Horší než školáci: operátoři od sebe opisují

V poslední době se mobilní operátoři předhánějí v inovacích tarifů a nabídkách nových služeb. Ne vždy jde ale o zcela originální nápady, marketingoví specialisté totiž od sebe čím dál tím častěji opisují. Jen někdy je to však ku prospěchu věci.

Když se na českém trhu objevil první mobilní operátor - Eurotel - soupeřil o zákazníky vlastně jen s Českým Telecomem. V té době nebylo potřeba řešit, jaký mobilní telefon si zákazník pořídí. Důležité bylo, aby si vůbec nějaký pořídil. Struktura tarifů i služeb se velmi podobala tomu, na co jsme byli zvyklí z pevných linek. Vývoj šel ale dál, na trhu se objevil nejprve druhý mobilní operátor - RadioMobil se svou sítí Paegas. Následný konkurenční boj se postaral o výrazné snížení cen.

Před třemi lety soutěžili operátoři o přízeň zákazníků územním rozsahem své sítě. Kvalita byla až druhotná, důležité bylo pokrýt co největší oblast, respektive co nejvyšší procento populace. Před dvěma lety do soutěže vstoupila kvalita sítě. Pokrytí velkého území už zvládl každý, teď bylo potřeba zvyšovat kapacitu sítě a optimalizovat ji.

Před rokem se soutěžilo především v nabídce unikátních služeb. Ne všichni operátoři měli k dispozici stejné technologie, někteří proto mohli svým zákazníkům nabídnout něco, co jiní ne. Typická pro toto období je především rivalita Eurotelu a T-Mobilu, kteří se předháněli v tom, kdo kterou službu nabídne dříve, byť třeba jen o jediný den.

A dnes?

V současné době už jsou sítě dostatečně kvalitní a všechny služby, které vyžadují pokročilé technologické vybavení, už byly představeny. O co se tedy soupeří nyní? Samozřejmě o ceny. Boj se z vývojových center přesunul do kanceláří, místo inženýrů nyní bojují marketingoví a finanční specialisté. Střelivem ve válce operátorů se tak stávají balíčky služeb za výhodnou cenu, nové tarifní plány a snižování cen. A co nabídne jeden, musí hned nabídnout i druhý. Nevěříte?

Pojďme se tedy podrobněji podívat, co všechno už od sebe operátoři okopírovali. Je otázka, jestli narychlo spíchnuté kopie služeb mají sloužit jen k dočasnému zalepení díry na trhu s tím, že operátor brzy vyrukuje s plnohodnotnou nabídkou, nebo zda se jedná o konečný stav.


V příští kapitole najdete konkrétní příklady služeb, u kterých od sebe operátoři opisují

Témata článku: , , Vráska, Zahraniční volání, Rivalita, Zlatý důl, Zalepení, Nejvyšší procento