HTC 8X: vydařená premiéra [recenze]

První zástupce nové generace operačního systému od Microsoftu u nás. Model, který připraví půdu nebo vykope hrob Lumiím od Nokie.

Multimediální připravenost a kvalita zvuku

Co se týče přehrávače hudby, videí, galerie, rádia a všech dalších věcí, nasměruji vás opět na výše odkazovanou recenzi samotného systému. Nevím, jestli výrobce může nějak měnit (ubírat či přidávat) podporu pro jednotlivé druhy multimedií a jestli se liší od těch z recenze systému, pravděpodobně ne, ze zajímavosti však zmíním podporované formáty z produktových stránek HTC. Podporované formáty pro hudbu tedy jsou: .aac, .amr, .m4a, .mp3, .wav, .asf, .wma, nahrávat zvuk lze ve formátu .wav. Podporované formáty videa jsou: .3gp, .3g2, .mp4, .m4v, .asf, .wmv, nahrávat ho lze ve formátu .mp4.

Nejčastěji vytýkaným problémem je nemožnost v základu přehrávat titulky

Z ostatní multimediální a konektorové výbavy telefonu jmenujme Wi-Fi standardů a/b/g/n, NFC, Bluetooth ve verzi 3.1, GPS s podporou pro GLONASS, microUSB a sluchátkový 3,5 mm Jack. Ze senzorů jsou zastoupeny senzory jasu, přiblížení, natočení a nechybí digitální kompas. Abychom však HTC nekřivdili, je nutno připomenout, že do telefonu bylo implementováno ještě jedno extra vylepšení, a to technologie Beats Audio. Ta funguje pouze s připojenými sluchátky (kabelem) a dle mého zvuk spíše kazí. Přidává zbytečně umělé hloubky a zbytek spektra lehce deformuje. Jinak však hrají přiložené pecky s kovovou mřížkou velice dobře, nechybí jim basy ani výšky. To samé se ovšem nedá říct o hlasitém reproduktoru, z něhož se line zvuk slitý do jednoho projevu, ve kterém je často složité jen rozlišit jednotlivé nástroje.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Beats Audio je chloubou HTC • S novými mapami je radost pracovat, polohu určí bleskově

Ke zvuku se ještě váže jedna zajímavost. Osobně používám bezdrátová sluchátka Nokia BH-505, která disponují NFC. To sice s telefonem nijak nereaguje, ale telefon se k nim přes Bluetooth bez problémů připojí a sluchátka fungují se všemi ovládacími prvky jak pro hudbu, tak pro hovory. Zklamala mě ale jedna věc. Ze své Nokie C7-00 jsem byl zvyklý po zapnutí a spárování sluchátek pouštět hudbu pomocí tlačítka právě na sluchátkách. Když jsem toto provedl s HTC 8X, telefon zamrznul a po dvou třech minutách se restartoval. Byla-li ale hudba puštěna z telefonu, šlo hudbu tlačítkem pause/play zastavovat a znovu pouštět normálně. Jedinýn problém tedy bylo prvotní puštění hudby sluchátky. Doufám, že tímto nové Lumie trpět nebudou.

Průměrné fotografie a dobré video

Obě kamery (přední i zadní) se chlubí obrazovým čipem od HTC a světelností f/2.0. Hlavní kamerka má rozlišení 8 Mpx a kvalitní snímky by měl zajišťovat BSI senzor, ve tmě pomáhat LED dioda. Samozřejmostí už je 1080p video. Přední kamerka s rozlišením 2 Mpx se zase chlubí širokoúhlým záběrem. Zatímco na přední kamerku mohu pět chválu, protože na délku ruky se do záběru s přehledem (i v režimu na výšku) vleze zhruba o jeden a půl obličeje víc, než na jiných telefonech, tu zadní už tolik chválit nemohu.

Ukázkové fotografie v maximálním rozlišení:

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Jak jste mohli vidět už na prvních bleskových snímcích, které jsme pořídili hned, jak telefon dorazil do redakce, tak i při dalším testování se projevilo horší prokreslení detailů a mnohdy výrazný šum, a to i za denního světla. Podání barev ale zůstává příkladné. Přikládám ještě další (ty nejlepší) snímky, abyste si mohli udělat obrázek, jak telefon fotí v přírodě, makro snímky za umělého osvětlení či noční snímek bez blesku. K natáčenému FullHD videu už tolik výhrad nemám, jen mi přijde, že telefon trochu pomaleji přeostřuje a video je lehce trhané. A to i při prohlídce v PC před nahráním na YouTube.

Ukázkové video (doporučujeme přepnout na 1 080p):

Závěr a konkurence

HTC 8X je podle všeho vydařený telefon, který mi kromě špatně dostupných tlačítek po obvodu neházel při jeho používání žádné klacky pod nohy. Až na samovolné restartování, které ovšem, stejně jako většina omezení, pramení z použitého systému Windows Phone 8. Rozhodně se tedy jedná o skvěle vybavený pracovní nástroj, který má rozhodně co nabídnout a práce s ním bude jeho vlastníka těšit. Navíc bude moci díky dostupným barvám vystoupit z šedi okolních smartphonů. Za tuto cenu a status vlajkové lodi bych však čekal kvalitnější záznam obrazu, především fotografií, a také více úložného prostoru, nebo alespoň slot na paměťové karty.

Nebudeme-li řešit počty jader a papírový výkon, můžeme směle jako konkurenty postavit vlajkové modely jiných výrobců, ale klidně i z vlastních řad. Bondovská Xperia T, HTC One X+ či Samsung Galaxy S III, všechny se prodávají za více méně podobnou cenu a všechny vám nabídnou stejný komfort užívání. Všechny ale mají operační systém Android, nabízí větší displej, více úložného prostoru, lepší fotoaparáty a další šikovné funkce navíc. Na samotné platformě Windows Phone potom bude snad ještě na předvánočním trhu vlajková loď Nokie, Lumia 920. Ta sice nenabídne tak kompaktní rozměry či nízkou váhu, přidá ale větší displej, výborný fotoaparát, více paměti, větší baterii nebo třeba bezdrátové nabíjení. Pochopitelně si ale řekne o více peněz.

Témata článku: HTC, , , , , HTC One, HTC One (E8), HTC One (M8), HTC One X, HTC One X+, HTC Windows Phone 8X, Nokia Lumia 920, Samsung Galaxy, Samsung Galaxy S, Samsung Galaxy S III, Sony Xperia T, Nutné značení, Přídavný software, Velký výkon, Obrazový čip, Standardní funkce, Červené blikání, Premier, Malá hloubka, Vydařený telefon