Hudební mobily nastupují, kdy vytlačí MP3 přehrávače?

Přehrávače hudby dobývají mobilní telefony. Budou mít úspěch? Jak reagují na nový módní trend výrobci mobilních telefonů a jak se zachovají výrobci MP3 přehrávačů? Čeho se Nokia může bát, proč se Motorola spojuje s Apple a jak Sony Ericsson využije partnerství se Sony?
Hudební mobily nastupují, kdy vytlačí MP3 přehrávače?
Kapitoly článku

Od představení prvního osobního přehrávače hudby na světě uplynulo již více než 25 let. Vyrobila jej japonská Sony a přístroji přiřadila označení TPS-L2. Přístroji však zároveň dala i působivější jméno Walkman. Snem každého výrobce čehokoli je, aby se název jeho výrobku přenesl na označení výrobku jako takového, i když bude pocházet od konkurence. Sony mělo velký úspěch a označení Walkman se rozšířilo po celém světě a časem se objevily „walkmany“ jiných značek.

První walkman přehrával kazetové pásky, které ve své době revolučním řešením pro záznam hudby. Také díky jejich rychlému rozšíření mohl walkman vzniknout, protože jen těžko bychom si dokázali představit osobní přehrávač hudby s gramofonovými deskami. V devadesátých letech vystřídaly kazety CD disky a v současné době vládnou trhu přehrávače s pevnou pamětí, výměnnými kartami nebo pevnými disky. Označení Walkman společnost Sony stále používá i u svých nejnovějších produktů, ale pomalu upadá do zapomnění. Zákazník se dnes ptá po MP3 přehrávači nebo discmanu.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
První walkman Sony TPS-12 z roku 1979 • takto vypadaly první walkmany

Místo walkmana mobil

Byla by ale určitě škoda světoznámého jména nevyužít. Při nástupu MP3 přehrávačů do mobilních telefonů přišel Sony Ericsson s výborným nápadem nabídnout v mobilním telefonu kvalitní přehrávač hudby a k prosazení mu pomoci známou značkou Walkman. Výsledkem snažení je hudební mobilní telefon Sony Ericssson W800i. A budou následovat další modely v podobném stylu a hlavně s označením Walkman. Dobrý marketing je mocný čaroděj a zatím se zdá, že Sony Ericssonu vyčaruje velký úspěch.

Co ale vůbec vede výrobce integrovat přehrávač hudby do mobilních telefonů? Především musí přicházet stále s něčím novým, aby dokázali zaujmout a nalákat ke koupi nového telefonu. Vznik nových komunikačních služeb se pomalu zbrzdil a uživatelé se většinou spokojí s telefonováním a odesíláním zpráv.

Každý se chce přece bavit! Tato nebo podobná věta jistě zazněla z úst mnoha manažerů a vývojářům nezbylo, než do mobilních telefonů implementovat zábavné funkce a doplňkovou výbavu. Překvapilo, že se v mobilech jako první ujaly fotoaparáty. Daleko efektivnější se přitom jeví do mobilu implementovat přehrávač hudby. Jedinou brzdou je v tomto případě cena paměti, kterou lze ale snížit použitím slotu pro výměnné paměťové karty. Kromě úspory se dá navíc toto řešení zákazníkovi přednést jako výhoda.

Vzhledem k nevalné kvalitě snímků jsou fotoaparáty v mobilech až na pár výjimek vhodné právě pouze pro posílání multimediálních zpráv. Lepší optika by se do kompaktních telefonů nevešla a navíc by se spolu s kvalitním snímacím čipem velmi zvýšila cena přístroje. Vměstnat do telefonu kvalitní přehrávač hudby přitom není takový problém. Kromě zmíněné paměti je nutné upravit software a zajistit zvukový výstup, nejlépe standardním sluchátkovým konektorem. Úprava elektronické části je pak jen minimální.

Apple, iTunes, iPod, a co ostatní?

Proč vůbec do telefonu MP3 přehrávač dávat? Odpověď můžete najít v každém obchodě s elektronikou, při jízdě v prostředcích hromadné dopravy nebo i na ulici. Osobní přehrávače hudby zažívají velký „boom“, nabízejí se v nespočetných variacích a jejich cena stále klesá. Rychle se rozšiřují a dobře se prodávají. Za vše mluví statistika společnosti Canalys: jen v první polovině letošního roku bylo po celém světě prodáno 25,6 miliónů MP3 přehrávačů, za celý rok 2004 se přitom prodalo 28,3 miliónů kusů.

Zajímavé je dále sledovat podíly jednotlivých značek. Největší prodejní úspěchy má tradičně společnost Apple se svými přehrávači iPod. V první polovině roku tvořily 44,8% podíl z celkového prodeje MP3 přehrávačů. Pro zajímavost, na druhém místě se umístil Creative s 16% podílem a na třetím Rio se 7,1 %. Budeme-li brát v úvahu pouze přehrávače s pevným diskem, vzroste podíl Apple na 71,5 %.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Apple nabízí více typů svých iPodů:
• iPod s barevným displejem a pevným diskem s kapacitou až 60 GB
• iPod mini s pevným diskem a až 6 GB (už se neprodává, ale za zmínku stojí)
• iPod schuffle s flash pamětí o velikosti 512 MB nebo 1 GB
• iPod nano s kapacitou až 4 GB

Za úspěchem iPodu stojí dobrá strategie společnosti Apple. Nabídla kvalitní produkt s výjimečným designem, výbornou podporou a hlavně s návazností na úspěšný projekt iTunes Music Store – největší internetový obchod s hudbou. Do svého iPodu si tak můžete přetáhnout novou hudbu přímo z obchodu. V našich končinách se ale zatím úspěch iTunes Music Store jen těžko chápe; stačí už jen fakt, že by se za mělo „empétrojky“ platit. V Americe, kde iTunes šílenství začalo, je situace jiná a iTunes nabízí hudbu na místní poměry navíc docela levně.

Nakupování hudby přes internet má slibnou budoucnost a časem se úspěšně uchytí i u nás. Dalším úspěchem by jistě bylo, kdyby si mohl uživatel stahovat hudbu do svého přehrávače kdykoli, kdekoli a bez nutnosti použít počítač. Zde se ukrývá obrovská šance pro výrobce mobilních telefonů. Mobilní sítě třetí generace totiž nabízejí natolik rychlé datové přenosy, že stažení hudby do mobilu uživatele příliš nezdrží. A je snad každému jasné, že se přenosová rychlost těchto sítí bude nadále zvyšovat. Už i u nás bychom se v roce 2007 měli podle slibů Eurotelu dočkat sítě technologie HSDPA s rychlostí až 14 MB/s.

Jméno je klíčem k úspěchu

Výrobci mobilů přehrávače hudby ve svých výrobcích už nabízejí a takové mobily si můžete koupit i u nás. Nejsou ale plnohodnotnou náhradou samostatného MP3 přehrávače, na to zatím mají příliš nedostatků. Mnohdy je omezující velikost vnitřní paměti, kterou však častěji řeší slot pro paměťové karty. Zásadním problémem je uživatelsky nepřátelské prostředí aplikace, které například nedovolí přehrávat skladby z rozvětvené adresářové struktury nebo nutí vytvářet tzv. playlisty přehrávaných skladeb. Přitom je nejjednodušší vybrat interpreta a album podle adresářové struktury či informacích v ID3 tagu. Dalším zásadním omezením je nutnost používat nepříliš kvalitní sluchátka dodávaná s telefonem, která se obvykle připojují přes systémový konektor. Nelze zapomenout ani na omezení z hlediska výdrže.

Zmíněné nedostatky si uvědomil Sony Ericsson a nabídl hudební mobil W800i. Z marketingového hlediska je však nutné potenciálním zákazníkům nějakým způsobem vštípit, že Sony Ericsson vyrobil „nejlepší hudební mobil“ a zároveň je dobré vytvořit image, nad kterou se bude moci dále stavět. Označení Walkman je proto jak stvořené – poukazuje na bohaté zkušenosti s výrobou přehrávačů hudby sahající daleko do historie, pokračuje v zavedené značce. A co si budeme povídat, oranžová barva také dělá svoje. Takový přístroj se sice nemusí zalíbit každému, ale pokud zahlédnete takový mobil, okamžitě si vzpomenete na Walkman.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 
Sony Ericsson W800i

Do oblasti hudebních telefonů chce zavčas proniknout také Motorola. Ta se však nemohla opřít o žádnou vhodnou zavedenou značku z minulosti a proto zvolila jinou strategii – spolupráci s nejúspěšnějším výrobcem MP3 přehrávačů Apple. Prvním společným produktem je mobilní telefon Motorola Rokr E1 s iTunes, tedy fungující stejně jako přehrávače iPod. Kromě pohodlného uživatelského prostředí a velké paměťové karty však Motorola příliš navíc nenabízí.

Nový model vychází ze staršího telefonu E398, větší úspěch by měl jistě zcela nový design. Mobil je vybavený konektorem na standardní sluchátka (byť s menším jackem) a se speciálními tlačítky pro ovládání přehrávače hudby. Stejně jako přehrávače iPod i Motorola vsadila na bílou barvu a kromě již zavedené značky iTunes bude své modely propagovat pod názvem Rokr.

Motorola Rokr E1 je nakonec dražší, než se očekávalo

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Motorola Rokr E1


V další kapitole
se dozvíte, jak na nástup Sony Ericssonu a Motoroly včera zareagovala Nokia a co nás zřejmě čeká dál

Témata článku: Ostatní, Motorola Rokr E1, Nokia 3250, Nokia 3250 XpressMusic, Nokia 6630, Nokia N91, Nokia N91 8GB, Sony Ericsson W800i

23 komentářů

Nejnovější komentáře

  • tom 30. 9. 2005 10:48:32
    "Označení Walkman společnost Sony stále používá i u svých nejnovějších...
  • tom 30. 9. 2005 10:47:36
    "Označení Walkman společnost Sony stále používá i u svých nejnovějších...
  • Mr.Ferda 28. 9. 2005 19:20:37
    Souhlas s důrazem na slově MĚLY. SIemens SL45i hravě zvlada MMC o kapacitě...

komerční sdělení

Komerční sdělení