoduchý, nabízí ale obrovské možnosti nastavení 

Druhým dodávaným softwarem je GSM lokalizátor. Tato aplikace, taky velmi jednoduchá, leč funkční, dokáže s přesností na jednotky km zaměřit Emu, potažmo v ní aktivní SIM kartu díky zjištění ke které BTS buňce je zařízení právě přihlášeno. Jak  to funguje? Do aktivního (zapnutého) Ema alarmu stačí z přednastaveného telefonního čísla zaslat SMS ve tvaru 1234 Poloha?, kde první čtyřčíslí reprezentuje zvolené heslo, následované mezerou a samotným příkazem. Ema na toto odpoví SMS zprávou s unikátním kódem, po jehož zadání do GSM lokalizátoru je nám na mapě ukázána přibližná poloha vozu (alarmu).

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Lokalizátor polohu sice neurčí přesně, ale podstatně zúží okruh pátrání

Utilitka při testování vykázala výchylku skutečné polohy od udávané zhruba právě onen 1 km vzdušnou čarou. Lokalizace s přesností na jednotky metrů se tedy samozřejmě nekoná, nicméně z hlediska užitečnosti je to funkce nadmíru chvályhodná. Po krádeži budete nejspíše svůj automobil hledat mnohdy bezvýsledně kde jen to půjde. Když ale víte, že se nachází ve zhruba kilometrové vzdálenosti od udané polohy, pak může být celé pátrání značně kratší a efektivnější.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Android widget od Emy, šikovná věcička

Jako bonus bude v budoucnu ještě dostupný tzv. Ema widget pro telefony s Androidem, který vypadá jako jednoduchý ovládací prvek typu vypnuto/zapnuto a stejně tak i funguje. Pomocí předem definovaných SMS zpráv vyšle do alarmu příkaz pro zapnutí, či vypnutí. Widget slouží jako usnadňující prvek, příkazy lze samozřejmě zasílat i manuálně. Na jejich výčet se podíváme dále v článku.

Témata článku: , , , Nastavený čas, ASCII, Nena, Druhý případ, Externí čidlo, Automatické ovládání, Datový microusb, Testovací balení, Cambria, Startování, Hlídač, Levné zařízení, Nen, Rozšířené nastavení, Přibližná poloha, Miláček, Prodlužovací kabel, Výhradní prodejce, Planý poplach, Emphasis, Poloha vozu, Máma