HTC One X: čtyřjádro s faktorem X [recenze]

První telefon s čtyřjádrem se dostal na trh, specifikace nešetří superlativy. Bude HTC One X prodejním trhákem letošního jara?

Sense 4

Čtyřkový Android na Galaxy Nexusu vás okrade o 96 pixelů z vertikálního rozlišení displeje. V tomto pruhu pak zobrazuje softwarová tlačítka Zpět, Domů a Přepínač aplikací. HTC sice disponuje senzorovými tlačítky, které nijak nesnižují počet pixelů displeje, vyhráno ale ještě není. Většina programů totiž není pro novou verzi systému optimalizována a vyžaduje alespoň softwarově řešené tlačítko Menu. V nativních aplikacích je toto šikovně zakomponováno do pravého horního rohu, u zbytku pak počítejte s černým pruhem vespod obrazovky se třemi bílými tečkami. U Nexusu se toto tlačítko připojí k těm ostatním, u HTC to vypadá doslova pitomě.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Tlačítko Menu zakomponované do aplikace (aplikace optimalizovaná pro Android 4), aktivovaná nabídka Menu, tlačítko Menu u aplikace bez optimalizace pro Android 4, aktivovaná nabídka Menu

Počet pohotovostních obrazovek lze měnit až do maximálního počtu sedmi, můžete je libovolně přesouvat, nelze ale mezi nimi přecházet cyklicky. Na každou plochu dostanete obvyklou matici 16 zástupců. Vespod je pak místo pro čtveřici voleb, které zůstanou na všech obrazovkách, lze sem umístit i složku. Uprostřed této rychlé volby pak najdete vstup do hlavní nabídky. Opakovaným stisknutím klávesy Domů se dostanete na přehled obrazovek, stejně jako použitím gesta pinch to zoom.

Pohotovostní obrazovka, složka na místě pevných voleb (vespod obrazovky), přehled pohotovostních obrazovek

Poslední spuštěné aplikace vyvoláte stisknutím pravého senzorového tlačítka. Mezi aktuálně spuštěnými aplikacemi se tak můžete elegantně přepínat. Pokud některou z aplikací již nepotřebujete, stačí ji odcvrnknout nahoru, čímž ji ukončíte. Aplikace lze ukončovat i přes Task Manager, který dříve sídlil v notifikační liště, nyní je to samostatná aplikace. Zobrazuje bohužel i řadu procesů, které běží na pozadí, a výběr zobrazovaných nelze nijak nastavit. Aplikace tak musíte ukončovat po jedné, nebo počítat s tím, že pokyn Stop All ukončí i ty, které nechcete.

Poslední spuštěné aplikace (po stisknutí pravého senzorového tlačítka), ukončení aplikace odsunutím vzhůru, Task Manager s běžícími procesy a ukazatelem volné paměti

Podržením prstu na ploše se dostanete do nabídky, kde můžete na jednotlivé plochy umísťovat widgety, zástupce aplikací či rychlých voleb. Widgety lze filtrovat pomocí rozevíracího seznamu, případně využít hledání. To se hodí, protože už po vybalení z krabice je zde na výběr několik desítek widgetů od HTC a další budou přibývat s doinstalovanými aplikacemi.

Přehled widgetů, filtrování widgetů, vyhledávání mezi widgety, výběr zástupců aplikací na pohotovostní obrazovku

Na zamknuté obrazovce najdete kolečko a čtveřici rychlých voleb, které se poprvé objevily u modelu Sensation. Jejich přetažením do kolečka se telefon odemkne a rovnou spustí danou aplikaci. Škoda, že nelze tyto rychlé volby nastavovat samostatně, zkopíruje se sem nastavení fixních zástupců ze spodní části pohotovostních obrazovek. Na pozadí zamknuté obrazovky se může zobrazovat např. počasí, zprávy z burzy, upozornění, nebo třeba jen obyčejná tapeta. Jako u mnoha dřívějších modelů, i zde nabízí HTC široké možnosti nastavení vzhledu a přizpůsobení.

Pohotovostní obrazovka se změněnými zástupci ve spodní části, změna na pohotovostní obrazovce se promítne do rychlých voleb na zamknuté obrazovce, široké možnosti personalizace telefonu
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Výběr scény, výběr skinu, nastavení zamknuté obrazovky

Malým zklamáním je hlavní nabídka. Zde se aplikace řadí po dvaceti na horizontálně seřazené obrazovky, řadit je lze podle data nebo abecedně. Ve spodní části pak najdete trojici záložek, které aplikace filtrují – všechny, často používané a stažené. Slibně vypadala možnost nastavit tyto záložky, jediné, co s nimi však můžete udělat, je změna jejich pořadí a případné odstranění posledních dvou zmíněných. Vlastní bohužel nevytvoříte.

Hlavní nabídka se třemi záložkami, možnosti řazení hlavní nabídky, změna záložek, vyhledávání mezi aplikacemi

Nastavení

Nemalou změnou prošla i nabídka nastavení. Ta je nyní rozdělena do tří oblastí. V první nastavujete bezdrátové moduly. Čtveřicí přepínačů lze zapnout WiFi, Bluetooth, mobilní data, případně vše vypnout aktivací leteckého režimu. V podrobnějších nastaveních pak najdete např. nastavení Hotspotu či NFC. Jak tato technologie funguje v praxi, se podívejte ve 124. týdnu mobilně.

Daleko zajímavější položkou je však informace o využití bezdrátových modulů. Zde se dozvíte, kolik dat která aplikace přenesla přes mobilní data, kolik přes WiFi, kolik minut, SMS a MMS jste v daném období provolali či propsali. Nemálo uživatelů bude překvapeno objemem, který jsou na první pohled nevinné aplikace schopny prodatovat.

Nastavení bezdrátových modulů, přehled přenesených dat ve formě grafu, přehled spotřeby dat jednotlivými aplikacemi

Druhou oblast představují položky osobního nastavení. Najdeme zde vizuální přizpůsobení telefonu, nastavení jednotlivých účtů, synchronizace, zabezpečení atd. Zde se žádné markantní změny neodehrály. Máte-li horší zrak, přivítáte jistě možnost zvětšení písma. V poslední oblasti jsou pak všechny zbývající položky nastavení.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Nabídka nastavení se standardní velikostí písma, příchozí SMS s různými velikostmi písma

Témata článku: HTC, , , , HTC One, HTC One (E8), HTC One (M8), HTC One S, HTC One V, HTC One X, HTC One X+, Samsung Galaxy Nexus, Samsung Galaxy Note, F +, Faktor, Rychlá odezva, Displej zapnutý, Osobní nastavení, Datový paušál, Příslušné tlačítko, Nativní systém, PDF Viewer, Fakt, Špatný vtip, Speciální nástroj,