Hlídači mobilních sítí: reportáž z dohledového centra

Ztratil se signál? Venku je bouřka a spadlo mikrovlnné spojení? Co s tím budeme dělat? Na návštěvě v dohledovém centru mobilního operátora jsme se podívali, jak se sledují závady a kritická místa v síti.
Hlídači mobilních sítí: reportáž z dohledového centra

Problémy mobilní sítě

Každá mobilní síť je soubor dílčích podsystémů, které se různým způsobem podílejí na poskytování služeb. Pracuje zde obrovské množství serverů, směrovačů a bran, které jsou vzájemně propojeny různými technologiemi pevných sítí (např. IP sítě, páteřní sítě Frame Relay atd.). Mobilní sítě navíc obsahují v porovnání s čistě pevnými sítěmi i řadu citlivých zařízení ve své rádiové části. Zde se totiž signál šíří vzduchem, což je oproti pevným kabelům médium značně časově nestálé a do jisté míry také nevyzpytatelné.

K tomu všemu je třeba vzít v úvahu fakt, že drtivá většina základnových stanic BTS je umístěna ve vnějším prostředí, kde jsou vystaveny na milost a nemilost vlivům počasí. To platí samozřejmě i pro mikrovlnné spoje mezi BTS vzájemně a mezi BTS a BSC, na něž má pořádná bouře také svůj vliv. Proto je třeba celou síť se všemi jejími prvky nepřetržitě sledovat. A především k tomu slouží právě dohledová centra mobilních operátorů.

Centra Eurotelu a Oskara jsme už navštívili dřív. Tentokrát jsme se podívali k T-Mobilu.

My voláme, oni dohlížejí

Síť je sledována jednak nepřímo prostřednictvím testování služeb, jak bylo zmíněno ve včerejším článku, a jednak jsou sledovány přímo její prvky v dohledovém centru. Zde mají pracovníci na monitorech před sebou aktuální stav v sekci sítě, kterou mají za úkol střežit. Každé pracoviště má svou specializaci podle poskytovaných služeb. Aby bylo vyloučeno přehlédnutí krizového stavu nebo třeba jen malého varování, je přede všemi na celou stěnu promítán monitoring sítě a mnoho dalších souvisejících informací - podobně jako to známe z filmů z letového centra NASA.

Co všechno zde technici najdou? Předně je tady hlavní obrazovka se seznamem hlášení z jednotlivých uzlů. Na fotografiích je to ta pruhovaná uprostřed.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Pohled do monitorovacího centra

Jeden řádek představuje vždy hlášení z některého prvku sítě. Barva řádku značí charakter hlášení (vážná závada, pouze varování atd.), dále je tu přesné umístění uzlu, příslušná jednotka BSC, stručně předmět hlášení a další údaje. Pro zajímavost: do centra se automaticky podávají hlášení i při otevření dvířek skříně s elektronikou.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Hlášení od uzlů sítě

Vlevo od hlavní obrazovky je mapa ČR s barevně vyznačenými oblastmi pod správou ústředny MSC. Oblastní mapou je překryta podrobná geografická mapa pro případ potřeby podrobnějšího vyhledávání.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Mapa lokalit

Napravo je velká obrazovka s devíti grafy, které vyhodnocují vlastnosti síťových prvků v závislosti na čase (např. vytížení). Všimněte si prostředního červeného grafu, kde je zhruba uprostřed jasně patrný prudký pokles. Jedná se o vytížení jednoho ze serverů, a jak nám jeden z vedoucích pracovníků dohledového centra řekl, je zde vidět rozdíl před a po výměně procesoru na jednotce.

Klepněte pro větší obrázek
Časosběrné grafy

Technici mají k dispozici také meteorologickou mapu, s jejíž pomocí mohou odhalit závady způsobené počasím. Jak ukazuje poslední obrázek s mapou Evropy, technici u nás mají přístup k informacím a podrobnostem o situaci na síti v jiných zemích, kde působí T-Mobile, a podobně tomu je i v ostatních zemích. Je vidět, že v Německu není všechno v pořádku.

Klepněte pro větší obrázek
Mapa evropské sítě

Když je tu problém

V případě zjištění problémů v síti, nebo kolize na kterémkoli z dílčích prvků, je specifikována závažnost problému, tedy vliv na poskytované služby, geografický dopad (velikost zasažené oblasti) a kolika uživatelů se závada dotkne. S odhalováním a vhodným odstraňováním závad v síti souvisí i zajímavý způsob odměňování operátorů v dohledovém centru. Podle slov vedoucího je polovina jejich platu pevná a druhá polovina je závislá na správném fungování sítě, což je velmi motivující.

Do nového sídla v Roztylech se T-Mobile přestěhoval začátkem tohoto roku a přímo v monitorovací místnosti dohledového centra to bylo ještě trochu znát. Interiér na nás působil trochu chaotickým a neuspořádaným dojmem. To je ale jen osobní pocit a na funkčnost střediska to zřejmě nemá žádný větší vliv.

Diskuze (21) Další článek: Novinka na MobilManii: katalog kapesních počítačů

Témata článku: Ostatní, Reportáž, Vedoucí pracovník, Velká obrazovka, Mobil, Správné fungování, Dohled, Síť

Určitě si přečtěte