Do roka budou výnosy z prodeje mobilního obsahu činit více než 7,6 miliard eur – a navíc budou stále růst. Podívejte se, jak se k mobilnímu obsahu staví lidé v Americe, Asii, a jak uživatelé u nás. Říkáte, že byste za něco takového nikdy nezaplatili? Potom jste v menšině.
V průběhu května a června provedla společnost LogicaCMG výzkum týkající se stahování mobilního obsahu v oblastech západní Evropy, jihovýchodní Asie, Severní a Jižní Ameriky. V každém regionu byla dotazována tisícovka dospělých a výsledky jsou zajímavé.
Zlatý důl
Jedna pětina mobilních uživatelů si již někdy v minulosti vyzkoušela stahování mobilního obsahu. Za dvanáct měsíců se ale z těchto dvaceti procent stane rovných šedesát. Z výzkumu také vzešla průměrná utracená částka za zakoupený obsah na jednoho uživatele: 6,32 eura. Více než 40 % respondentů navíc očekává, že by se během následujícího roku měla tato částka výrazně zvýšit.
V současné době překračuje počet zákazníků hranici 1,5 miliardy, a to velmi razantně – do konce roku 2005 se očekává stav čítající celé dvě miliardy mobilních uživatelů. I ty nejumírněnější odhady tak hovoří o trhu s mobilním obsahem jako o budoucím mnohamiliardovém průmyslu.
Kapesní kino
Vyzváněcí melodie, hry a hudba – to jsou tři nejžádanější položky. V Evropě ale nebývale roste zájem o zprávy a sportovní dění. Jako velmi slibný se jeví rovněž trh s hudebními klipy a filmovými upoutávkami. Více než deset procent uživatelů na světě očekává, že právě takový obsah bude hojně stahovat do svých mobilních telefonů. Největší podíl na tom mají asijské země – díky rychlým datovým sítím. V zemích kolem Tichého oceánu bude do dvanácti měsíců stahovat každý desátý zákazník celovečerní filmy v plné stopáži.
Tabulka ukazuje obsah, jaký uživatelé předpokládají, že budou v nejbližších dvanácti měsících stahovat. Každé číslo udává podíl vzhledem k celku.
|
Jihovýchodní Asie |
Evropa |
Severní Amerika |
Jižní Amerika |
Hry |
49 % |
15 % |
11 % |
30 % |
Vyzvánění |
73 % |
20 % |
27 % |
25 % |
Hudba |
55 % |
15 % |
13 % |
28 % |
Zpravodajství |
31 % |
15 % |
15 % |
23 % |
Sport |
29 % |
12 % |
10 % |
13 % |
Multimediální obrazy |
56 % |
16 % |
13 % |
13 % |
Videoklipy a trailery |
25 % |
7 % |
7 % |
10 % |
Plné verze filmů |
11 % |
8 % |
3 % |
8 % |
Mobilní operátoři se kromě zisků musí „těšit“ i na řešení problémů spojených s rostoucím trhem s mobilním obsahem. Pro celých 45 % uživatelů je na předním místě snadnost platby za objednaný obsah, 41 % respondentů by jej pak ráda sdílela se svými přáteli. Mobilní průmysl tak bude muset investovat nemalé úsilí i peníze do vývoje chytřejších, pro zákazníky přívětivějších platebních systémů. Firmy budou muset zároveň vyhovět náročným požadavkům na ochranu autorských práv. Průzkum ještě ukázal, že 17 % uživatelů by ocenilo, kdyby jejich operátor umožňoval uchovávat zakoupený mobilní obsah ve zvláštní schránce mobilní sítě.
Tabulka ukazuje nejvýznamnější faktory pro rozhodování, zda si mobilní obsah stáhnout. Každá hodnota opět udává podíl vzhledem k celku, součet procent není sto.
|
Jihovýchodní Asie |
Evropa |
Severní Amerika |
Jižní Amerika |
Snadnost placení |
54 % |
39 % |
31 % |
64 % |
Rychlost stahování |
58 % |
30 % |
30 % |
15 % |
Okamžitá dodávka obsahu |
46 % |
30 % |
23 % |
22 % |
Možnost sdílet obsah s přáteli |
60 % |
44 % |
17 % |
38 % |
Možnost ukládat obsah na síti |
25 % |
12 % |
14 % |
24 % |
Možnost ukládat obsah do telefonu |
38 % |
26 % |
11 % |
44 % |
Marketingová oddělení, nástup!
Existují překážky, které mohou mobilní operátoři odstranit dobrými podpůrnými kampaněmi. Dvaadvacet procent uživatelů má za to, že jejich telefon na stahování nestačí a téměř stejný počet lidí považuje proces stahování za příliš složitý. Polovina všech dotázaných má obavy, že během stahování mohou být zneužity jejich osobní údaje. Čtyřicet procent zákazníků se bojí přemrštěných cen či podvodných jednání prodejců melodií, her a dalšího obsahu.
V tabulce najdete preferované metody placení za obsah
|
Jihovýchodní Asie |
Evropa |
Severní Amerika |
Jižní Amerika |
V rámci měsíčního vyúčtování |
16 % |
25 % |
50 % |
8 % |
Předplacená karta |
54 % |
35 % |
5 % |
62 % |
Přes WAP |
17 % |
4 % |
0 % |
0 % |
SMS nebo volání se zvláštním tarifem |
22 % |
11 % |
1 % |
4 % |
Platba přes internet |
11 % |
4 % |
5 % |
6 % |
Pravidelný paušál |
7 % |
6 % |
15 % |
2 % |
Kreditní karta |
7 % |
3 % |
14 % |
12 % |
Dobrou zprávou pro operátory je, že ohromných 90 % uživatelů se nechává ovlivnit marketingovými kampaněmi. Dvě třetiny dotázaných k tomu očekávají, že budou dostávat zvýhodněné nabídky jako bonus za využívání hlasových služeb a SMS.